لطفا قبل از ايجاد تاپيک در انجمن پارسیان ، با استفاده از کادر رو به رو جست و جو نماييد
فاکس فان دی ال دیتا
صفحه 1 از 57 123451151 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 , از مجموع 451

موضوع: مشاهیر و مفاخر بزرگ فلسفه و منطق ایران

  1. Top | #1
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.46
    حالت من : Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,855 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض مشاهیر و مفاخر بزرگ فلسفه و منطق ایران

    حسن بگی، علی

    ( ملیت: ایرانی قرن: 15 )

    علی حسن بگی محل تولد : اراک شهرت تابعیت : ایران تاریخ تولد : 1348/1/1 زندگینامه علمی آقای علی حسن بگی در سال 1348 در شهر علم و صنعت، در خانواده‌ای مذهبی، دوستدار اهل بیت علیهم السلام قدم به عرصه گیتی گذاشت، دوران تحصیلات متوسطه را با موفقیت به پایان رساند که در کنار تحصیلات متوسطه از شرکت در جلسات مذهبی و هیئتها را غافل نماند و با عشق هرچه تمامتر به خدمت گذاری و تبلیغ در امر دین پرداخت. لذا با این مقدمه و شوق فراوان به فراگیری علوم دینی سبب شد در سال 1361 وارد حوزه علمیه اراک گردید پس از مدتی شوق ادامه تحصیل بیشتر او را به قم کشاند و پس از اتمام موفقیت آمیز دروس سطح در سال 1370 در پای درس اساتید بزرگی چون آیت الله مکارم و وحید خراسانی حاضر گشت و از محضر این بزرگان کسب فیض کرد. در کنار تحصیل به تدریس دروس دینی در حوزه علمیه قم و اراک مشغول تدریس شد و طلاب فراوانی از تدریس ایشان بهره های علمی بردند.
    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  2. 2 کاربر مقابل از Bauokstoney عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    Admin (Thursday 3 September 2009-1), بهزاد (Thursday 3 September 2009-1)

  3. Top | #2
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.46
    حالت من : Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,855 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض

    ( ملیت: ایرانی قرن: 14 )

