لطفا قبل از ايجاد تاپيک در انجمن پارسیان ، با استفاده از کادر رو به رو جست و جو نماييد
فاکس فان دی ال دیتا
صفحه 1 از 19 1234511 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 , از مجموع 150

موضوع: مقالات صنایع نساجی و پوشاک

  1. Top | #1
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.45
    حالت من : Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,855 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض مقالات صنایع نساجی و پوشاک

    مقالات صنایع نساجی و پوشاک
    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  2. Top | #2
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.45
    حالت من : Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,855 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض افزایش قیمت یورو و کاهش رغبت واحدهای نساجی از صندوق ذخیرهٔ ارزی

    از سال ۸۰ که طرح بازسازی و نوسازی صنایع نساجی با اختصاص سرمایه ای ۵۰۰ میلیون دلاری از حساب ذخیرهٔ ارزی آغاز شد تا به حال، تنها حدود ۲۲۰ میلیون دلار از این صندوق گشایش اعتبار شده، این طرح که با هدف به روز کردن این صنعت از دو سال پیش، آغاز شد گرچه توانست تعداد زیادی از واحدهای فرسودهٔ کشور را از آن شکل قدیمی و کم بازده تغییر دهد و صنعتی که در آن زمان، حدود ۴۰ درصد دستگاه های فرسوده داشت نوسازی شود؛ اما با وجود این، هنوز واحدهای نساجی با مشکلات فراوانی روبه رو هستند.












    <img alt="افزایش قیمت یورو و کاهش رغبت واحدهای نساجی از صندوق ذخیرهٔ ارزی" border="0">











    واردات کالاهای چینی، افزایش نرخ یورو، کانون تجمیع عوارض و ... وضعیت این صنعت را با وجود اختصاص این تسهیلات در حالتی کم بازده قرار داده و هنوز هم بحران در نساجی به رغم برخی تغییرات، نمایان است.بخش خصوصی به دلیل اینکه نرخ یورو به حدود ۱۱۷۰ تومان رسیده دیگر تمایل به استفاده از صندوق ذخیرهٔ ارزی ندارد و این در حالی است که تا کنون تنها ۵۲ واحد نساجی از این صندوق، وام گرفته و حدود ۳۰۰ میلیون دلار از میزان اعتبار هنوز استفاده نشده، در ابتدای اختصاص این تسهیلات، نرخ یورو ۷۳۰ تومان بود و صعود نرخ یورو دیگر نه تنها استفاده از این صندوق بلکه طرح های نوسازی صنایع نساجی را تحت الشعاع خود قرار داده است.
    واردات
    واردات محصولات نساجی در مقایسه با سایر صنایع، رقمی بسیار بالاتر است. میزان تعرفه ها، هزینهٔ تولید پائین این محصولات در سایر کشورها و طراحی ضعیف لباس در ایران، همگی سبب شده به عنوان نمونه واردات محصول پارچه طی ۸ ماه نخست سال جاری به اندازهٔ کل واردات این محصول، در سال گذشته باشد. گلنار نصرالهی مدیر کل دفتر نساجی وزارت صنایع و معادن می گوید: برخی محصولات با قیمتی پائین تر از نخی که در آن جنس به کار رفته به داخل کشور وارد می شود که این مسئله، مشکلاتی بسیار جدی را برای صنعت ایران ایجاد کرده است. وی معتقد است: اجراء تعیین سقف دلاری برای واردات محصولات نساجی که به تازگی در گمرکات اجراء می شود، می تواند تا اندازهٔ زیادی از کم اظهاری در گمرکات بکاهد. واردات در این صنایع، تنها منتهی به مبادی گمرکی نمی شود. پارچه و لباس به آسانی قابل حمل است و با توجه به مرزهای گستردهٔ کشور، از جهت قاچاق پذیری از ریسک پائینی برخوردار است. در واقع با وجود اینکه قوانین گمرکی تغییر می کند و دستورالعمل هائی نظیر کفّ دلاری برای جلوگیری از واردات بیش از حد و دامپینگ این محصولات اجراء می شود. اما پتانسیل بالای قاچاق پذیری این محصول، تمامی این قوانین جدید را ناکارآمد کرده و به هر حال حتی اگر تعرفه افزایش یابد واردات محدودتر شود، محصولات نساجی با قیمتی پائین تر از گذشته و به میزان بیشتر به شکل قاچاق وارد خواهد شد. ورود کالای چینی به ایران نیز از توان رقابت تولیدکنندگان این صنعت کاسته و در حالی که دولت چین هرگونه حمایت و تعرفه ای را از تولیدکنندگان این کشور برای ورود به بازارهای هدف به کار گرفته است در مقابل بهرهٔ بانکی، پرداخت ۳۰ درصد خدمات بیمه ای و قانون کار، وضعیت صنایع ایران را در حالت بحران قرار داده است. ایران در زمینهٔ صادرات محصولات نساجی به دلیل طراحی نامناسب حضور شایانی ندارد. بازارهای جهانی هر روز جویای جنس متنوع و طراحی و زیبائی یکی از اولویت های اساسی انتخاب بازار مصرف است، طراحی ضعیف لباس در ایران، تا حدودی بازار داخلی را نیز از دسترس تولیدکننده دور کرده است. در این زمینه تولیدکننده نیز چاره ای جز الگوبرداری از نوع خارجی نداشته است. با وجود فراوانی لباس های ایرانی با الگوی خارجی در بازارهای کشور، طبیعی است مصرف کننده به جای استفاده از نوع بدلی، خواستار خرید مارک اصلی است. در واقع تا دانش طراحی لباس در ایران جدی گرفته نشده حتی در صورت با کیفیت بودن مواد اولیه، در جلب نظر مشتری همچنان ناموفق خواهد بود. از سوی دیگر، از حدود یک سال پیش جوایز صادراتی پرداخت نشده است، این جوایز که انگیزهٔ زیادی برای صادرکنندگان به وجود آورده بود، عدم پرداخت آن سبب شد در ۳ ماه نخست سال جاری حدود ۷ درصد نسبت به سال گذشته، کاهش صادراتی رخ دهد. در حال حاضر نیز هرچند حدود ۱۰ صادرات محصولات نساجی به عنوان جایزهٔ صادراتی در نظر گرفته شده است، این اقدامات نیز برای افزایش انگیزهٔ صادرات به تنهائی کافی نیست.
    نوسازی واحدهای نساجی
    طبق آمارها تا کنون حدود ۶۰ واحد نساجی کشور که در مراکز پرجمعیت شهری قرار داشتند نوسازی شده اند. طبق برآوردهای اولیه، اصلاح ساختاری در صنعت نساجی که از سال ۱۳۷۸ آغاز شد و در سال ۱۳۸۰ قانون و مصوبات آن، تدوین شد عمدتاً ۳ محور اصلاح ساختار فنی، اصلاح ساختار نیروی انسانی و اصلاح ساختار مالی داشت. با وجود این، استراتژی به دلیل برخی مسائل مانند هزینهٔ تولید بالا، واردات و نوسانات نرخ ارز اصلاح ساختار نتوانست طبق برنامه ریزی های صورت گرفته پیش رود و اولویت رقابت در این صنعت که از اهداف این استراتژی بود هنوز در واحدهای نساجی، مشهود نیست. این صنایع در مقابل واردات، آسیب پذیر هستند و قدرت رقابت را در بیشتر موارد ندارند. این موارد، در گفتگوها و اظهار نارضایتی صاحبان این صنعت نیز به وضوح نمایان است. گلنار نصراللهی در این خصوص می گوید: در خصوص نوسازی صنایع نساجی، کارهائی در داخل بنگاه ها انجام شده که البته کار به اتمام نرسیده و آن طور نیست که هیچ مشکلی درون بنگاه های ما نباشد. هنوز واحدهای نساجی در زمینهٔ بهره وری نیروی کار، مشکل دارند و مسائل داخلی درون بنگاهی ۱۰۰ درصد حل نشده است ولی آنچه را که ممکن بود از طریق این قانون، اصلاح شود تا به حال اصلاح کرده ایم.
    مصرف سرانهٔ پارچه
    مصرف سرانهٔ پارچه در کشور به طور معمول ۱۷ متر در نظر گرفته می شود و اگر جمعیت ۶۳ میلیون نفر برآورد شد حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر پارچه مصرف خواهد شد. در این خصوص، حدود ۹۰۰ میلیون متر در داخل تولید شده و حدود ۲۰۰ میلیون دلار از خارج کشور وارد می شود.
    هزینهٔ تولید و مواد اولیه
    جمشید بصیری دبیر انجمن صنایع نساجی معتقد است: به دلیل موانع تولید و سرمایه گذاری و مشکلات مختلف قانونی و اداری که هم اکنون در کشور وجود دارد، قیمت تمام شده محصولات نساجی در ایران ۳۰ درصد بالاتر از سایر کشورهای جهان است. وی می گوید: قیمت مواد اولیه تورم، نیروی انسانی و بالا بودن هزینه های سربار را از دیگر مشکلات این صنعت می داند و تصریح می کند: موانع یاد شده، موجب کاهش بهره وری از یک طرح و بالا رفتن قیمت تمام شده از سوی دیگر خواهد شد که همین امر زمینهٔ عدم توان رقابت محصولات داخلی با مشابه خارجی را فراهم می کند. وی اضافه می کند: قیمت گرانول به عنوان یک مادهٔ اولیهٔ موردنیاز کارخانه های فرش ماشینی و موکت نسبت به سال گذشته افزایش یافته و همچنین قیمت چسب و مونواتیلن و مواد دیگر نیز بالا رفته است. گفته های دبیر انجمن صنایع نساجی حاکی از آن است که قیمت مواد اولیه در سال های اخیر، رشد قابل ملاحظه ای داشته که به طور قطع هزینهٔ تولید محصول نهائی صنایع نساجی، تحت الشعاع این موضوع قرار خواهد گرفت. افزایش هزینهٔ تولید در ایران، عوامل متعددی دارد که نرخ سود بانکی، قانون تجمیع عوارض و هزینهٔ مواد اولیه از دیگر عوامل اثرگذار است. در دنیای امروز، صنعت نساجی روندی را پیش گرفته که تولیدکنندگان به سمت استفاده از مواد اولیهٔ طبیعی پیش می روند. استفاده از پنبه، ابریشم و نخ های طبیعی از استقبال بیشتری در بازار مصرف برخوردار است و ذوق مصرف کننده به خصوص در بازارهای خارجی به جای این مواد طبیعی به هیچ وجه به استفاده از پلاستیک و نایلون گرایش ندارد. مدتی است تولیدکنندگان ایرانی به دلیل دسترسی مشکل به پنبه و برخی مواد دیگر طبیعی، تمایل بیشتری به استفاده از مواد مصنوعی پیدا کرده اند و این مسئله برای تولید کیفی محصولات نساجی ایرانی خطری به حساب می آید.
    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  3. Top | #3
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.45
    حالت من : Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,855 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض مشكلات همچنان ادامه دارد