    حجه‏الاسلام والعلم الاعلام آقا شیخ حسن حسن زاده آملى متولد 1307 شمسی از افاضل ممتاز حوزه علمیه صاحب تقویم رسمى و تألیفات ارزنده است. تولدش در آمل واقع شده و در مهد علم و تقوا تربیت یافته و دروس مقدماتى را تا متوسطه خوانده و بدروس علمیه عربى پرداخته و سپس بتهران عزیمت نموده و از اساتید بزرگ تهران چون مرحوم آیه‏الله آملى و آیه‏الله شعرانى و آیه‏الله حاج میرزا احمد آشتیانى و آیه‏الله حاج سید ابوالحسن رفیعى قزوینى و دیگران در رشته‏هاى علوم عقلى و نقلى استفاده نموده آنگاه بقم مهاجرت و رحل اقامت افكنده و از محضر آیات عظام حوزه علمیه چون آیه‏الله آملى حاج میرزا هاشم و دیگران بهره‏مند گردیده و در مدرسه علمیه سعادت بتدریس فقه و اصول اشتغال دارد. داراى تألیفات عدیده‏اى مانند تقویم حسن زاده و 5 جلد شرح نهج‏البلاغه مرحوم میرزا حبیب‏الله هاشمى خوئى از جلد 15 تا جلد 19 میباشد. و كتابى در ولایت و غیره دارند كه 15 مجلد آن بطبع رسیده و بقیه آماده براى طبع میباشد. مرحوم آیه‏الله حاج میرزا ابوالحسن شعرانى تقریظ مفصلى براى شرح ایشان مرقوم كه در اول جلد 15 شرح نهج‏البلاغه خوئى مذكور میباشد و در آخر جلد 14 شرح مزبور درباره‏ى معظم له چنین نوشته‏اند: (ثم ان حضره الفاضل الادیب العالم الاریب الجامع بین العلوم العقلیه والنقلیه والحائز للملكه العلمیه والعملیه الشیخ المؤتمن الشیخ حسن الاملى ضاعف‏الله قدره و اجزل اجر له تصدى لشرح باقى كتاب نهج‏البلاغه و هوالحرى به والمتوقع منه و هو كما قال بعض الانصار كما قیل عذیقها المرجب و جذیلها المحكل فقد جربته سنوات عند قرائه مختلف العلوم على حاز الرتبه القصوى و فاز بالقدح المعلى و نرجو من‏الله له التوفیق و لنا. العبد ابوالحسن الشعرانى تألیفات و تصحیحات آثار عرفانی و اخلاقی لقاء الله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم انه الحق ولایت تکوینی عرفان و حکمت متعالیه الهی نامه متن الهی نامه انسان در عرف عرفان کلمه علیا در توقیفیت اسماء اصول و امّهات حکمی و عرفانی تصحیح رساله مکاتبات تصحیح و تعلیق تمهید القواعد تصحیح . تعلیق شرح فصوص قیصری تصحیح و تحشیه رساله تحفة الملوک فی السیر و السلوک مفاتیح المخازن شرح فصوص الحکم مشکاة القدس علی مصباح الأنس شرح طایفه ای از اشعار و غزلیات حافظ نور علی نور در ذکر و ذاکر و مذکور باب رحمت نامه ها برنامه ها قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند آثار فلسفی و منطقی اتحاد عاقل به معقول نصوص الحکم بر فصوص الحکم رساله جعل صد کلمه تصحیح اسفار اربعه تصحیح و تعلیق کتاب نفس شفاء رساله ای در تضاد رساله ای در اثبات عالم مثال رساله ای در حرکت جوهری ممدّ الهِمَم فی شرح فصوص الحِکَم رساله نفس الأمر نهج الولایه درر القلائد علی غررِ الفَرائد النور المتَجَلّی فی الظّهور الظِّلّی مفاتیح الاَسرار لسلّاک الأسفار سرح العیون فی شرح العیون گشتی در حرکت الحجج البالغة علی تجرد النفس الناطقة گنجینه گوهر روان رساله ای در اثبات عالم مثال رساله مُثُل تصحیح و تعلیق شرح اشارات ترجمه و شرح سه نمط آخر اشارات تصحیح و تعلیق شفا ترجمه و تعلیقِ الجمع بین الرَّأیَین رساله اعتقادات الأصول الحکمیّة رساله رؤیا من کیستم رسالة فی التضاد دروس معرفت نفس نثر الدراری علی نظم اللئالی آثار فقهی رساله ای در مسائل متفرقه فقهی تعلیقات علی العروة الوثقی فی الفقه وجیزه ای در مناسک حج آثار تفسیری تصحیح خلاصة المنهج انسان و قرآن آثار کلامی خیر الأثر در رد جبر و قدر تقدیم و تصحیح و تعلیق رساله قضا و قدر محمد دهدار لیلةالقدر و فاطمه علیها السلام رسالة فی الإمامة رساله ای در کسب کلامی فصل الخطاب فی عدم تحریف کتاب ربّ الأرباب رسالة حول الرؤیا آثار روایی تصحیح نهج البلاغه تصحیح سه کتاب (ابی الجعد ، نثر اللئالی ، طب الأئمّة) تکملة منهاج البراعة مصادر و مأاخذ نهج البلاغه انسان کامل از دیدگاه نهج الیلاغه شرح چهل حدیث در معرفت نفس رساله ای در اربعین آثار ریاضی و هیوی دروس معرفة الوقت و القبلة رساله کلّ فی فلک یسبحون رساله ای در تناهی ابعاد تصحیح کتاب الإستیعاب فی صنعة الأصطرلاب للبیرونی تعیین سمت قبله مدینه الصحیفة العسجدیّة فی آلاتٍ رصدیّة الکوکب الدرّی فی مطلع التّاریخ الهجری رساله سی فصل تعلیق تحفة الأجِلَّة فی معرفة القبلة رساله قطب نما و قبله نما تعلیقه بر رساله مولا مظفر رساله میل کلّی رساله ظِلّ رساله تکسیر دایره تصحیح کتاب المناظر فی کیفیّة الابصار رساله ای در اختلاف منظر و انکسار نور رسالة فی تعیین البُعد بین المرکزین و الأوج رسالة فی الصّبح و الشّفق رساله ای پیرامون فنون ریاضی رساله ای در مطالب ریاضی دروس هیأت و دیگر رشته های ریاضی تصحیح و تعلیق شرح جغمینی تصحیح و تعلیق تحریر اصول اقلیدس تصحیح و تعلیق اُکَرِ مانالاؤس تصحیح و تعلیق تحریر اُکَرِ ثاوذوسیوس شرح زیج بهادری تصحیح و تعلیق شرح بیرجندی بر زیج الغ بیک تصحیح و تعلیق شرح بیرجندی بربیست باب تصحیح و تعلیق تحریر مجسطی استخراج جداول تقویم تصحیح و تعلیق الدّرّ المَکنون و الجوهر المَصون دروس معرفت اوفاق شرح قصیده کُنوز الأسماء آثار ادبی تقدیم و تصحیح و تعلیق نصاب الصِّبیان تصحیح کلیله و دمنه تصحیح و اعراب اصول کافی دیوان اشعار قصیده یَنبوع الحیاة مصادر اشعار دیوان منصوب به امیر المؤمنین تعلیقه بر باب توحید حدیقة الحقیقة تصحیح گلستان سعدی تعلیقه بر قسمت معانی مطوَّل امثال طبری آثار متفرقه تقدیم و تصحیح و تعلیق خزائن هزار و یک نکته هزار و یک کلمه مجموعه مقالات ده رساله فارسی کشیکل مصاحبات مناجات علامه حسن زاده - الهی، تا تو لبیک نگویی من کجا الهی گویم؟ - الهی، همه گویند: بده و حسن گوید: بگیر - الهی، همه از تو دوا خواهند و حسن از تو درد - الهی، همه، حیوانات را در کوه و جنگل می بینند و حسن در شهر و ده - الهی، عمری آه در بساط نداشتم و اینک جز آه در بساط ندارم - الهی، شکرت که دنیایم آخرتم شد - الهی، من در ذات خود متحیرم چه رسد به ذات تو - الهی، شیدایی جانان را با حور و غلامان چه کار - الهی، روزم را چون شبم روحانی بگردان و شبم را چون روز نورانی - الهی، در جوانی شکستم که پیری، خود شکستگی است - الهی، آن که تو را دوست دارد، چگونه با خلق ات مهربان نیست؟ - الهی، اگر من بنده تو نیستم، تو که مولای من هستی! - الهی، گرگ و پلنگ را می توان رام کرد با نفس سرکش چه کنم؟ - الهی، اگر ستارالعیوب نبودی، ما از رسوایی چه می کردیم؟! - الهی، قربان لب و دهانم بروم که به ذکر تو گویایند توصیه‏هایى از علامه حسن‏زاده آملى دهان روح و تن انسان دو دهان دارد: یكى گوش كه دهان روح او است و دیگر دهان كه دهان تن او است. این دو دهان خیلى محترم‏اند. انسان باید خیلى مواظب آن‏ها باشد. یعنى باید صادرات و واردات این دهنها را خیلى مراقب باشد. آن‏هایى‏كه هرزه خوراك مى‏شوند، هرزه كار مى‏گردند. كسانى كه هرزه شنو مى‏شوند، هرزه گو مى‏گردند. وقتى واردات انسان هرزه شد، صادرات او هم هرزه و پلید و كثیف مى‏شود. یعنى قلم او هرزه و نوشته‏هایش زهرآگین خواهد داشت. حضرت وصى، امیرالمؤمنین، علیه السلام فرمود: عمل نبات است و هیچ نبات از آب بى‏نیاز نیست و آب‏ها گوناگون‏اند. هر آبى كه پاك است، آن نبات هم پاك و میوه‏اش شیرین خواهد بود; و هر آبى كه پلید است، آن نبات هم پلید و میوه او تلخ است.* خود عمل، حاكى است كه از چه آبى روییده شده است. وقت اندك و كار بسیار بدان كه باید تخم و ریشه سعادت را در این نشأ، در مزرعه دلت‏بكارى و غرس كنى. این‏جا را دریاب، این‏جا جاى تجارت و كسب و كار است; و وقت هم خیلى كم است. وقت‏خیلى كم است و ابد در پیش داریم. این جمله را از امیرالمؤمنین علیه السلام عرض كنم، فرمود: «ردوهم ورود الهیم العطاش‏» ; یعنى شتران تشنه را مى‏بینید كه وقتى چشمشان به نهر آب افتاد چگونه مى‏كوشند و مى‏شتابند و از یكدیگر سبقت مى‏گیرند كه خودشان را به نهر آب برسانند، شما هم با قرآن و عترت پیغمبر و جوامع روایى كه گنج‏هاى رحمان‏اند این چنین باشید. بیایید به سوى این منبع آب حیات كه قرآن و عترت است. وقت‏خیلى كم است و ما خیلى كار داریم. امروز و فردا نكنید. امام صادق علیه السلام فرمود: «اگر پرده برداشته شود و شما آن سوى را ببینید، خواهید دید اكثر مردم به علت تسویف، به كیفر اعمال بد این‏جاى خودشان مبتلا شده‏اند .» تسویف یعنى سوف سوف كردن، یعنى امروز و فردا كردن، بهار و تابستان كردن، امسال و سال دیگر كردن. وقت نیست، و باید به جد بكوشیم تا خودمان را درست‏بسازیم.

    برگرفته از کتاب: گنجینه دانشمندان (جلد سوم)

    فعالیتها: • اخلاق و عرفان نظری • ادبیات و کتاب • اصول فقه • پزشکی • تبلیغ • دانشمند • ریاضیات و هندسه • عالمان و دانشمندان • عرفان • علوم غريبه • فقه • فلسفه - منطق • قرآن • محقق • نجوم • نویسندگی • کلام، ادیان، مذاهب
    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  4. 2 کاربر مقابل از Bauokstoney عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    Admin (Thursday 3 September 2009-1), بهزاد (Thursday 3 September 2009-1)

  5. Top | #3
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.46
    حالت من : Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,855 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض

    خفری جهرمی شیرازی، شمس‏الدین محمد

    ( ملیت: ایرانی قرن: 10 )

    (وف 942 ق)، كه فیلسوف، متكلم و شاعر معتزلى. از مردم خفر فارس و ساكن كاشان بود، مدتى نیز در هرات نزد سلطان بایقرا به سر برد و از آنجا به عربستان رفت. پس از چندى به كاشان بازگشت و همان جا درگذشت. وى شاگرد صدرالدین دشتكى شیرازى و استاد سید شاه طاهر بن رضى‏الدین اسماعیل حسینى و معاصر على بن عبدالعالى بود. خفرى در كسب دانش داراى همت عالى بود و شعر نیز مى‏سرود. آثار وى: «رساله در اثبات واجب»؛ «منتهى الادراك» در هیات؛ «رساله‏اى در علم رمل»؛ «رساله‏ى الهیات».[1] شمس‏الدین محمد بن احمد شیرازى، دانشمند و فیلسوف (ف. حدود 960 ه.ق.) از شاگردان صدرالدین محمد دشتكى و ساكن كاشان بود. از آثار وى تذكره خواجه به نام تكمله‏ى رساله‏ى اثبات الواجب و حواشى بر شرح هدایة الحكمة است.