    با وجود صادرات ۳۰۵ میلیون دلاری محصولات نساجی طی سال گذشته كه از رشدی معادل ۲ درصد نسبت به سال ۱۳۸۲ خبر می دهد، وضعیت پیشرفت این صنعت با توجه به سیل واردات منسوجات چینی و تركیه ای تقریبا به بن بست رسیده است. این در حالیست كه دستگاه های دولتی نیز به طور غیرمستقیم از واردات اجناس خارجی به كشور حمایت می كنند.












    پارسیان (شاپرزفا)











    با وجود صادرات ۳۰۵ میلیون دلاری محصولات نساجی طی سال گذشته كه از رشدی معادل ۲ درصد نسبت به سال ۱۳۸۲ خبر می دهد، وضعیت پیشرفت این صنعت با توجه به سیل واردات منسوجات چینی و تركیه ای تقریبا به بن بست رسیده است. این در حالیست كه دستگاه های دولتی نیز به طور غیرمستقیم از واردات اجناس خارجی به كشور حمایت می كنند.نكته جالب توجه آن است كه با توجه به برچیده شدن سقف تجارت پوشاك در ژانویه ۲۰۰۵ میلادی، كشورهای آمریكا و اروپا یی دور جدیدی از تحقیقات را پیرامون چندین قلم منسوجات چینی آغاز كردند تا به این نتیجه برسند كه آیا واردات فوق، لطمه ای جدی به بازار داخلی پوشاك و بیكاری شاغلان در این صنعت در كشورهای ذكر شده خواهد زد.در واقع چین كه در سال ۲۰۰۳ میلادی تنها ۱۷ درصد صادرات نساجی جهان را به خود تخصیص داده بود، با بهره گیری از نیروی كار ارزان قیمت و هزینه نازل تولید، تا سال ۲۰۰۶ میلادی حداقل ۵۰ درصد صادرات جهانی را به خود تخصیص خواهد داد.در این میان با توجه به اخذ ---------- های بازدارنده برای واردات منسوجات چینی و تركیه ای به نقاط مختلف دنیا، توجه جدی به این مقوله برای جلوگیری از افول صنعت نساجی در ایران با سیل واردات این محصولات به داخل بیشتر احساس می شود.وقتی از دبیر انجمن صنایع نساجی در مورد علت عدم توفیق صنعت نساجی كشور در كسب بازارهای بین المللی سوال می كنیم، وی نیز مانند بسیاری از دست اندركاران بخش صنعت به موانع متعدد تولید، سرمایه گذاری و مشكلات مختلف قانونی و اداری اشاره می كند.جمشید بصیری كه تا همین چند سال پیش در پاسخ به پرسش خبرنگاران با صدایی بلند و پر از انرژی در اعتراض به وضع موجود سخن می گفت، گویی از اعلام مكرر نقطه نظراتش پیرامون مشكلات این بخش از صنعت و عدم حل آنها از سوی مسئولان خسته شده و دیگر مانند گذشته با آب و تاب در این باره سخن نمی گوید.وی می گوید: به علت افزایش هزینه های كارگری، هزینه های انرژی و حمل و نقل و قوانین دست و پاگیری مانند قانون تجمیع عوارض و حتی واردات پنبه قیمت محصولات نساجی در ایران ۳۰ درصد بالاتر از سایر نقاط جهان است. وی تصریح می كند: در چنین شرایطی چگونه می توانیم بخشی از بازار بین المللی را به خود اختصاص دهیم.وی بر این باور است كه مشتریان داخلی به دنبال خرید كالاهای ارزان با كیفیت مناسب هستند. وقتی تولید پنبه كه ماده اولیه مورد نیاز منسوجات است در داخل كم بوده و فاقد كیفیت لازم نیز هست، طبیعی است كه متقاضیان، گرایش بیشتری به سمت خریداری منسوجات خارجی با قیمت كمتر پیدا كنند، چرا كه حتی اگر این منسوجات فاقد كیفیت باشند، حداقل از مشابه داخل ارزان ترند.
    مدیر كل صنایع نساجی وزارت صنایع از استراتژی صنعت نساجی كه بر تولید محصولات نساجی با فناوری روز و دارای ارزش افزوده بالاتر تاكید دارد، سخن می گوید.گلناز نصراللهی براین باور است كه محصولات نساجی جزو كالاهای مصرفی كم دوام بوده و از جمله نخستین رشته های صنعتی است كه برای آن استراتژی تهیه شده است
    عدم موفقیت استراتژی صنعت نساجی
    در این میان مدیر كل صنایع نساجی وزارت صنایع نیز از استراتژی صنعت نساجی كه بر تولید محصولات نساجی با فناوری روز و دارای ارزش افزوده بالاتر تاكید دارد، سخن می گوید.
    گلناز نصراللهی براین باور است كه محصولات نساجی جزو كالاهای مصرفی كم دوام بوده و از جمله نخستین رشته های صنعتی است كه برای آن استراتژی تهیه شده است.نصراللهی نمی گوید كه این استراتژی تا چه حد در توفیق این صنعت كارساز بوده و تا چه حد موضوعاتی چون ادغام ها، كوچك سازی ها، توسعه بخش خصوصی و حتی طراحی مد مطابق با فرهنگ كشور كه در آن لحاظ شده، تاكنون اجرایی گردیده است.آیا صرف پرداخت وام ارزی معادل ۲۳۰ میلیون دلار از ۵۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده از حساب ذخیره ارزی، برای نوسازی ۵۱ طرح مربوط به صنایع نساجی تا پایان برنامه سوم توسعه، می توانست راه گشایی در این عرصه باشد؟وی وجود هر نوع بی برنامگی در صنعت نساجی را رد می كند، اما نمی گوید برای آگاهی از توان صادراتی، نیاز داخلی و جذب بازارهای بین المللی چه تلاشی تاكنون صورت گرفته است؟نصراللهی امسال نیز مانند سال های گذشته اظهار امیدواری می كند كه واردات محصولات نساجی به كشور به حد معقول تر برسد، موضوعی كه نه تنها تحقق نیافته، بلكه با افزایش حجم ورودی، زمینه تعطیلی واحدهای تولیدی، بیكاری افراد و كاهش گرایش به خرید منسوجات داخلی را فراهم آورده است.
    وی نیز مانند وزیر صنایع كه بخش خصوصی را به تنبلی و اخذ پول از دولت و فقدان كارآیی متهم می كند، به وجود برخی از افراد در كشور اشاره دارد.افرادی كه براساس رانت سرمایه گذاری می كنند و با نرسیدن به اهداف خود بحث بی برنامگی در تولید و نبود ---------- درست در این خصوص را مطرح می كنند. اما باز هم وی نامی از این افراد ذكر نمی كند.
    پاسخ مسئولان قانع كننده نیست
    یكی از مشكلات اساسی موجود در اقتصاد كشور را می توان عدم برنامه ریزی جدی در حل مشكلات و زدن انگ اتهام از سوی مسئولان ذی ربط به یكدیگر برای توجیه عدم كارآیی مناسب در بخش های گوناگون دانست.چنانچه با توجه به اینكه هم اكنون حدود ۸ هزار واحد نساجی در كشور وجود دارد كه بیش از ۷۵ واحد آنها تعطیل شده اند، در پاسخ به این پرسش كه وضعیت اشتغال كارگران این واحدها كه به طور متوسط بین ۸۰۰ تا ۲ هزار نفر هستند، چگونه خواهد شد، جوابی دریافت نمی شود. این در حالیست كه در هفدهمین مجمع انجمن نساجی كه چندی پیش در محل اتاق بازرگانی برگزار شد اعضای انجمن با استناد به آمار غیررسمی از تعطیلی نیمی از كارخانجات نساجی در كل كشور، تعطیلی تمام واحدهای ریسندگی در استان اصفهان و تعطیلی ۴۲ كارخانه پرده بافی خبر دادند.همچنین آنان اعلام كردند در صورتی كه دولت كف قیمتی برای تعرفه گمركی واردات پتو تعیین نكند واردات پتوی دو نفره چینی به نرخ ۵ دلار باعث تعطیلی كارخانجات تولیدكننده پتو تا حداقل ۳ ماه آینده نیز خواهد شد.
    شاید به همین دلیل است كه وقتی رئیس كمیته صنعت و معدن كمیسیون صنایع مجلس اخیرا در صحن علنی مجلس از وزیر صنایع پرسید كه چرا علی رغم طرح نوسازی صنایع، عده زیادی از كارگران از طرق قانونی بیكار شده اند، اسحاق جهانگیری به گفتن یك جمله بسنده كرد: «تعدیل نیروی انسانی از مشكلات این صنعت است كه در این زمینه از سال ۱۳۸۱ اقدامات وسیعی انجام گرفته» اقداماتی كه وزیر از اشاره به آنها خودداری می كند.نكته جالب توجه آن است كه دست اندركاران به جای حل مشكلات بیشتر در پی متهم كردن یكدیگرند. وقتی سیدمحمود ابطحی علت رشد ۵۱ درصدی صنعت نساجی طی یك دوره پنج ساله را مد نظر قرار می دهد و آن را در قیاس با سایر كشورها بسیار پایین می داند، جهانگیری گناه را به گردن بخش خصوصی غیركارآمد می اندازد.وزیر صنایع اشاره ای به ---------- گذاری وزارتخانه و برنامه ریزی های انجام شده از سوی كمیته بازسازی صنایع نساجی نمی كند و نمی گوید در زمینه تعیین تكلیف مطالبات واحدهای نساجی گیرنده وام از حساب ذخیره ارزی با توجه به افزایش نرخ یورو از ۷۴۰ تومان به ۱۱۲۶ تومان چه اقداماتی انجام شده است. به عبارتی دیگر برای حل مشكل بازپرداخت وام با سود ۳۳ درصد به جای ۳درصد اولیه چه تمهیداتی اندیشیده شده است.
    وزیر صنایع نمی گوید نحوه اخذ اعتبارات از سیستم بانكی چرا ۳ ماه مانده به اتمام برنامه سوم توسعه با توقف روبرو شده است. در حالی كه بانك ها تا پایان برنامه سوم موظف به اعطای وام از حساب ذخیره ارزی به متقاضیان در بخش نساجی بوده اند؟جهانگیری نمی گوید آیا برخوردی با واحدهای اخذكننده وام كه در زمینه نوسازی اقدامات سازنده ای انجام نداده اند، شده است؟ اصلا آیا كمیته بازسازی صنایع نساجی بازرسانی دارد كه به این مقوله رسیدگی كنند؟
    و در نهایت وزیر صنایع نمی گوید اقدام اساسی و سازنده برای حل مشكلات صنعت نساجی و نیل به توسعه در این راستا كه قرار بود با شناخته شدن این صنعت به عنوان صنعت بااولویت انجام گیرد به كجا رسید.شاید او نیز پایان دولت فعلی و مشخص نبودن كابینه دولت آینده را توجیهی برای عدم پاسخگویی دقیق به پرسش های فوق می داند.
    پارسیان (شاپرزفا)