    برگرفته از کتاب: اثرآفرینان (جلد اول-ششم)

    منابع زندگینامه: [1] اعیان الشیعه (119/9)، تاریخ ادبیات در ایران (347 ،304 /5)، تاریخ نظم و نثر (841)، حیب السیر (611/4)، الذریعه (240/12 ،331/4 ،106/1)، ریحانه (154/2)، سرآمدان فرهنگ (333 -329 /1)، طبقات اعلام الشیعه (قرن 218/10)، طرائق الحقائق (133/3)، فرهنگ ادبیات فارسى (197)، الكنى و الالقاب (218/2)، لغت نامه (ذیل/ خفرى)، مجالس المومنین (234 -233 /2)، معجم المولفین (254/8).

    فعالیتها: • شعر • فلسفه - منطق • کلام، ادیان، مذاهب
    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  6. 2 کاربر مقابل از Bauokstoney عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    Admin (Thursday 3 September 2009-1), بهزاد (Thursday 3 September 2009-1)

  7. Top | #4
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.46
    حالت من : Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,855 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض

    خلخالی، صالح

    ( ملیت: ایرانی قرن: 13 )

    السید صالح بن السید محمد سعید الخلخالى از علماء عصر قاجاریه و فلاسفه زمان ناصرالدین شاه قاجار بوده است. در كتاب (مآثر و آثار) گوید. وى از بزرگترین شاگردان سیدالحكماء والمتالهین فیلسوف العصر آقا سید ابوالحسن اصفهانى معروف به جلوه و مدرس مدرسه (دوست علیخان نظام‏الدوله) معروف به مدرسه معیر بوده و تدریس فلسفه و علم كلام و سطوح فقه و اصول مى‏نموده است و حقاً كه او صاحب ذهن دقیق و فكر عمیق و از آثار علمیه او (شرح دوازده امام) شیخ محى‏الدین عربى است كه بنام مؤلف كتاب مزبور نوشته و نیز ترجمه (فرائدالاصول) شیخنا الانصارى به فارسى او را یاد كرده و گفته. و فاضل الادیب محمدعلى تربیت در كتاب (دانشمندان آذربایجان) ص 10 گوید سید صالح بن محمد سعید در اول ماه صفر 1306 قمرى وفات نموده و در مقبره ابن بابویه (شیخ صدوق) مدفون گردیده است و یاد كرده كه او داراى سه اثر نفیس است كه تمام آن شرح بر كتب مذكوره و شرح بر قصیده یائیه میرفندرسكى متوفى 1050 مى‏باشد.

    برگرفته از کتاب: گنجینه دانشمندان (جلد پنجم)

    فعالیتها: • فلسفه - منطق
    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  8. 2 کاربر مقابل از Bauokstoney عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    Admin (Thursday 3 September 2009-1), بهزاد (Thursday 3 September 2009-1)

  9. Top | #5
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.46
    حالت من : Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,855 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض

    پارسیان (شاپرزفا) خلعتبری، حسام الدین

    ( ملیت: ایرانی قرن: 15 )

    حسام الدین خلعتبری لیماکی محل تولد : تنکابن شهرت تابعیت : ایران تاریخ تولد : 1343/1/1 زندگینامه علمی در سال 1363 بعد از اخذ دیپلم وارد حوزه علمیه قم شدم و بیش از 20 سال به درس و تحقیق و تدریس مشغول شدم .طی 10 سال نخست سطح را به پایان رساندم و از پایان نامه سطح 3 دفاع کردم و حدود 10 سال در درس خارج فقه و اصول حضرات آیات مکارم و سبحانی شرکت کردم.در سال 1370 در مرکز آموزش های علمی و فرهنگی موسسه امام خمینی(ره) در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته پذیرفته شدم و در مدت 5 سال این دوره را به اتمام رساندم. در سال 1373 در اولین دوره امتحانات دروس معارف اسلامی که توسط معاونت امور اساتید معارف برگزار شد شرکت کردم و در دو گرایش تدریس اخلاق و تربیت اسلامی و معارف اسلامی موفق شدم.از سال 1371 تاکنون در دانشگاههای مختلف مانند تهران، علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، بین الملل و آزاد اسلامی تدریس کردم و اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی می باشم.در ضمن در دوره دکترای phd در دانشگاه باقرالعلوم قم در رشته مبانی نظری اسلام پذیرفته شدم و الان مشغول تحصیل هستم.


    فعالیتها: • تبلیغ • فلسفه - منطق • محقق • کلام، ادیان، مذاهب
    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  10. 2 کاربر مقابل از Bauokstoney عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    Admin (Thursday 3 September 2009-1), بهزاد (Thursday 3 September 2009-1)

  11. Top | #6
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.46
    حالت من : Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,855 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض

    خلیلی، محمدحسین

    ( ملیت: ایرانی قرن: 15 )