    روزنامه همشهری
    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  4. Top | #4
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.45
    حالت من : Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,855 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض آشنایی با رشته كارشناسی فرش

    فرش به عنوان یكی از شریف ترین هنرهای صناعی و نیز به عنوان یكی از برجسته ترین مظاهر هنر دینی از سمبل های ملی ایران به شمار می رود . فرش به عنوان یكی از صور تمدنی پرارزش كه بسیار متعالی و از طرفی هم دارای جنبه كاربردی و مصرفی است می تواند از دیدگاههای فرهنگی ـ هنری و علمی مورد بررسی قرار گیرد . ...










    فرش به عنوان یكی از شریف ترین هنرهای صناعی و نیز به عنوان یكی از برجسته ترین مظاهر هنر دینی از سمبل های ملی ایران به شمار می رود . فرش به عنوان یكی از صور تمدنی پرارزش كه بسیار متعالی و از طرفی هم دارای جنبه كاربردی و مصرفی است می تواند از دیدگاههای فرهنگی ـ هنری و علمی مورد بررسی قرار گیرد . بی شك همه علوم ، صناعات و تمدن های بشری جلوه ای از انحنا، تفكر می باشند كماینكه بینش توحیدی و حكمت انسی كامل ترین انواع تفكر دینی و بقیه علوم ، عارض و تابعی از حكمت انسی بوده است . همراهی و یوستگی هنر در پیدایی و استمرار و تكامل خویش در طی ادوار تاریخی با صنایع و دیگر اقسام تمدن به قدری است كه انفكاك آن غیر قابل تصور بوده و لذا همواره در لسان قدما هنر با پسوند صنعت و یا مشابه آن قرین گردیده به گونه ای كه اطلاق واژه هنر صناعی نیز از همین باب بوده است . در بخش غیر صنعت نیز هنر بیشتر در خدمت مفاهم متعالی و غیر معین قرار می كیرد و این در حالی است كه در دوره ی معاصر بهره وری از هنر به عنوان امر غیر ضروری و تفننی و یا برداشتهای متفاوت هنر برای هنر و هنر غیر كاربردی تحت تاثیر تفكر مادی و غرب زدگی رایج می گردد . همین امر سبب می شود تا فارغ التحصیلان این گونه هنرها هنرهای سنتی را خصوصاً نوع كاربردی آن به عنوان هنر را منكر شده چرا كه دیگر تلقی آنان از هنر با تلقی قدما كه در گذشته همواره صنعت و تمدن بشری سبب می شود تا نگرش به هنرهای سنتی نسبت به گذشته تغییر كرده و هنرهای صناعی ماهیت خویش را از دست داده و به تدریج به فراموشی سپرده شوند . غرض از هنرهای صناعی همواره با توجه به عالمی كه در آن مندرج می باشد ذكر و تذكری است به حقیقت فرهنگ و نقش تربیتی آن چرا كه آن چیزی كه صنایع مستظرفه ما را ایجاد كرده صرفاً مواد مختلف و ... رنگ و یا ابتكارات خاص آن نبوده ... هنرمند در آثار خود جهانی را ابداع نموده كه ما هر چه قدر از این جهان فاصله گرفته ایم به همان نسبت نیز این آثار از بین رفته و هنرهای سنتی نابود شده اند .لذا این جنبه های اقتصادی و مسائل اقتصادی نیست كه این صنعت را به سمت نابودی سوق می دهد مسئله اصلی نابودی صنایع مستظرفه به فرهنگ دستی ما برمی گردد و ما به همان نسبتی كه این فرهنگ سنتی كه همواره توام با آداب معنوی است را از دست می دهیم و از آن دور می شویم قادر نیستیم تجربه های نوینی را داشته باشیم صنایع سنتی ما زمانی احیا خواهند شد كه ساحت تفكر معنوی جهان سنتی ما احیا گردد .بحران های اخیر جهانی جهانی كه ناشی از تاثیر عواملی مختلف چون صنعت و تمدن مدرن و تغییر اكوسیستم های طبیعی و بهم خودن نسبت انسان با طبیعت و حقیقت همراه با نگرانیهای جدی آن و از طرفی وابستگی انحصاری به صدور تك محصولاتی چون نفت می باشد ، ضرورت رجعت و احیاء هنرهای سنتی و صناعی را هم از جهت استقلال اقتصادی و فرهنگی و هم از جهت حفض هویت ملی و اشتغال بر تمامی دست اندركاران و معماران اصلی جامعه آشكار نموده است .در این میان هنرهای سنتی بخصوص فرش كه یكی از اصلی ترین هنرهای صناعی است و كاربردی وسیع در جهت رفع نیاز بشری داشته و در تمامی جهان بویژه در ایران مطرح است از اهمیت ویژه ای برخوردار می گردد .با توجه به اهمیت اقتصادی هنر فرش در طی قرون و اعصار كشورمان با در نظر داشتن میلیون ها نفر دست اندركار
    (به صورت مستقیم و غیر مستقیم) پراكندگی اشتغال و تولید آن در سطح كشور (تمامس شهرها ، اكثر روستاها و همه جوامع عشایری) چندین میلیون متر مربع تولید سالیانه به همراه سهم و نقش مهم و تعیین كننده ی فرش در تامین نیازهای داخلی و تامین بخشی از درآمد ارزی با توجه به توسعه و اهمیت صاردات غیر نفتی و قطع وابستگی اقتصاد كشور از طریق صدور فرش و بافته های دیگر كه ۳۹ درصد صادرات غیر نفتی را تشكیل می دهد و علاوه بر آن تامین استقلال اقتصادی و ارزآوری و صادرات بیشتر آن با توجه به تولید سالیانه در حدود چندین میلیون متر مربع موجب گردیده تا فرش این هنر صناعی مستقل و بومی و كاربردی ترین هنر شناخته شده در ایران و دیگر ممالك جهان در مقام و موقعیتی خاص و استثنایی قرار گیرد . لذا ضررت دارد مستئل و مشكلات ، تنگناها و موانع رشد و توسعه آن به گونه ای اصولی و منطقی و با معیارها و موازین علمی مورد بررسی و تدقیق واقع شود تا شاخص ترین هنر سنتی و برجسته ترین صنعت كشور همچنان و به مانند ادوار پیشین در سطح جهان و در تمامی بازارهای بین المللی مطرح و جایگاه خود را در رفیع ترین مكان (همان طور كه شایسته آن است) حفظ نماید .وجودمیلیون ها نفر دست اندر كار فرش كه به طور مستقیم و غیر مستقیم و همچنین به صورت اصلی و جنبی در تمامی شهرها ـ اكثر روستاها و همه جوامع عشایری (كه عاملی برای كمك به كنترل بی رویه مهاجرت نیز به شمار می آید) از درآمد حاصل از این رهگذر ارتزاق نموده و یا لااقل بخشی از درآمد مورد نیاز خود را تامین می كنند ایجاب می نماید كه با توجه به پایین بودن میزان سرمایه گزاری سرانه به اشتغال و ارزش افزوده ی بالا در صنعت فرش ، موراد مربوط به حفظ اشتغال ، تداوم و گستردگی تولید و كلاً اقتصاد فرش همراه با ظرایف و دقایق آن ، به طور مستمر مورد بررسی و امعان نظر كارشناسی قرار گیرد تا برای مسائل و مشكلات مبتلا به آن راه حلهای علمی و كاربردی ارائه گردد .