    محمد حسین خلیلی محل تولد : بهشهر شهرت : خلیلی تابعیت : ایران تاریخ تولد : 1346/6/1 زندگینامه علمی در سن 6 سالگی وارد دبستان زادگاه خود شدم و در سن 18سالگی موفق به اخذ دیپلم تجربی شدم. در سن 19 سالگی(1365 شمسی) با قبولی در امتحان ورودی حوزه علمیه قم، وارد حوزه شده و در مدرسه علمیّه منتظریه (حقانی) سطح 1 و مقدمات را سپری نمودم. سپس مشغول فراگیری دروس سطح 2 شده و در سال 1375-1376 همه امتحانات کتبی و شفاهی، اصلی و جنبی حوزه تا پایان سطح 3 را به پایان بردم. در همین حال در فوق لیسانس مدرسی الهیات و معارف اسلامی(گرایش کلام و فلسفه) مرکز تربیت مدرس دانشگاه قم پذیرفته شده و آنگاه در سال 1379 در امتحان ورودی کتبی دکترای تخصصّی کلام در دانشگاه مذکور با حیازت رتبه ششم، حدّ نصاب بورسیه تحصیلی کسب نمودم که بنابه دلائلی ادامه تحصیل در دکترا را واگذار نمودم. در همین زمان‌ تدریس سطوح مختلف دروس حوزوی از مقدمات شروع نموده و به طور خصوصی و سپس بطور رسمی در مدارس حوزه ادامه دادم. از سال 1372 هم تبلیغ و سخنرانی را در استانهای مختلف کشور در ایام تبلیغی آغاز نموده و هم اکنون نیز ادامه دارد. تألیف چند کتاب و ترجمه و تحریر برخی کتب دیگر نیز از جمله توفیقات حقیر بوده است. مدرک سطح 3 و سطح 4 حوزه را نیز دریافت نموده و هم اکنون به عنوان عضو هیئت علمی مدرسه امام خمینی(ره) در مرکز جهانی علوم اسلامی مشغول تدریس هستم.


    فعالیتها: • اصول فقه • فلسفه - منطق • محقق • کلام، ادیان، مذاهب
    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  12. 2 کاربر مقابل از Bauokstoney عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    Admin (Thursday 3 September 2009-1), بهزاد (Thursday 3 September 2009-1)

  13. Top | #7
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.46
    حالت من : Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,855 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض

    پارسیان (شاپرزفا) خمینی، روح‏اللَّه

    ( ملیت: ایرانی قرن: 14 )

    رهبر و بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران، فقیه، عارف. تولد: 30 شهریور 1281(20 جمادى‏الثانى 1320 ق. 24 سپتامبر 1902)، خمین. درگذشت: 14 خرداد 1368، تهران، بیمارستان قلب. روح‏الله مصطفوى مشهور به موسوى خمینى، فرزند سید مصطفى موسوى از علماى آن زمان، در پنج ماهگى پدرش را از دست داد. خوانین تحت حمایت عمال حكومت وقت پدرش را در مسیر خمین به اراك به شهادت رساندند. بستگان وى براى اجراى حكم الهى قصاص به تهران (دارالحكومه وقت) رهسپار شدند و بر اجراى عدالت اصرار ورزیدند تا قاتل قصاص گردید. دوران كودكى را تحت سرپرستى مادرش (بانو هاجر) از نوادگان آیت‏الله خوانسارى (صاحب زبدة التصانیف)، و نزد عمه‏اش (صاحبه خانم) سپرى كرد، ولى در پانزده سالگى هم مادر و همه عمه‏اش را از دست داد. از نوجوانى به تحصیل معارف روز و علوم مقدماتى و سطح حوزه‏هاى دینیه و از جمله ادبیات عرب، منطق و فقه و اصول پرداخت و نزد معلمین و علماى منطقه (نظیر میرزا محمود افتخارالعلماء حاج میرزا نجفى خمینى، آیت‏الله شیخ على‏محمد بروجردى، آیت‏الله شیخ محمد گلپایگانى و آیت‏الله عباس اراكى و بیش از همه نزد برادر بزرگترش آیت‏الله سید مرتضى پسندیده) فراگرفت و در سال 1298 عازم حوزه‏ى علمیه‏ى اراك شد. پس از تحصیلات بسیارى از دروس در اراك، عازم حوزه‏ى علمیه‏ى قم شد. در قم در علوم فلسفه و اخلاق استادان او آیت‏الله محمدعلى شاه‏آبادى و آقا سید ابوالحسن حكیم قزوینى و حاج میرزا جواد آقاى ملكى تبریزى بودند و علم منقول و فقه و اصول را از محضر آیت‏الله عبدالكریم حائرى یزدى و آقا میر سید على كاشانى فراگرفت. ایشان در همان اوان در دروس فقه و اصول آیت‏الله عبدالكریم حائرى یزدى و آیت‏الله یثربى حضور و به مراتب فقه و اصول احاطه یافت و به اجتهاد رسید. در سال 1339 ق. كه آیت‏الله عبدالكریم حائى یزدى درگذشت، آیت‏الله العظمى خمینى دیگر خود یكى از فضلاى و مدرسین حوزه علمیه قم به ویژه در رشته فلسفه، تهذیب نفس و اخلاق گردیده بود كه بعدها در تدریس فقه و اصول فقه نیز نام‏آور شد. ایشان كه در همان زمان با محافل و شخصیت‏هاى ضد دربارى ارتباط كامل داشت، در مبارزه علیه حكومت رضاخان در حد اقتضاى سن خود كوشش نمود. ایشان علیه رژیم فرزند رضاخان نیز مبارزه و افشاگرى مى‏كرد و بعد از رحلت آیت‏الله عبدالكریم حائرى یزدى، آیت‏الله حسن بروجردى را در حد امور و مسائل یارى رساند. بعد از درگذشت آیت‏الله بروجردى حوزه علمیه قم و محافل روحانى دیگر او را به عنوان «آیت‏الله خمینى» شناختند. درسال 1340 با تشكیل انجمن‏هاى ایالتى و ولایتى و طرح لوایح شش گانه شاه، امام خمینى مخالفت قاطع خود را علیه رژیم آغاز كرد. با پیش آمدن واقعه خونین 15 خرداد ایشان به دنبال نطقى كه علیه رژیم ایراد نمود، دستگیر و به پادگان عشرت آباد تهران منتقل شد. یك سال پس از آزادى، مجددا در مخالفت با «كاپیتولاسیون» سخنرانى ایراد كرد كه منجر به تبعید ایشان در سیزده آبان سال 1344 به تركیه شد. پانزده سال به حالت تبعید در نجف اشرف به سر برد. سرانجام پس از شهادت پسرشان- آیت‏الله سید مصطفى خمینى- به دست رژیم و پس از آن كه از عراق به پاریس رفت و با فرار شاه، در 12 بهمن 1357 با ورودشان به خاك میهن، استقلال، آزادى و جمهورى اسلامى را براى مردم ایران به ارمغان آوردند و در 22 بهمن ماه 1357 با حمایت توده‏هاى میلیونى مردم رژیم شاهنشاهى در ایران را سرنگون ساخت و براى نخستین بار در ایران حكومت جمهورى اسلامى را برقرار ساخت و به عنوان «امام» همه مسلمانان جهان به رسمیت شناخته شد. امام خمینى ده سال پس از تأسیس جمهورى اسلامى در ایران و هدایت انقلاب اسلامى در این مدت در چهاردهم خرداد سال 1368 در تهران درگذشت. از آثار ایشان میتوان به این عنوان‏ها اشاره نمود: شرح دعاى سحر (به عربى، ترجمه سید احمد فهرى)، شرح حدیث رأس الجالوت (تألیف 1348)، حاشیه امام بر شرح حدیث رأس الجالوت، حاشیه بر شرح فوائد الرضویه، شرح حدیث جنود عقل و جهل، مصباح‏الهدایة الى الخلافة والولایة، حاشیه بر شرح فصوص الحكم، حاشیه بر مصباح‏الانس، شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)، سر الصلوة (صلاة العارفین و معراج السالكین)، آداب نماز (یا آداب الصلوة)، رسالة لقاءالله، حاشیه بر اسفار، كشف الاسرار (در اسرار هزار ساله حكمى‏زاده، چاپ سوم 1363 ق.)، انوار الهدایة فى التعلیقة على الكفایة، بدایع الدرر فى قاعدة نفى الضرر، رسالة الاستصحاب، رسالة فى التعادل و التراجیع، رسالة الاجتهاد و التقلید، مناهج الوصول الى علم الاصول (دو جلد)، رسالة فى الطلب و الارادة، رسالة فى التقیة، رسالة فى قاعدة من ملك، رسالة فى تعیین الفجر فى الیالى المقمره، كتاب الطهارة (چهار جلد)، تعلیقه على العروة الوثقى، مكاسب محرمه (دو جلد) تعلیقة على وسیلة النجاة، رسالة نجاةالعباد)، حاشیه بر رساله ارث، تقریرات درس اصول آیت‏الله العظمى بروجردى، توضیح المسائل (رساله عملیة)، مناسك حج، تحریر الوسیله (دو جلد)، كتاب البیع (پنج جلد)، تقریرات دروس امام خمینى، كتاب الخلل فى الصلوة، حكومت اسلامى یا ولایت فقیه، جهاد اكبر یا مبارزه با نفس، تفسیر سوره حمد، استفتائات، دیوان شعر، نامه‏هاى عرفانى، پیامها، سخنرانیها، مصاحبه‏ها و احكام و نامه‏ها (بیست و دو جلد)، وصیت‏نامه‏ى سیاسى الهى، المكاسب المحرمة (عربى، 1381 ق.)، تهذیب الاصول (عربى، دو جلد تقریر امام و تحریر جعفر سبحانى، 1380 -1375 ق.). حضرت آیةاللَّه العظمى امام سید روح‏اللَّه موسوى خمینى 20 جمادى الثانى 1320 (ه.ق.) در خمین در یك خانواده روحانى به دنیا آمد. والدایشان- آیةاللَّه سید مصطفى خمینى- در اواخر 1320 در سن 47 سالگى به وسیله فئودالها شهید شد. امام، تحت تربیت عمه و مادر دلسوز و مراقبت‏هاى برادر بزرگوارش آیةاللَّه پسندیده رشد كرد. و پس از تحصیلات مقدماتى در خمین در 1339 عازم حوزه علمیه اراك شد و سپس در 1340 در محضر آیةاللَّه العظمى حاج شیخ عبدالكریم حائى به قم عزیمت كرد. او در 1345 ه.