حضور در عرصه رقابت بین المللی و موفقیت در این زمینه ها تنها در گرو استفاده اصولی از مزیتهای نسبی است لذا لازمه استفده و گرفتن سهمی شایسته از انك جهانی ۱۵ میلیارد دلاری فرش توسط كشوری كه می تواند رساترین سخن را به مدد ویژگیهای استثنایی زیراندازهای سنتی خود داشته باشد ایجاب می نماید تا مسایل و موارد چگونگی این حضور از ابعاد مختلف و با توجه به جنبه ها مترتب بر آن از لحاظ قوانین و مقررات ارزیابی و كارشناسی ، گمرك ، بیمه ، حمل و نقل ، بازاریابی و شناخت بازارهای جهانی و ... در مركزی علمی و معتبر توسط خبرگان و اهل فن موردعنات و بررسی قرار گیرد . تا با استفاده از دستاوردهای آن زمینه های حضوری شایسته در بازارهای جهانی كه خود لازمه تداوم اشتغال و تولید نیز می باشد فراهم گدد .با توجه به نكات مطروحه نسبت به لزوم برگزاری رشته كارشناسی فرش به نظر می رسد این ضرورت به حدی است كه هرگونه تاخیر در انجام آن سبب حضور وسیعتر اغیار و دیگانی كه حاشیه نشین این میدان بوده اند ، خواهد شد كما اینكه با برنامه ریزی وسیعی كه در ناحیه كشورهای نواحی مختلف بخصوص كشورهای شرق مثل چین و هند پاكستان و بنگلادش و تركیه انجام گرفته و یا حتی در كشوری مانند چین دانشگاهی با عنوان فرش تاسیس می گردد . اگر ما هنرهای سنتی بخصوص فرش را در مقطع عالی نبینیم چگونه توقع داشته باشیم كه در جایگاه و مقامی عالی دیده شود . راه تعالی و حفظ برتری فرش ایران و اشاعه گستردگی و سلامت آن در حد مطلوب میسر نخواهند شد مگر آنكه این هنر و صنعت را در مقع عالی آموزشی و پژوهشی و به صورت آكادمیك كلاسیك و با برنامه ریزی دقیق و جامع تمامی جهات دیده شود . ادامه فعالیت فرش در كشور با روند كنونی آن ، نه تنها سبب گسترش و حفظ جایگاه آن در جهان نخواهد شد بلكه سبب افول بیشتر و انحراف و زوال آن خواهد گردید .ضروری ترین و لازم ترین كار آن است كه در یك تشكل دانشگاهی در مقاطع مختلف كارشناسی ، كارشناسی ارشد و دكترا در تمامی ابعاد آن از تكنیك و هنر گرفته تا اقتصاد ، برنامه ریزی كامل و جامع شود تا هم سبب حفظ مواریث گذشته ، اصالتهای فرهنگی و ملی و هم موجبات گسترش و فراگیری آن را در همه نقاط ایران از طریق تربیت نیروهای متخصص و كاردان و ایجاد موفقیت برتر در بازارهای جهانی و در نهایت استقلال اقتصادی و فرهنگی را فراهم نماید .
    ضرورت پرداخت به مسائل فنی و تكنیكی ، هنری و فرهنگی و اجتماعی فرش ایجاب نموده است تا رشه كارشناسی فرش در ۵ گرایش به شرح زیر دیده شود :
    ـكارشناسی فرش با گرایش طراحی قالی
    ـ كارشناسی با گرایش رنگرزی
    ـ كـارشناسی فرش با گرایش تكمیل و مرمت
    ـ كارشناسی فرش با گرایش بافت
    ـ كارشناسی فرش با گرایش باسایرزیراندازها (گلیم و گبه و غیره)
    تدوین برنامه های درسی گرایشهای فوق به گونه ای است مه دانشجویان پس از گذراندن دروس مشترك اصلی و پایه . در سال آخر دروس تخصصی هر یك از گرایشها را كه بر اساس علاقه انتخاب نموده اند الزاماً
    می گذراند :
    بدیهی است با عنایت خاص مسئولین نسبت به این امر و لزوم سامان دهی ، تشكل و نظام درآوردن و تعالی هنرهای كاربردی در جایگاه واقعی خویش و نقش آن در فرهنگ ، هنر ، اقتصاد ، اشتغال ، ارتباط جهانی و انتقال فرهنگ اسلامی و هویت ملی انجام این مهم با همه پاكدلان میهن اسلامی و استعانت خداوندی به تحقق برسد .
    ۱ـ تعریف و هدف:
    دوره آموزش كارشناسی فرش یكی از دوره های آموزش عالی است كه هدف از برگزاری این دوره تربیت افراد متخصص و آشنا به مبانی عملی و نظری فرش كه مظهری از فرهنگ اسلامی و هنر ملی كشور ماست .
    ۲ ـ اهیمت و ضرورت :
    ۱ . حفظ و تقویت فرهنگ بومی و ملی باتوجهبه اصالتهای نقش ـ رنگ و بافت هر منطقه .
    ۲. بالا بردن كیفیت بافت متناسب با كمیت و قانونمند شدن روشهای آموزشی و توسعه و رونق قالی بافی با استفاده ا مناسب ترین روشها .
    ۳. احیاء ، حفظ و ترویج هنر فرش به منظور اشاعه فرهنگ و هنر اصیل اسلامی ایران در متن زندگی مردم .
    ۴. اشاعه فرهنگ معنوی و انتقال مفاهیم هنری ، دینی ، ملی از طریق گسترش هنر فرش در سایر جوامع بشری .
    ۵. آموزش علوم و نظری این هنر شریف به منظور تربیت هنرمندان و كارشناسان آگاه و متعهد در جهت حفظ حریم میراثهای فرهنگی .
    ۶. حفظ اصالتها و مقابله با بدعت های نادرست كه تحت تاثیر
    فرهنگ های بیگانه و هنر وارداتی غرب در بعضی از مناطق ایران رایج شده است .
    ۷. شناخت فرش به عنوان یكی از مهمترین هنرهای صناعی و مواریث و ودایع معنوی ایران و شناخت سیر تحول و تطور آن در ادوار مختلف فرهنگی این مرز وبوم .
    ۸. شناخت فرهنگ تصویری فرش (نقش و رنگ)به عنوان جلوه ای از تفكر و حكمت اسلامی .
    ۹.ایجاد زمینه مطالعاتی و تحقیقاتی به منظور بررسی همه جوانب ان هنر در دوره های كارشناسی ارشد و دكتری .
    ۱۰. حفاظت و صیانت از این صنعت و هنر ملی با توجه به نقش اقتصادی ـ فرهنگی و ---------- آن .
    ۴ ـ طول دوره و شكل نظام درسی :
    طول دوره كارشناسی فرش ۴ سال تمام است كه برای دانشجویان تمام وقت به ۸ ترم تحصیلی (حداقل طول دوره) تقسیم می شود . طول هر ترم تحصیلی ۱۸ هفته و معادل یك نیم سال تحصیلی است . زمان تدریس هر واحد درسی از نوع نظری یم ساعت در هفته و از نوع عملی ۲ ساعت در هفته و از نوع كارگاهی ۳ ساعت در هفته است .
    ۵ ـ تعداد و نوع واحدهای درسی :
    برنامه دوره كارشناسی فرش ۱۳۵ واحد درسی به شرح زیر است :
    ۱ـ دروس عمومی معارف اسلامی پیشنهادی شورای عالی برنامه ریزی ۲۰واحد .
    ۲ـ دروس پایه ۳۹واحد
    ۳ـروس اصلی ۳۸ واحد
    ۴ـ دروس تخصصی با گرایش های زیر :۳۰ .احد
    الف . كارشناسی فرش با گرایش سایر زیراندازها
    ب. كارشناسی فرش با گرایش مرمت و تكمیل
    ج . كارشناسی فرش با گرایش رنگرزی
    د. كارشناسی فرش با گرایش طراحی قالی
    ه . كارشناسی فرش با گرایش بافت
    ۵. دروس اختیاری(دانشجو می تواند از تعداد واحد ارائه شده ۸ واحد را انتخاب نماید )
    تبصره : دانشجو می تواند حداكثر ۷ واحد درسی از دروس گرایشی خود را از گرایشهای تخصصی دیگر انتخاب كند .
    منبع:وزارت آموزش عالی









    پارسیان (شاپرزفا)








    انتخابی از منابع گوناگون
    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  5. Top | #5
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.45
    حالت من : Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,855 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض كیف های پول در خدمت اقتصاد كشور

    مهمترین عامل تعیین كننده قیمت انواع كیف ها مدت زمان صرف شده برای طراحی شان است كه این مسئله بیشتر در مورد كیف های زنانه وجود دارد.مدل های جدید و پرطرفدار معمولا گرانترند...












    پارسیان (شاپرزفا)











    در گذشته های دور كه هنوز چیزی به عنوان واسطه مبادله به طور مشخص تعیین نشده بود، مردم از طریق مبادله كالا به كالا به داد و ستد می پرداختند. بعد از آن در جوامع مختلف، اشیای متفاوتی از قبیل ماهی خشك شده، صدف، سنگ های قیمتی، پوست حیوانات و سرانجام طلا و نقره به دلیل ارزش ذاتی و نیز دوام و سهولت جابه جایی، نقش پول را یافتند.پول علاوه بر دو مزیت بالا، دارای قابلیت ذخیره سازی ارزش است و به دلیل قابل تبدیل بودن به هر كالایی، می تواند نماینده عمومی انباشت ثروت در جامعه باشد. پول مهمترین وسیله پرداخت است.مجموعه این خصایص توانسته پول را از زمان های دور تا دوران اقتصادهای پیچیده و پیشرفته كنونی در جایگاه یكی از مهمترین عوامل تنظیم كننده فعالیت های اقتصادی قرار دهد.
    پول رایج درهركشور شامل اسكناس و سكه هایی است كه مردم در مبادلات روزمره از آن استفاده می كنند.نگهداری تعدادی اسكناس و سكه كه دائما در حال كم و زیاد شدن هستند و دارنده آن در هر لحظه ای ممكن است مجبور به استفاده از آنها شود، این الزام را ایجاد می كند كه هر شخص، یك كیف پول كوچك داشته باشد. كیف های پول، در انواع زنانه و مردانه و در سایزهای مختلف در بازار موجودند. این كیف ها ممكن است از جنس چرم طبیعی، چرم مصنوعی، پارچه، برزنت و... باشند.در این میان، كیف پول هایی كه از چرم طبیعی ساخته شده اند دارای بهترین دوام و كیفیت بوده و در سه نوع چرم گاوی، بزی و گوسفندی در بازار موجودند.مشخصه اصلی چرم طبیعی این است كه پشت آنها حالت مخمل مانند دارد. انواع چرم مصنوعی این مشخصه را ندارند، اما اخیرا انواع خارجی چرم های مصنوعی هم به بازار عرضه شده كه شباهت بسیار زیادی به كیف پول هایی از جنس چرم طبیعی دارد. اما انواع مختلف كیف هایی كه از چرم مصنوعی تهیه شده اند لایه داخلی و پشتی آنها معمولا پارچه ای، برزنتی و تار و پوددار است.
    مشخصه دیگر چرم های طبیعی، نرم بودن آنهاست كه باز هم بسته به اینكه گاوی، بزی یا گوسفندی باشد درجه نرمی و زمختی شان متفاوت است.چرم های گوسفندی نرم ترین چرم ها هستند كه از آنها معمولا برای تهیه كیف پول های ظریف زنانه استفاده می شود. درجه نرمی چرم های بزی از انواع گوسفندی كمتر است، ولی بازهم برای كیف های زنانه مناسب تر هستند و اما چرم های گاوی نسبت به دو نوع دیگر، كمی زمخت هستند و اغلب برای ساخت كیف پول های مردانه استفاده می شوند.طراحی كیف آقایان در دو سایز جیبی و كتی معمول است. پول در كیف های كتی بدون تاخوردگی قرار می گیرد، پس سایز آنها معمولا از انواع جیبی بزرگتر است. كیف پول های مردانه نسبت به زنانه از تنوع پایینی برخوردار است. آقایان در انتخاب كیف پول، معمولا دو نكته را مدنظر قرار می دهند، فضای كافی برای قرار دادن كارت و اسكناس. آنها معمولا ترجیح می دهند كیف شان جایی برای سكه یا همان پول خرد نداشته باشد. تنوع رنگ كیف های مردانه هم نسبت به زنانه ها بسیار كمتر است. مشكی، قهوه ای، كرم و بژ كه البته رنگ های مشكی و قهوه ای طرفدار بیشتری دارند و از طرفی چون تنوع در این زمینه زیاد نیست، كیف پول افراد جوان و مسن طراحی های متفاوت از هم ندارد. كیف مردها معمولا از چرم گاوی تهیه می شود و از آنجایی كه آقایان نسبت به خانم ها تقریبا دقت كمتری در نگهداری از وسایل خود دارند، این نوع چرم به خاطر دوام و ضخامت بیشتری كه دارد برای آنها مناسب تر است.و اما كیف پول های زنانه كه معمولا از چرم های گوسفندی و بزی تهیه می شوند در مقایسه با انواع مردانه از تمام جهات متنوع ترند.انواع زنانه در بیش از ۳۰ رنگ در بازار موجودند و طراحی های متفاوتی دارند كه همه روزه هم انواع جدیدتری به بازار عرضه می شوند، در سه سایز كوچك، متوسط و بزرگ.
    دختران جوان معمولا ترجیح می دهند از كیف های كوچك تر با رنگ های روشن استفاده كنند و به علت نرمی و ظرافت، چرم های گوسفندی را انتخاب می كنند. خانم های میانسال و مسن بیشتر طرفدار كیف های تیره و بزرگ هستند. البته در این میان استثنا هم وجود دارد، یعنی ممكن است خانم های مسن كیف های كوچك و رنگ روشن را انتخاب كنند، اما معمولا به طرف رنگ های گرم تیره می روند.غیر از موارد بالا، جادار بودن كیف و داشتن جای عكس زیاد و پول خرد برای خانم ها، حائز اهمیت است.آنها در انتخاب كیف پول به خاطر تنوع بیشتری كه وجود دارد نسبت به آقایان سختگیرترند، اما قیمت كیف پول هایی كه از چرم طبیعی ساخته شده اند بسته به چندعامل، متفاوت است.
    مهمترین عامل تعیین كننده قیمت این نوع كیف ها مدت زمان صرف شده برای طراحی شان است كه این مسئله بیشتر در مورد كیف های زنانه وجود دارد.مدل های جدیدتر و مدل هایی كه طرفدار بیشتری دارند معمولا گران تر هستند. در این میان میزان چرم به كار رفته، چندان در قیمت كیف ها نقش تعیین كننده ای ندارد. قیمت كیف های مردانه چرم طبیعی از ۷ تا ۱۲ هزار تومان متفاوت است.اما انواع زنانه با قیمت ۸ تا ۱۷ هزار تومان به دست مشتری می رسند.خانم ها در انتخاب كیف، الگو و ظرافت به كار رفته را مورد توجه قرار می دهند و این فاكتور در تعیین قیمت كیف تاثیر گذار است.ممكن است كیف سایز كوچكی داشته باشد، اما به خاطر دارا بودن طراحی پیچیده و مدت زمان زیادی كه صرف آن شده، به نسبت انواع بزرگتر قیمت بیشتری پیدا می كند.
    پارسیان (شاپرزفا)








    روزنامه همشهری
    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  6. Top | #6
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.45
    حالت من : Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,855 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض صنعت نساجی و از دست دادن جاده ابریشم

    دفتر صنایع ماشین سازی و نیروی محركه وزارت صنایع و معادن اعلام كرد: ۳۸۹ هزار و ۴۹۸ دستگاه انواع خودرو سبك و سنگین در پنج ماه نخست سال جاری در كشور تولید شد كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد افزایش داشت.