ق. سطوح عالیه را طى كرده و در محضر درس مؤسس حوزه- آیةاللَّه حائرى حضور یافت. پس از رحلت مرحوم حائرى در 1355، به عنوان استادى گرانقدر و مجتهدى عالم در حوزه درخشید. وى در كنار فقه و اصول به تحصیل پرداخت و از محضر آیةاللَّه شیخ محمد على شاه‏آبادى عارف كامل، بهره‏هاى روحى فراوانى برد. آوازه شهرت وى به عنوان یك استاد مسلم و صاحب شیوه تدریس و تعلیم، طلاب بیشمارى را گرد او جمع كرد. درس اخلاق و روش تدریس و تعلیم وى كه موجد روح فداكارى و شجاعت و تعهد و تقوى در طلاب میشد، موجب تحول عظیمى در حوزه و منجر به تعطیلى درسش از طرف دیكتاتور وقت- رضاخان- گردید. پس از سقوط رضاخان، این درس مجددا در فیضیه آغاز گشت. در سال 1364 ه.ق. همزمان با ورود آیت‏اللَّه بروجردى، بزرگترین كرسى تدریس حوزه علمیه به وى اختصاص یافت. مسجد سلماسى و مدرسه فیضیه شاهد حضور انبوهى از مشتاقان معرفت و دهها مجتهد اصولى، ادیب و مفسر در محضرش گشت. او در مسند اجتهاد و فتوى نشست و میلیونها تن به عنوان مقلد و پیرو، سر به فرمانش نهادند و در انتظار صدور حكم و فتوایش نشستند. در سال 1340 ه.ش. با تشكیل انجمنهاى ایالتى و ولایتى و طرح لوایح ششگانه شاه- كه خود وسیله‏اى براى تثبیت حكومت امریكا در ایران بود- مخالفت جدى و قاطع نمود. حادثه 15 خرداد 1341 پیش آمد كه هزاران نفر از مسلمانان انقلابى آماج گلوله‏هاى سفاكان پهلوى گشتند و خود ایشان به دنبال نطقى كوبنده در مدرسه فیضیه به پادگان عشرت‏آباد منتقل و زندانى شد. ولى پس از یك سال آزاد و هنگام بازگشت به قم در مخالفت با كاپیتولاسیون سخنرانى رسوا كننده‏اى در مسجد اعظم ایراد كرد كه منجر به تبعیدش در 13 آبان 1342 به تركیه گردید. پس از مدتى به نجف منتقل و قریب 15 سال اجبارا در حوزه نجف اقامت گزید. و از همانجا عهده‏دار رهبرى فكرى و ارشادى مردم بود و در فرصت‏هاى مناسب اعلامیه‏هاى لازم را صادر مى‏كرد. در 1356 ه.ش. به مناسبت شهادت فرزند برومندش آیةاللَّه مصطفى خمینى مجالس ترحیم باشكوه و خونینى برپا گشت كه شخصیت امام را بیشتر مطرح و موجب انتقال ایشان به پاریس گردید. و این در حالى بود كه احساسات مذهبى مردم به اوج خود رسیده و كنترل از دست رژیم خارج گشته بود و شاه از ایران خارج شده و اساس حكومت اسلامى به رهبرى امام و فداكارى مردم مسلمان در ایران پایه‏ریزى شده بود. آثار و تألیفات گرانبهایى از معظم له در اختیار محافل علمى است كه از آن میان مى‏توان از «تحریر الوسیله كتاب الصلوة، كتاب المكاسب، كتاب الطهاره، كتاب الخلل، كتاب البیع (در 5 جلد)، مصباح الهدایة (شرح دعاى سحر)، چهل حدیث برگزیده در اخلاق و عرفان و...» را نام برد و اكنون دعاى میلیونها تن از مسلمانان و مستضعفین جهان این است: خدایا! خدایا! تا انقلاب مهدى خمینى را نگه‏دار! (1410 -1320 ق)، عالم، فقیه، مرجع تقلید، بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران، عارف و شاعر. در خانواده‏اى روحانى در شهر خمین متولد شد. پدرش در چهل و هفت سالگى به دست مالكین محلى كشته شد و امام تحت سرپرستى و حضانت عمه و مادر و برادرش آیت‏اللَّه پسندیده قرار گرفت. تحصیلات مقدماتى را در زادگاهش آموخت و در سال 1339 ق براى ادامه تحصیل رهسپار اراك شد. پنج سال در آنجا اقامت كرد و تا سطوح عالیه را خواند. با عزیمت آیت‏اللَّه حائرى یزدى در سال 1340 ق به قم و بنا نهادن حوزه‏ى علمیه، در ساذل 1345 ق به قم رفت و به تحصیل فلسفه و حكمت مشغول شد. فلسفه را از آیت اللَّه شیخ محمدعلى شاه‏آبادى فراگفت. سپس به تحصیل دروس خارج از سطح پرداخت و از محضر آیت‏اللَّه حائرى كسب فیض كرد و به درجه‏ى اجتهاد رسید. وى از محضر مى‏رسید على یثربى و حاج میرزا جواد ملكى تبریزى و آقا میرزا على‏اكبر حكمى‏یزدى و حاج سید ابوالحسن رفیعى قزوینى و حاج شیخ محمدرضا نجفى مسجد شاهى و آقامیرزا محمدعلى ادیب تهرانى و حاجى سید محمدتقى خوانسارى و آیت‏اللَّه بروجردى و حاج سید محسن امین و حاج شیخ عباس محدث قمى و سید ابوالقاسم دهكردى اصفهانى و حاج شیخ محمدتقى بافقى بهره‏مند گشت و اینان از مشایخ وى بودند. امام خمینى از سال 1368 ق به تدریس «كفایه» و «منظومه» و «اسفار» و فقه و اصول پرداخت. وى علاوه بر علوم عقلى و نقلى، تحصیل علم اخلاق را جزو دروس تحصیلى طلاب خود قرار داده بود، و از دیرباز به تدریس اخلاق مشغول بود. در دوره‏ى رضاخان درس اخلاق ایشان مدتى تعطیل شد و پس از سقوط رضاخان، این درس مجدداً در مدرسه‏ى فیضیه دایر گشت. وى علاوه بر مدرسه‏ى فیضیه، در مسجد سلماسى نیز تدریس مى‏نمود. در سال 1340 ش كه تشكیل انجمنهاى ایالتى و ولایتى و لوایح ششگانه شاه مطرح شد، با مخالفت جدى امام روبه‏رو گردید و در نتیجه حادثه‏ى پانزده خرداد 1342 ش پیش آمد. امام به پادگان عشرت‏آباد منتقل و زندانى شد و پس از چندى آزاد گردید و به قم مراجعت كرد. مخالفت ایشان با مسئله كاپیتولاسیون و سخنرانى وى در مسجد اعظم سبب شد كه معظم‏له به تركیه تبعید شود. پس از مدتى به نجف منتقل گشت و قریب پانزده سال در نجف اقامت گزید. از همین زمان عهده‏دار رهبرى مبارزات سیاسى شد و در هر فرصتى با صدور اعلامیه‏هایى مردم را به مبارزه‏ى تهییج مى‏كرد. با درگذشت ناگهانى فرزند ایشان حاج سید مصطفى خمینى در سال 1356 ش و برگزارى مراسم سوگوارى، تبلیغات علیه دستگاه هیئت حاكمه را دنبال كرد. به تدریج دامنه‏ى تظاهرات به خیابانها كشیده شد. در این زمان امام از نجف به پاریس رفت و مبارزات علیه شاه اوج گرفت و شاه مجبور به ترك كشور شد و امام به ایران بازگشت و جمهورى اسلامى را بنا نهاد و رهبرى حكومت اسلامى ایران را تا 14 خرداد ماه سال 1368 ش كه جان به جان آفرین تسلیم كرد، خردمندانه عهده‏دار بود. پیكر پاك وى با مراسم با شكوهى در محلى كه اكنون به نام مرقد مطهر معروف است دفن گردید. امام خمینى از آغاز جوانى به شعر و شاعرى پرداخت. از آثار وى: «كشف الاسرار»؛ «تحریر الوسیله»؛ «كتاب الصلوة»؛ «كتاب المكاسب»؛ «تهذیب الاصول»؛ «كتاب الطهارة»؛ «كتاب الخلل»؛ «كتاب البیع»، در پنج مجلد؛ «مصباح الهدایة»؛ «چهل حدیث برگزیده در اخلاق»؛ «آداب نماز»؛ «مجموعه‏ى اشعار»، كه پس از رحلت ایشان در دسترس عموم قرار گرفت.[1]