    پارسیان (شاپرزفا)











    دفتر صنایع ماشین سازی و نیروی محركه وزارت صنایع و معادن اعلام كرد: ۳۸۹ هزار و ۴۹۸ دستگاه انواع خودرو سبك و سنگین در پنج ماه نخست سال جاری در كشور تولید شد كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد افزایش داشت. حدود یك قرن پیش زمانی كه اولین ماشین آلات و كارخانه های نساجی وارد ایران شد، پارچه بافی از حالت دستی خارج و كارخانه های تولید پارچه با تولید انبوه جایگزین دست های هنرمندان ایرانی شد و پارچه های ابریشمی اعلا در كشور به تولید بالا رسید و تولیدكنندگان را در مورد صادر كردن پارچه به كشورهای مختلف به فكر انداخت و ایران به دلیل كیفیت بالای پارچه های خود، بهترین صادركننده این صنعت شناخته شد. در آن زمان جاده ابریشم كه محل عبور و مرور كالا بود، شاهد صادرات بالای این كالا از كشور به سایر نقاط دنیا بود ولی در حال حاضر، جاده های ترانزیتی كشور شاهد واردات پارچه های چینی، هندی و تركیه ای به كشور هستند. این در شرایطی است كه ما قدرت و موقعیت تولید خوب را در كشور داریم و در صورت حمایت دولت از این صنعت، همانند كاهش تعرفه، بالا بردن كیفیت پنبه در كشور و یا آزاد كردن واردات پنبه مرغوب به كشور، می توانیم باز هم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم. در صورت از بین رفتن مشكلات صنعت نساجی و پوشاك این صنایع می توانند یكی از تكیه گاه های اصلی اقتصاد كشور برای رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی باشند. صنایع نساجی با پیشینه طولانی، حجم انبوه سرمایه گذاری نرخ بالای ارزش افزوده، پیوند ریشه دار با سایر صنایع و اقتصاد ملی، توان اشتغالزایی بسیار زیاد و كسب درآمدهای ارزی و نیروی انسانی بزرگی كه در اختیار دارد از امكانات بالقوه بسیاری برای رشد و بالندگی اقتصاد كشور برخوردار است. در حال حاضر، حدود هشت هزار واحد نساجی در كشور وجود دارد كه متاسفانه بیش از ۷۵ واحد آنها تاكنون تعطیل شده اند. ازجمله مشكلات كنونی صنعت نساجی، انباشته شدن كالای تولید شده در انبار كارخانه ها و افزایش هزینه های تولید در مقایسه با كاهش قیمت فروش است كه باعث می شود تولیدكنندگان زیر ظرفیت اسمی خود تولید كنند. در حال حاضر، اغلب واحدها از ۴۵ درصد ظرفیت اسمی و برخی از حدود ۲۵ درصد ظرفیت اسمی خود استفاده می كنند و این در حالی است كه طبق استانداردهای جهانی باید ۸۰ تا ۹۰ درصد ظرفیت اسمی یك واحد صنعتی فعال باشد. این معضل باعث ركود سرمایه گذاری ها، اتلاف منابع مالی، افزایش هزینه های تولید، گران شدن محصول نهایی، كمبود نقدینگی در واحدها، افزایش زیاندهی آنها و سرانجام كاهش تولید شمار قابل توجهی از واحدها شده است كه این روند همچنان ادامه دارد. صنعت نساجی ما در شرایطی باید با كشورهایی همانند چین رقابت كند كه این كشور در سال ۲۰۰۳ حدود پنج میلیارد دلار وام بدون بهره به صنعت نساجی خود اختصاص داد، اما ایران حدود ۲۷۰ میلیون دلار برای نوسازی صنعت نساجی خود اختصاص داد، درحالی كه دریافت كنندگان این وام در زمان دریافت با ارز ۷۲۰ تومانی روبرو بودند ولی در حال حاضر، نرخ دلار افزایش بسیاری پیدا كرده و دریافت كنندگان وام مجبور به پرداخت مابه التفاوت وام هستند.به دلیل افزایش هزینه های كارگری، هزینه های انرژی و حمل و نقل و قوانین دست و پاگیر مانند قانون تجمیع عوارض و حتی واردات پنبه، قیمت محصولات نساجی در ایران ۳۰ تا ۳۵ درصد بالاتر از كشورهای همسایه است و در مقابل قیمت منسوجات چینی در حد بسیار پایینی قرار دارد. در شرایطی كه مشتریان داخلی ما به دنبال خرید كالاهای ارزان قیمت با كیفیت مناسب هستند و اجناس داخلی به دلیل پایین بودن كیفیت پنبه، مرغوبیت لازم را جهت جذب مشتریان داخلی ندارند، متقاضیان تمایل بیشتری به خرید منسوجات خارجی با قیمت كمتر پیدا می كنند چرا كه حتی اگر این منسوجات فاقد كیفیت باشند، حداقل از اجناس داخلی ارزان قیمت تر هستند. در چنین شرایطی چگونه می توانیم بخشی از بازار بین المللی را به خود اختصاص دهیم.این در حالی است كه مدیر كل دفتر نساجی، كاهش تعرفه منسوجات را منوط به تعیین چگونگی اظهار قیمت ها در گمرك و تعیین حداقل قیمت های پایه منسوجات می داند و گفته است: چنانچه قیمت در گمرك درست و بر اساس ارزش حقیقی كالا اظهار شود، تعرفه و حقوق گمركی را مقداری كاهش می دهیم. این در حالی است كه تعرفه پوشاك و پارچه در حال حاضر به ترتیب ۷۰ و ۴۰ درصد و تعرفه نخ و الیاف نیز به ترتیب ۲۰ تا ۲۵ درصد و ۵ تا ۱۰ درصد است. طبق گزارش صندوق بین المللی پول، ایران چهارمین كشور خاورمیانه است كه نرخ تعرفه ای بالایی دارد و با اینكه در ۸ سال گذشته تعرفه در ایران ۳/۵ درصد كاهش یافته ولی باز هم رقم تعرفه در كشور بالاست. یكی دیگر از مشكلات ورود كالا به كشور قاچاقچیان هستند كه ۷۰ درصد بازار فراورده های نساجی را در دست دارند. عدم كنترل مرزهای كشور در ورود سرسام آور كالای قاچاق بدون مالیات، سبب زوال در تولید صنعت نساجی شده و اقتصاد كشور را مختل كرده است. كالاهای قاچاق با كیفیت نسبتا بهتر و قیمتی كمتر از محصولات كشور باعث افت و سرخوردگی تولید در كارخانه های بزرگ و كوچك نساجی در ایران شده است و همچنین عمر بالای ماشین آلات و كارخانه های نساجی كه حدود یك قرن از عمر آنها می گذرد و برخوردار نبودن از طرح های نوین و مدرن باعث می شود كه مشتریان از فراورده های آن استقبال چندانی نكنند و این دلایل این صندوق را به خودی خود دچار عقب ماندگی كرده است. در این خصوص با رئیس انجمن نساجی علی محمد شریفی گفت و گویی داشتیم كه در زیر می خوانید:
    در ابتدا در خصوص عمده مشكلات صنعت نساجی كشور توضیح دهید؟
    حدود ۱۰ سال پیش در بازارهای جهانی یكی از رقیبان تولیدی محسوب می شدیم اما در حال حاضر به دلیل فرسوده شدن ماشین آلات نساجی، بالا رفتن قیمت تمام شده مواد اولیه و نبود طرح های متنوع و جدید باعث شد كه بازار را از دست بدهیم. در گذشته رقابت بین تولیدكنندگان داخلی بود ولی در حال حاضر با بالا رفتن قیمت مواد اولیه صنعت نساجی یعنی ۴ برابر شدن قیمت پنبه در شرایطی كه قیمت مواد اولیه در بازارهای بین المللی در همان حد باقی ماند و همچنین پایین بودن بهره بانكی تولید در سایر كشورها كه حدود ۴ درصد و این رقم در ایران ۱۷ درصد است، مشكلات قانون كار، نبود استفاده كامل از ظرفیت تولید، بالا بودن حق بیمه و اجرای غلط در پرداخت یارانه های دولتی، صنایع كشور را با مشكل مواجه كرده است.
    راه حل های پیشنهادی شما برای این مشكلات چیست؟
    بیشتر مشكلات صنعت به دلیل رقابت پذیر نبودن صنایع است كه برای حل آن باید هزینه های تولید را كاهش داد یكی از راه حل های كاهش هزینه ها مهار تورم است كه باعث افزایش قیمت مواد اولیه می شود، با كاهش بهره بانكی می توان زمینه های رشد سرمایه گذاری در كشور را افزایش داد، تسهیل قانون كار، بالا بردن ظرفیت تولید و نیز كاهش نرخ بیمه از جمله راه حل های مشكلات صنایع است.وی در ادامه افزود: مساله تجمیع عوارض هم از عمده مشكلات تولید است كه باید كارشناسی شده و مشكل حل شود.
    درخصوص كم كردن كاهش تعرفه چه اقداماتی صورت گرفته است؟
    یكی از شرایط پذیرش در WTO كاهش تعرفه های وارداتی است كه در صورت پذیرش، ما هم مجبور هستیم تعرفه های خود را طبق ضوابط موجود كاهش دهیم.
    وضعیت صادرات كشور را چگونه ارزیابی می كنید؟
    به دلیل افزایش بیش از حد قیمت تمام شده، تولیدكنندگان تمایلی برای صادرات ندارند و دلیل آن هم ورود ما به تجارت جهانی است اگر ورود ما به WTO ۱۰ سال پیش صورت می گرفت، شرایط ما خیلی راحت تر بود و آمادگی بیشتری در این صنعت داشتیم ولی با طولانی شدن پذیرش ما در WTO كار ما مشكل تر شده است.
    میزان تضمین سرمایه در كشور ما چقدر است؟
    تضمین سرمایه گذاری دركشور ما نسبت به كشورهای همسایه خیلی كمتر است. ما باید بستر مناسبی ایجاد كنیم كه سرمایه گذاران با امنیت بیشتری در كشور سرمایه گذاری كنند.
    چه انتظاری از دولت جدید دارید؟
    ما توانایی و استعداد تولید را داریم و از وزرای صنایع و معادن، بازرگانی، كار و بانك مركزی انتظار داریم مشكلات تولید را حل كنند، البته كار مشكلی است ولی می توانیم و چاره ای هم نداریم. از وزارت كشاورزی هم انتظارداریم، حال كه با عنوان حمایت از پنبه كاران داخلی اجازه ورود پنبه به كشور را نمی دهد، با پرداخت یارانه به پنبه كاران، قیمت این محصول را ثابت نگه می دارد و نیز كیفیت پنبه های تولید داخلی را افزایش می دهد.
    مژگان میرزایی
    پارسیان (شاپرزفا)