    برگرفته از کتاب: گلزار مشاهیر

    منابع زندگینامه: [1] آینه‏ى دانشوران (187 -185)، الذریعه (52 / 22 ،123 / 21 ،13 / 18 ،69 / 13)، سخنوران نامى معاصر (347 -340 / 1)، كیهان فرهنگى (س 6، ش 3، ص 15 -1)، گنجینه‏ى دانشمندان (29 -12 / 8)، مؤلفین كتب چاپى (232 -231 / 3).

    فعالیتها: • اخلاق و عرفان نظری • اصول فقه • خادمان فرهنگي و خيرين • ---------- • شعر • عرفان • فقه • فلسفه - منطق • قرآن • کلام، ادیان، مذاهب
    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  14. 2 کاربر مقابل از Bauokstoney عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    Admin (Thursday 3 September 2009-1), بهزاد (Thursday 3 September 2009-1)

  15. Top | #8
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.46
    حالت من : Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,855 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض

    خنجی، افضل‏الدین، ابوعبداللَّه محمد

    ( ملیت: ایرانی قرن: 7 )

    (649/646 -590 ق)، منطقى شافعى. اهل خونا یا خونج مراغه بود. بیشتر ایام عمر خود را در شام و مصر گذرانید و در مدرسه‏ى صلاحیه‏ى قاهره تدریس مى‏كرد و عهده‏دار مقام قضاوت نیز بود. از آثار وى: «كشف الاسرار عن غوامض الافكار»، در منطق كه ابن البدیع بندهى و نجم‏الدین كاتبى قزوینى آن را شرح كرده‏اند؛ «الموجز».

    برگرفته از کتاب: اثرآفرینان (جلد اول-ششم)

    منابع زندگینامه: تاریخ ادبیات در ایران (244/3)، سرآمدان فرهنگ (169/1)، كشف الظنون (1901 ،1486)، هدیه العارفین (123/2).

    فعالیتها: • فلسفه - منطق
    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  16. 2 کاربر مقابل از Bauokstoney عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند .

    Admin (Thursday 3 September 2009-1), بهزاد (Thursday 3 September 2009-1)

صفحه 1 از 57 123451151 ... آخرینآخرین

کلمات کلیدی این موضوع

پارسیان (شاپرزفا) مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات جذب مدیر
پارسیان (شاپرزفا)
مختصری از ما انجمن پارسیان در حال تغییرات اساسی در روند فعالیت خود می باشد و امید داریم تا دوباره با حضور گرم شما کاربران محترم بتوانیم پارسیان فروم را به جایگاه واقعی خود برسانیم.منتظر خبرهای جدیدی از طرف ما باشید...