    مجله گسترش صنعت
    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  7. Top | #7
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.45
    حالت من : Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,855 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض هند هدف بعدی صنایع نساجی آلمان

    هند به زودی به دومین خریدار بزرگ ماشین آلات آلمان پس از چین بدل می شود. در حال حاضر هند چهارمین واردكننده بزرگ ماشین آلات نساجی از آلمان است. این كشور در نیمه نخست سال ۲۰۰۵، بیش از ۱۰۸ میلیون یورو ماشین آلات نساجی از آلمان وارد كرده است. واردات آمریكا و تركیه در همین مدت به ترتیب ۱۷۳ و ۱۷۰ میلیون یورو بوده است.چین همچنان در صدر فهرست واردكنندگان ماشین آلات نساجی آلمان است و در نیمه نخست سال جاری میلادی، ۳۶۱ میلیون یورو ماشین آلات از این كشور وارد كرده است.












    پارسیان (شاپرزفا)











    هند به زودی به دومین خریدار بزرگ ماشین آلات آلمان پس از چین بدل می شود. در حال حاضر هند چهارمین واردكننده بزرگ ماشین آلات نساجی از آلمان است. این كشور در نیمه نخست سال ۲۰۰۵، بیش از ۱۰۸ میلیون یورو ماشین آلات نساجی از آلمان وارد كرده است. واردات آمریكا و تركیه در همین مدت به ترتیب ۱۷۳ و ۱۷۰ میلیون یورو بوده است.چین همچنان در صدر فهرست واردكنندگان ماشین آلات نساجی آلمان است و در نیمه نخست سال جاری میلادی، ۳۶۱ میلیون یورو ماشین آلات از این كشور وارد كرده است. راگنار استراوچ مدیر بازرگانی خارجی انجمن تجاری ماشین آلات نساجی آلمان (VDMA) در این باره گفت: صادرات ماشین آلات نساجی آلمان به هند در سال ۲۰۰۴ با ۳۰ درصد افزایش به ۱۴۰ میلیون یورو رسید. این رشد در سال جاری به ۸۴ درصد رسید و VDMA در نظر دارد صادرات ماشین آلات نساجی به هند را تا ۲۰۰ میلیون یورو در درازمدت افزایش دهد.
    كاهش صادرات به چین
    ۱۳۰ عضو گروه صنعتی ماشین آلات نساجی آلمان همگی بر این عقیده هستند كه اخیرا صادرات ماشین آلات نساجی این كشور به چین در حال كاهش است. این گروه به دنبال راه هایی هستند كه سهم بازار هند را افزایش دهند. آنها هند را به عنوان بازار بالقوه آینده مهمترین محل جایگزین خارجی برای صادرات ماشین آلات نساجی می دانند. استراوچ ادامه داد: بازار چین رو به ركود است و ممكن است این سقوط تا مدتی محدود ادامه یابد. او همچنین اشاره كرد: مجموع حمل و نقل ماشین آلات نساجی آلمان در نیمه نخست سال جاری میلادی برابر با یك میلیارد و ۷۵۵ میلیون یورو بوده است. واردات چین با ۳۶۱ میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افت نشان می دهد و تنها واردات ماشین آلات نخ ریسی در همین مدت ۴۵ درصد كاهش یافته است. این در حالی است كه واردات ماشین آلات نخ ریسی توسط هند امسال با ۳۶۷ درصد افزایش به ۵۲ میلیون یورو رسید و ماشین آلات تكمیل هم با ۳۸ درصد افزایش بر ۹ میلیون یورو بالغ شد. به گفته یكی از اعضای VDMA پنج سال پیش صادرات ماشین آلات نساجی به چین معادل ۵۰۰ میلیون یورو بود. بخشی از كاهش واردات چین ناشی از رسیدن به ثبات در تقاضای ماشین آلات ونیز بی ثباتی بازار با توجه به مقررات سهمیه بندی و منع واردات محصولات نساجی چین به اروپا و آمریكاست.
    مزایای سهمیه بندی واردات چین
    تولید پارچه در صنعت نساجی هند بر مبنای پنبه صورت می گیرد و ممكن است با سرمایه گذاری بیشتر بر ماشین های نخ ریسی همین روند ادامه پیدا كند. اما هند به عنوان جایگزینی در تجارت صنعت نساجی و اهمیت آن در بازارهای پیچیده ای مانند آمریكا و اتحادیه اروپا این كشور را مجبور خواهد كرد كه علاوه بر افزایش كیفیت برای تنوع محصولاتش هم چاره اندیشی كند. بنابراین هند باید ماشین آلات نساجی خود را به روز كند و نیز ظرفیت های خود را افزایش دهد و كارخانه های جدید احداث كند. استراوچ در این باره افزود: دولت هند در بخش نساجی برای صادرات ۵۴ میلیارد دلار محصول برنامه ریزی كرده كه هدف بسیار بزرگی است. صنایع ماشین آلات نساجی آلمان قصد دارد در این فرصت سهیم شود. VDMA با توجه به همین شرایط هفته گذشته كارگاه آموزشی دو روزه ای با عنوان تكنولوژی نساجی آلمان با تمركز بر ویژگی های صنعت نساجی هند برگزار كرد. این دومین كارگاهی است كه انجمن ماشین آلات نساجی آلمان در ۸ سال اخیر در هند برگزار می كند. هدف از این كارگاه به روز كردن صنایع نساجی هند منطبق بر آخرین تكنولوژی های روز دنیا در بخش های نخ ریسی، بافت ها، رنگ و تكمیل پارچه بود. ۳۶ تولیدكننده ماشین آلات نساجی آلمان و ۴۰ استاد در همین زمینه در این كارگاه شركت كردند.
    نوشین دیانتی
    پارسیان (شاپرزفا)








    مجله گسترش صنعت
    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  8. Top | #8
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.45
    حالت من : Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,855 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض صنعت كفش آمریكا و راه های تازه

    هووارد شافر در نظر دارد راه رفتن در مسافت های طولانی را برای جهانیان آسان كند. به همین دلیل است كه در دورانی كه بیشتر كارخانه های صنعت كفش آمریكا تولید خود را به كارخانه های كشورهای دیگر منتقل می كنند، او پیشرفته ترین امكانات تولید كفش را در آمریكا تاسیس كرده است. شافر از روش تولید كامپیوتری استفاده می كند اما به گفته والی هاردین مالك یك فروشگاه كفش در تگزاس كفش های «اوتابو»ی او مانند كفش های دست دوز قالب پا هستند در حالی كه قیمت آن مانند كفش های كارخانه ای است.












    پارسیان (شاپرزفا)











    هووارد شافر در نظر دارد راه رفتن در مسافت های طولانی را برای جهانیان آسان كند. به همین دلیل است كه در دورانی كه بیشتر كارخانه های صنعت كفش آمریكا تولید خود را به كارخانه های كشورهای دیگر منتقل می كنند، او پیشرفته ترین امكانات تولید كفش را در آمریكا تاسیس كرده است. شافر از روش تولید كامپیوتری استفاده می كند اما به گفته والی هاردین مالك یك فروشگاه كفش در تگزاس كفش های «اوتابو»ی او مانند كفش های دست دوز قالب پا هستند در حالی كه قیمت آن مانند كفش های كارخانه ای است. هاردین نخستین نماینده فروش شافر است كه دو سال پیش در دیداری از فلوریدا از این موضوع آگاه شد و برای بازدید از كارخانه اوتابو سفر كرد. شافر نخستین كسی نیست كه دست به تولید كفش های تك با طراحی و تولید كامپیوتری و با استفاده از روبات می زند. لیوایز هم با موفقیت محدودی این كار را در مورد شلوار جین انجام داده بود. اما اگر این موضوع عملی شود شافر از نخستین افراد موفق در این صنعت خواهد بود.هاردین در این باره گفت: هدف این كارخانه این است كه كفشی تولید كند كه اندازه آن تنظیم شده باشد. با اینكه مردان آمریكایی در دهه های اخیر از كفش های ورزشی تولید شده در خارج استفاده می كردند هنوز بازار مناسبی برای كفش های چرمی با كیفیت بالا باقی مانده است. شافر در این باره گفت: مصرف كنندگان آمریكایی به طور تقریبی سالانه ۵۰ میلیارد دلار صرف خرید انواع كفش می كنند. باب كلارك معاون فروش شركت كفش آلدن كه كفش های آن در آمریكا تولید می شود و هزینه ای بین ۳۲۵ تا ۴۷۵ دلار دارند، عقیده دارد این صنعت آشكارا شبیه به یك كسب و كار واقعی است. او گفت: ما هرچه تولید می كنیم، می فروشیم.با اینكه اوتابو هنوز تاثیر عمده ای در بازار نگذاشته است، مارك كروگر عضو فروشگاه های پوشاك مردانه گفت: فروشگاه او طی یك سال و نیم گذشته حدود ۱۷۵ جفت از این كفش ها فروخته است. شافر گفت: یك سوم از خریداران آمریكایی كفش مشكلات پا دارند و برای كسانی مانند گرك اسنلسون كفش های اوتابو بسیار مناسب هستند. اسنلسون آرتروز دارد و مدت هاست كه از كفش های مخصوص آرتروز استفاده می كند. او بین ۲۹۵ تا ۳۱۵ دلار برای یك جفت كفش آلن ادموندز و ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار برای كفش دیگری پرداخته است. اما او كیفیت و راحتی كفش های تولید انبوه اوتابو را حدود ۴۰۰ دلار ارزیابی می كند. اسنلسون گفت: راحتی این كفش ها را تحت تاثیر قرار داد. فرایند اندازه گیری با گذاشتن پای خریدار در اسكنر كامپیوتری در یكی از ۲۰ فروشگاهی كه این كفش ها را می فروشند، آغاز می شود. این فروشگاه ها تاكنون در آریزونا، فلوریدا، جورجیا، ایلینویز، كانزاس، لوییزیانا، اورگون، پنسیلوانیا و ویرجینیا و نیز در انگلستان افتتاح شده اند. اسكنر حدود ۲۰۰ هزار «نقطه اطلاعاتی» پا را شناسایی می كند و تصویر سه بعدی ایجاد می كند كه خریدار می تواند ظرف چند لحظه آن را در مونیتور فروشگاه مشاهده كند. خریداران مدل و چرم رویه كفش را انتخاب می كنند. سفارش ها از طریق ارتباط ویژه DSL به كارخانه فلوریدا ارسال می شوند. به جز مواقع حوادث طبیعی مانند طوفان هایی كه اخیرا باعث شدند برق كارخانه موقتا قطع شود، معمولا كفش آماده دو هفته بعد به خریدار تحویل داده می شوند. شافر اوایل دهه ۸۰ میلادی كار خود را در صنعت كفش با «نایك» در چین آغاز كرد. او در آن زمان دفتری در چین تاسیس كرد و یكی از نخستین آمریكایی هایی بود كه در سال ۱۹۸۶ با چینی ها جویت ونچر ایجاد كرد. او تا سال ۱۹۸۹، چهار كارخانه در چین راه اندازی كرد و ماهانه ۸۰۰ هزار جفت كفش برای شركت هایی نظیر كندیز، نایك و تیمبرلند تولید می كرد. كسب و كار بسیار پررونق بود اما شافر، كه چینی را بسیار روان صحبت می كند، تصمیم به فروش كارخانه ها و بازگشت به آمریكا گرفت. شافر با سرمایه گذاری شخصی حدود ۲۰ میلیون دلار در سواحل پومپانو فروشگاهی باز كرد. او كه خود اصلاحات نهایی نرم افزار ساخت كفش را انجام داده می گوید: باید كاملإ؛ به سابقه كار مسلط باشید، باید تولید را تحت كنترل بگیرید، همه چیز حول اندازه ها شكل می گیرد. شافر برای دستیابی به اندازه مناسب از استادكاران ایتالیایی خواست تا هزاران قالب طراحی كنند، قالب هایی به شكل پا كه چرم كفش دور آنها پیچیده می شود و در طول فرایند تولید دوخته می شود. معمولا یك كفش سفارشی واقعی پیرامون قالبی ساخته می شود كه برای آن مشتری خاص درست شده است. به همین دلیل است كه هزینه یك جفت كفش سفارشی معمولا بیش از سه هزار دلار است. شافر برای هر سفارش قالب جداگانه تهیه نمی كند اما به خریدار اندازه ای بسیار نزدیك به شماره پای او تحویل می دهد. اوتابو كفش های مردانه با سایز بین ۶ تا ۱۶ در اندازه های كامل و نیم شماره، با ۱۰ پهنای مختلف و هزاران تنوع ممكن عرضه می كند.هنگامی كه تولید شروع می شود چرم با جریان سریع و دیجیتالی آب بریده می شود. شافر درباره تولید این كفش ها گفت: اینها هنوز هم كفش های تولید انبوه هستند نه سفارشی. اما ما تلاش می كنیم اندازه ها را دقیق پیاده كنیم. ما تلاش می كنیم بیش از كفش سفارشی باشیم. او می تواند هزینه ها را پایین نگه دارد زیرا نیاز چندانی به استخدام كفاش دوزان بسیار با تجربه ندارد كه تعدادشان هم روز به روز در آمریكا كمتر می شود. او كارمندانی با مهارت های كامپیوتری بسیار بالا استخدام می كند و حقوق متوسطی معادل ۱۳ تا ۱۴ دلار در ساعت به آنها می پردازد. چرم جدید زیره كفش كارخانه شافر را هیجان زده كرده است. این زیره ها در آلمان با فرایندی كاملا طبیعی در مدت ۱۸ ماه دباغی شده اند. همچنین مدل های جدید به خصوص كفش بدون بند منگوله داری كه برگرفته از مدل های بسیار گران قیمت ایتالیایی است او را بسیار خوشحال كرده است. شافر درباره كفشی كه شبیه به صندل های بندی راهبان است گفت: تا شش ماه دیگر باید كفش بندی راهب ها را تولید كنیم. ما حتی توانایی دوخت چكمه های كابویی را هم داریم. شافر می خواهد كفش های ساقدار فرانسوی و همچنین كفش دو و میدانی تولید كند و حتی در خارج از كشور كفش های خود را به فروش برساند. به گفته او چالش های بعدی برای شركت ناامیدكننده است. ظرفیت تولید این كارخانه روزانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ جفت كفش است اما آنها روزانه تنها ۱۶ جفت كفش تولید می كنند.شافر برای ارتقای فروش خود به دنبال ۲۰ میلیون دلار سرمایه است تا بازار تولیداتش را بهبود بخشد. او هنوز به بازار كفش های زنانه وارد نشده است. شافر در این باره گفت: مردها تقریبا سلایق مشابهی دارند اما زن ها اینطور نیستند.

    نوشین دیانتی
    پارسیان (شاپرزفا)








    مجله گسترش صنعت
    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

صفحه 1 از 19 1234511 ... آخرینآخرین

کلمات کلیدی این موضوع

پارسیان (شاپرزفا) مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •