لطفا قبل از ايجاد تاپيک در انجمن پارسیان ، با استفاده از کادر رو به رو جست و جو نماييد
فاکس فان دی ال دیتا
صفحه 16 از 531 نخستنخست ... 61213141516171819202666116516 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 121 تا 128 , از مجموع 4242

موضوع: مجله تلویزیون ( نقد و بررسی فیلم و سریال های تلویزیون )

  1. Top | #121
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.50
    حالت مـن:
    Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,850 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض قسمت 44 «رستگاران» غافلگیر می‌شوید!!

    قسمت 44 «رستگاران» غافلگیر می‌شوید!!


    پارسیان (شاپرزفا)
    روز و شب به نقش فکر می‌کردم و به آن بال و پر دادم تا این شد. هنوز هم پس از کار تا نیمه شب به آن فکر می‌کنم، یک سکانس فوق‌العاده از این شخصیت در قسمت 44 سریال هست که بسیار...
    از «نردبان» تا «رستگاران» با بازیگر جوان
    این شب ها مخاطبان همیشگی تلویزیون، بیننده پر و پا قرص سریال «رستگاران» (سیروس مقدم) شده‌اند؛ سریالی تازه با قصه‌ای متفاوت و بازی‌های چشمگیر. «عباس غزالی» بازیگر نقش «محسن» هم در این سریال کنار دیگر بازیگران یک بازی متفاوت را به تصویر کشیده است. صحبت‌های ما را با این مجری _ بازیگر که در سریال های گوناگونی مثل انتظار سرخ، حضرت یوسف علیه السلام، ماه محبوب خدا و ... همچنین تله فیلم تلألو، ابی سی دی و ... حضور داشته، بخوانید.


    چطور شد که به مجموعه «رستگاران» دعوت شدی؟

    من پیش ار این 2 تله فیلم «نشانه‌ها» (حمید بهمنی) و «روز بعد از خوشبختی» (سیروس مقدم) را به نویسندگی آقای سعید نعمت الله کار کرده بودم. ایشان قبلا ً یک سکانس از بازی من را در تله فیلم «پدر کاغذی» دیده بودند و به همین خاطر پس از آنکه همکاری‌شان با آقای شفیعی ثابت شد، نقش هایی را در تله فیلم برایم نوشتند.


    در واقع شما توسط نویسنده مجموعه انتخاب شدید؟

    در وهله اول و هنگام نوشتن، این اتفاق افتاد اما انتخاب در نهایت با گروه کارگردانی است و اگر نپذیرند، مقابله می‌کنند. به هر حال گروه کارگردانی، تهیه کننده و نویسنده با هم به توافق رسیدند و من انتخاب شدم.


    قبلش چی؟ آن زمان هم نویسنده‌ها دعوتت می‌کردند؟

    از دوره راهنمایی به بازیگری علاقه مند بودم ولی کسی را در این حرفه نداشتم که با راهنمایی یا به سبب آشنایی با او به این حرفه راه پیدا کنم. در مدرسه، کار تئاتر انجام می‌دادیم و در جشنواره‌های استانی هم رتبه کسب کردیم. داور یکی از این جشنواره‌ها که علاقه‌ام را به بازیگری دیده بود، من را به کانون فرهنگی _ تربیتی حر در میدان راه آهن دعوت کرد و از 11 سال پیش شرکت در کلاس‌های بازیگری را شروع کردم. همان دوره بود که آقای محمد درمنش به کلاس آمدند و پس از تست‌هایی که گرفتند من را برای نقش اصلی سریال «انتظار سرخ» برگزیدند.


    الأن برنامه «نردبان» را هم اجرا می‌کنی. سابقه اجرا را هم داشتی؟

    من مدت ها بود که کار هنری انجام می‌دادم، می‌دانستم که استعداد دارم و در راستای هدفم فعالیت می‌کردم اما دیده نشده بودم. برای این که در عالم هنر، به خصوص بازیگری نفوذ پیدا کنم و تثبیت شوم، حاضر شدم کارهای متفاوتی را در شاخه‌های مختلف تجربه کنم. البته در این زمینه سعی کردم با گروهی کار کنم که فکرشان را دوست دارم و برنامه ترکیبی موفقی هستند. از ابتدا هم دوست داشتم فقط در یک برنامه باشم.


    تداخل بین اجرا و بازیگری اذیتت نمی‌کند؟

    البته تداخل که پیش می‌آید اما اجرا تمرکز من را در بازیگری بالا برد. یادم هست در سری چهارم برنامه نردبان همزمان در 2 تله فیلم مشغول بازی بودم و مجری جایگزین گذاشتند اما پس از آن آقای نوید محمودی (تهیه کننده) هماهنگی لازم را ایجاد کردند تا مشکلی پیش نیاید؛ مثلا ً الأن هنگام بازی در رستگاران، ضبط آن برنامه انجام شده البته من دوست نداشتم با گریم رستگاران اجرایی داشته باشم چون نقش محسن خصوصیات متفاوت خودش را دارد.


    چطور به نقش محسن رسیدی؟

    وقتی آقای نعمت الله در پیش تولید، قصه خطی را تعریف کردند، جذب نقش شدم چون می‌دانستم در اجرا جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد و به قلم آقای نعمت‌الله ایمان داشتم. از همان تعریف خطی شخصیت محسن تا 2 ماه بعد از آن که فیلمبرداری شروع شد، روز و شب به نقش فکر می‌کردم و به آن بال و پر دادم تا این شد. هنوز هم پس از کار تا نیمه شب به آن فکر می‌کنم، یک سکانس فوق‌العاده از این شخصیت در قسمت 44 سریال هست که بسیار خوب از آب درآمده و غافلگیر می‌کند.


    تجربه کار با سیروس مقدم و گروه بازیگران حرفه ای چطور بود؟

    فوق‌العاده است. ایشان بسیار حرفه ای و محترم هستند. دکوپاژ آقای مقدم بسیار در خدمت بازیگر است. اگر 24 ساعت هم با ایشان کار کنید، خسته نمی‌شوید و لذت می‌برید. ما با یکدیگر تعامل خوبی داریم و خودشان هم بارها گفته اند که این شخصیت، پرداخت خوبی شده و انرژی مثبت می‌دهد.

    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  2. Top | #122
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.50
    حالت مـن:
    Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,850 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض الو دكتر دلم درد می‌كند!

    الو دكتر دلم درد می‌كند!


    پارسیان (شاپرزفا)
    از ویژگی‌های برنامه سلامت باشید، زنده بودن تماس‌های تلفنی است؛ به این صورت كه مخاطب تا پایان زمانی كه به او اختصاص دارد و پزشك به سؤالش پاسخ می‌دهد پشت خط تلفن می‌ماند تا...
    پخش برنامه‌های پزشكی از شبكه‌های مختلف تلویزیونی یكی از برنامه‌هایی است كه این روزها در میان مخاطبان به‌ویژه بینندگان عام، طرفداران بسیاری دارد.
    به‌نظر می‌رسد همین موضوع یكی از مهم‌ترین عواملی است كه توجه برنامه‌سازان شبكه‌های مختلف سیما را هم به‌خود جلب كرده است اما اینكه این برنامه‌ها چقدر نیاز بیننده را پاسخ می‌دهد و بازخورد این برنامه‌ها چیست؟ موضوعی است كه در این گزارش بررسی شده است.


    در شرایطی كه عده‌ای از كارشناسان معتقدند كه بعضی از برنامه سازان تلویزیون برای جلب مشتری تلاش می‌كنند نه برای بالا بردن كیفیت برنامه‌هایشان، تهیه‌كنندگان برنامه‌های پزشكی از نگاه جدیدشان به اینگونه برنامه‌ها سخن می‌گویند. اشرف موسی‌خانی، نویسنده برنامه تصویر زندگی با تاكید بر اینكه بخش‌های پزشكی این برنامه با دیگر برنامه‌های تلویزیون متفاوت است، می‌گوید: «آنچه مسلم است در هر جامعه‌ای پیشگیری از درمان بیشتر اهمیت دارد، به همین دلیل سعی‌مان براین است كه بدون مطرح كردن بیماری‌های مختلف، به موضوع سلامت نگاه مثبتی داشته باشیم.»

    موسی‌خانی كه مدتی به‌عنوان كارشناس ارزشیابی برنامه‌های گروه خانواده سیما فعالیت می‌كرده است در ادامه می‌گوید: «آشنا كردن مخاطب با اصول اولیه سلامت از نظر جسمی و روحی از مهم‌ترین اهداف برنامه تصویر زندگی است، زیرا با توجه به اینكه در بیشتر برنامه‌های پزشكی بیشتر بیماری‌ها و عوارض آن مطرح می‌شود عده‌ای از مخاطبان از این وضعیت ناراضی هستند و معتقدند احساس بیماری و كسالت در افراد ایجاد می‌كند.»

    او درباره موضوعات پزشكی كه در برنامه تصویر زندگی مطرح می‌شود‌ می‌گوید: «برای انتخاب نوع مسائل پزشكی، در مرحله نخست نظر مخاطبان و پاسخگویی به نیاز‌های آنها اهمیت دارد. پرداختن به مسائل بهداشتی كه در تقویم جای گرفته است مانند روز دندانپزشكی و روانشناسی هم در برنامه قرار دارد كه بعداز بررسی‌های لازم توسط كارشناسان برنامه، موضوع با شورای سلامت سازمان در میان گذاشته می‌شود و پس از تایید، برنامه تهیه خواهد شد. البته اگر برنامه‌ای زمان پخش، مخاطبان بیشتری به‌خود جلب كند و تماس‌های تلفنی با برنامه افزایش یابد در برنامه‌های بیشتری به آن موضوع پرداخته می‌شود.»

    طبق آماری كه نویسنده برنامه تصویر زندگی ارائه می‌دهد پرداختن به مسائل روانشناسی مانند شاد زیستن، روابط درست همسران و رفتار درست با كودكان از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های بخش‌های پزشكی برنامه تصویر زندگی است، به همین دلیل در این برنامه به چنین موضوعاتی توجه ویژه‌ای دارند.

    سلامت شهروندان مهم است

    یكی از تخصصی‌ترین برنامه‌های پزشكی كه مدتی است پا به عرصه تلویزیون گذاشته است برنامه پزشكی «سلامت باشید» است كه روزی یك ساعت از شبكه 3 سیما پخش می‌شود. تهیه‌كننده این برنامه در این‌باره می‌گوید: «برنامه سلامت باشید تخصصی‌ترین برنامه سیما است كه برای ارتقای سلامت جامعه و در سازمان صدا وسیما پیش‌بینی شده و نسبت به برنامه‌های پزشكی دیگر زمان زیادی در اختیار دارد.» علی زهرایی، با اشاره به سیاست‌های كلی شورای‌عالی سلامت هیأت دولت می‌گوید: «طبق تعهداتی كه سازمان برای بالا بردن آگاهی مردم در زمینه سلامت دارد مسائل پزشكی طبق سیاست‌های این سازمان اولویت‌بندی می‌شوند و بعد از بررسی در شورای سلامت سازمان صدا و سیما به موضوعات به‌صورت جزئی پرداخته می‌شود.»

    زهرایی در پاسخ به این سؤال كه آیا در مطرح كردن مسائل پزشكی خط قرمزی هم وجود دارد؟ می‌گوید: «اولویت، سلامت شهروندان است و هیچ خط قرمزی در زمینه اطلاع رسانی وجود ندارد. اما نكته قابل تاملی كه اینجا وجود دارد این است كه نباید این اطلاع رسانی باعث ترس و اضطراب در میان مردم شود یا به گروه خاصی آسیب برساند. متأسفانه گاهی اوقات بعضی از نشریات به‌ویژه نشریات زرد درباره موضوعی بهداشتی یا پزشكی اطلاعات نادرستی در جامعه پخش می‌كنند طوری كه باعث نگرانی مردم می‌شود.»

    این تهیه‌كننده سیما با بیان اینكه در برنامه سلامت باشید از مجرب‌ترین و با تجربه‌ترین پزشكان استفاده می‌شود ادامه می‌دهد: «پزشكانی كه در این برنامه از آنها استفاده می‌شود آن‌قدر با تجربه و شناخته شده هستند كه نه با آمدن به این برنامه معروف می‌شوند و نه نگاه كاسب كارانه به مسائل پزشكی دارند.»
    بدون شك بیشتر افرادی كه در برنامه‌های پزشكی مسائل‌شان را مطرح می‌كنند شهروندانی هستند كه در مراجعه حضوری به پزشكان مختلف بهبود نیافته‌اند و امیدوارند با مطرح كردن بیماری‌شان در این برنامه به نتیجه برسند، در حالی كه در چنین برنامه‌هایی اطلاعات پزشك فقط به علائم ظاهری بیماری محدود است. زهرایی در این باره توضیح می‌دهد: «پزشكانی كه در برنامه سلامت باشید حضور دارند بیمار را درمان نمی‌كنند بلكه به افراد مشاوره می‌دهند. البته شاید همین مطالب در روزنامه یا كتاب‌های تخصصی پزشكی نوشته شده باشد، اما با توجه به این رسانه دیداری تاثیر بیشتری دارد و مردم بیشتر اعتماد می‌كنند.»
    از ویژگی‌های برنامه سلامت باشید، زنده بودن تماس‌های تلفنی است؛ به این صورت كه مخاطب تا پایان زمانی كه به او اختصاص دارد و پزشك به سؤالش پاسخ می‌دهد پشت خط تلفن می‌ماند تا اگر سؤال دیگری برای او پیش بیاید یا پزشك بخواهد برای تكمیل اطلاعاتش سؤال دیگری بپرسد، بتواند با مخاطب ارتباط برقرار كند.

    به كجا چنین شتابان

    این روزها علاوه بر رسانه‌های مختلفی كه به‌صورت تخصصی به مسائل پزشكی می‌پردازند بخشی از برنامه تلویزیون و رادیو و حتی نشریات به مسائل پزشكی اختصاص پیدا كرده كه در نگاه كلی قابل نقد نیست، اما رشد روزافزون آن خیلی از پزشكان را نگران كرده است. دكتر ملك منصور اقصی پركردن وقت برنامه را یكی از اصلی‌ترین دلایل روی‌آوردن خیلی از برنامه سازان به برنامه‌های پزشكی می‌داند و معتقد است اكنون دیگر این برنامه‌ها‌ به تكرار رسیده و بازخورد لازم را میان مخاطبان ندارند. این متخصص زنان‌و‌زایمان كه در نوشتن نقد فیلم مجرب است در ادامه می‌گوید: «درست است كه این برنامه‌ها برای بالا بردن اطلاعات عمومی مردم طراحی شده و این وضعیت در همه رسانه‌های دنیا مرسوم است، اما در این ابعاد گسترده در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود.»


    اقصی، تكراری شدن را یكی از معضلات برنامه‌های پزشكی می‌داند و معتقد است تكرار بعضی از مسائل از اهمیت آن می‌كاهد و در نهایت به ضرر جامعه تمام می‌شود. این منتقد سینما در ادامه می‌گوید:«متأسفانه در موارد بسیاری مشاهده شده كه تهیه‌كنندگان این برنامه‌ها‌ برای حل معضل تكرار و ایجاد تنوع، مسائل جزئی و تخصصی پزشكی را كه در دانشكده‌های پزشكی تدریس می‌شود، مطرح می‌كنند كه این برای مخاطب عام نه تنها فایده ندارد بلكه او را دچار سر در گمی می‌كند.»
    اطلاع رسانی ناقص درباره فعالیت‌های تخصصی كه به‌صورت آزمایشی در كشورهای پیشرفته دنیا و ایران انجام می‌شود یكی دیگر از مسائلی است كه اقصی به آن اشاره می‌كند:«گاهی اوقات همكاران جوان ما در برنامه‌های پزشكی، كارهای تخصصی را كه به‌صورت آزمایشی در كشورهای پیشرفته دنیا یا حتی ایران در حال انجام است چنان معمولی و عادی مطرح می‌كنند كه بینندگان فكر می‌كنند هم‌اكنون می‌توانند از این دستاوردهای پزشكی استفاده كنند، حتی از پزشك معالجشان می‌خواهند كه آن آزمایش یا كار ویژه پزشكی را برای آنها انجام دهد در شرایطی كه آن كار هنوز برای عموم قابل انجام نیست.»


    انتقاد دیگری كه اقصی از برنامه‌های پزشكی دارد، تجویز دارو و تاكید بر عوارض دارو‌ها است؛ «بدون شك بخشی از درمان بیمار به‌نظر طبیب درباره آن بیمار معین است و گاهی اوقات پزشك صلاح می‌داند كه داروی خاصی را برای بیمارش تجویز كند یا او را از خوردن دارویی منع كند، اما بعضی از بیماران به تشخیص پزشكشان اعتماد نمی‌كنند و بر تجویز دارویی كه در تلویزیون از آن نام برده شده تاكید دارند یا از خوردن بعضی از داروهایی كه عوارض سوء آن را شنیده‌اند امتناع می‌ورزند در حالی كه پزشك تلویزیون فقط شرح حال مریض را شنیده و هیچ اطلاع دقیقی از وضعیت او ندارد.» راهكاری كه این پزشك برای حل این مشكلات ارائه می‌دهد استفاده از پزشكان با تجربه در برنامه‌های تلویزیونی است.‌ او معتقد است پزشكانی كه به این برنامه‌ها‌ دعوت می‌شوند باید مسائلی را مطرح كنند كه برای عموم مردم قابل درك باشد.

    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  3. Top | #123
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.50
    حالت مـن:
    Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,850 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض گفتگو با مسعود نوابی درباره سریال «مسافر زمان 2»

    گفتگو با مسعود نوابی درباره سریال «مسافر زمان 2»


    پارسیان (شاپرزفا)
    از ابتدا برای شخصیت‌ها چند بازیگر را در ذهن داشتم كه اتفاقا همه بازیگران فعلی از بین همان كاندیداها انتخاب شدند. حالا اگر بین كاندیدای اول یا چندم ناچار به انتخاب شدم، به این دلیل بود كه...
    مسعود نوابی با ساخت سریال‌های «مسافر زمان یك و 2» و «دردسر والدین» و همچنین فیلم سینمایی «قلقلك» كم و بیش حضور خود را به عنوان كارگردانی كه ژانر طنز و حتی فانتزی را دنبال می‌كند تثبیت كرده است. سریال «مسافر زمان 2» كه این روزها از شبكه 2 سیما پخش می‌شود علی‌رغم نقاط ضعفی كه دارد، به دلایل چند نقطه قوت، اثری قابل دیدن و پیگیری است.

    آنچه در پی می‌آید حاصل گفتگوی ما با مسعود نوابی با محوریت سریال «مسافر زمان 2» است.

    پیشنهادم این است كه بحثمان را از نحوه شكل‌گیری طرح و ایده این سریال شروع كنیم.

    موضوع برمی گردد به 5 سال پیش زمانی‌كه سریال مسافر زمان یك را ساختم و در پخش هم با استقبال خوب مخاطب روبه‌رو شد. در آن زمان دكتر پورحسین مدیر شبكه 2 بود كه به من پیشنهاد ساخت سری دوم این مجموعه را داد و كار به جلیل عرفان‌منش مدیر سابق گروه تاریخ این شبكه سپرده شد و وی هم وقت زیادی صرف مطالعه و تحقیق پیرامون موضوع كرد.

    البته مسافر زمان یك و 2 در روند توجه به مقاطع تاریخی و نوع روایت با یكدیگر تفاوت‌های بنیادین دارند.

    در همان مسیر تحقیقات، آقای عرفان‌منش به این نتیجه رسید كه بهتر است در این كار یك مقطع خاص از تاریخ را روایت كنیم. در سری اول این مجموعه به مقاطع مختلف از جمله دوره قاجاریه، كودتای 28 مرداد و انقلاب پرداختیم، ولی در مورد قسمت دوم پس از برگزاری جلسات متعدد تصمیم گرفته شد تمركزمان بر دوره ساسانیان باشد.

    چطور شد كه سراغ یكی از مهم‌ترین دوره‌های تاریخ ایران كه تاكنون در سینما و تلویزیون‌مان كاری جدی در این باره انجام نشده است، رفتید؟

    دوره ساسانی عصر شكوفایی معماری و فرهنگ ایران است و داشته‌های هنری ما بویژه در زمینه معماری كاملا ایرانی است و چون دوره‌های پیشین تحت تاثیر هنر رومیان نیست. مثلاً ما در این دوران اولین كتیبه آجری، آسیاب بادی، اولین گنبد آجری جهان در سروستان فارس، بیمارستان جندی شاپور و كاریزهای بی‌نظیر را داریم. اهمیت این دوران در تاریخ ایران آنقدر زیاد است كه قطعا لزوم توجه به آن در قالب سریالی تلویزیونی را توجیه می‌كند.
    همچنین پس از این‌كه بخش نخست این سریال پخش شد متوجه شدم قشر نوجوان با علاقه آن را دنبال می‌كنند و این برایم پیام خیلی خوبی داشت؛ چراكه نوجوانان به كمك تصویر می‌توانستند مقاطع تاریخی را در ذهنشان تصور كنند. در مورد «مسافر زمان 2» هم فكر‌‌میكنم همین اتفاق افتاده است و بازهم قشر نوجوان از آن استقبال خوبی كرده‌اند.

    فیلمنامه‌ اولیه‌ای كه فاطمه خدامی نوشته بود با آنچه شما به تصویر كشیدهاید تفاوت‌های زیادی دارد.

    آقای عرفان‌منش طرح سری دوم «مسافر زمان» را كه نوشتند، بر آن اساس فاطمه خدامی فیلمنامه را در 800‌‌صفحه به نگارش درآورد و 2 سال پیش تحویل داد. پس از مطالعه فیلمنامه احساس كردم به جای فیلمنامه، رمان نوشته شده و ویژگی تصویری آن كم است. به همین دلیل همراه بهرام نامی بیش از 5 ماه روی آن كار كردیم و از آن 800 صفحه نیمی از آن را كنار گذاشتیم و 400 صفحه آن را بازنویسی كردیم كه براساس آن سریال ساخته شد.

    بدون شك دیالوگ‌نویسی یكی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های آثار تاریخی است كه سریال شما تا اندازه‌ای در آن موفق بوده است. برای نوشتن آنها از چه كارشناسانی مشاوره گرفتید؟

    یكی از بزرگ‌ترین مشكلاتی كه فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی ایرانی با آن مواجه هستند، دیالوگ‌هاست و من هم خیلی روی آن حساس هستم. به همین دلیل با محمد شریعتی كه كارهای پژوهشی قابل توجهی روی شاهنامه و متون كهن انجام داده است، صحبت كردم و ایشان بر این اساس دیالوگ‌های تاریخی سریال را نوشتند. اگر دقت كرده باشید شخصیت‌های تاریخی ما از واژگان عربی، تركی و ... استفاده نمی‌كنند و تلاش ما بر فارسی سره صحبت كردن بوده است. در طول كار خیلی دقت و اصرار داشتم عین دیالوگ‌ها گفته شود و بازیگران هم از این اتفاق راضی بودند و اذعان كردند كه ضرباهنگ كلام به گونه‌ای است كه ادای آن را برایشان دلنشین می‌كند.

    گرچه تعدادی از بازیگران از جمله جعفر دهقان در نقش اشكبوس در گفتن دیالوگ‌ها موفق بوده، ولی به نظر من بیشتر بازیگران در ادای دیالوگ‌ها و حفظ حال و هوای تاریخی آن توفیق چندانی نداشته‌اند.
    فكر می‌كنم همه بازیگرها در این زمینه موفق بوده‌اند؛ البته بازیگری مراتبی دارد و دیالوگ‌گویی هم فنی است كه به توانایی بازیگر برمی‌گردد، ولی در كل به موردی برنخوردم كه با آنچه مدنظرمان بود مغایرت داشته باشد، چون اگر دیالوگی غلط ادا می شد قطعا برداشت را تكرار می‌كردیم و ما حتی 18 برداشت از یك صحنه هم داشتیم.

    با توجه به حساسیتی كه روی دیالوگ‌ها داشتید آیا پیش از ضبط تمرین هم می‌كردید؟
    متاسفانه خیر.

    دلیل آن؟

    چون پیش‌تولید كار ما خیلی طولانی شده بود این فرصت برایمان فراهم نشد تا با بازیگرها دیالوگ‌ها را تمرین كنیم و این كار محدود شد به تمرین‌های قبل از هر سكانس. اگر كوچك‌ترین اشتباهی هم در بیان رخ‌‌می‌داد، با برداشت‌های مختلف می‌گرفتیم. البته ایده‌آل این بود كه یك ماه قبل از ضبط ما تمرین می‌كردیم، ولی نشد.

    انتخاب بازیگران به چه شكل بود؟ آیا بازیگران‌‌فعلی كاندیداهای اولیه شما بودند یا ناگزیر به تجدید نظر هم شدید؟

    از ابتدا برای شخصیت‌ها چند بازیگر را در ذهن داشتم كه اتفاقا همه بازیگران فعلی از بین همان كاندیداها انتخاب شدند. حالا اگر بین كاندیدای اول یا چندم ناچار به انتخاب شدم، به این دلیل بود كه بازیگر باید یك سال وقتش را برای حضور در این مجموعه می‌گذاشت و هر بازیگری چنین شرایطی را نمی‌پذیرد. ضمن این‌كه چند پروژه بزرگ دیگر همزمان با كار ما در حال ضبط بود كه خیلی از بازیگران درگیر آنها بودند.

    در نهایت از مجموع انتخاب‌هایتان راضی بودید؟

    بله و فكر میكنم هركس جای خودش قرار گرفته است. نكته مهمی كه لازم است به آن اشاره كنم این است كه در این كار همه بازیگران ما حرفه‌ای هستند كه یكی از دلایل حساسیتم برای انتخاب بازیگر نه نابازیگر برای همه نقش‌ها همان مساله دیالوگ‌گویی بود.

    گرچه شما از بازی‌ها راضی هستید ولی به نظر من مثلث ناصرنصیر، دهكردی و صبایی چندان موفق نبوده و طنز آنها به لودگی كشیده می‌شود.

    قصد ما در هیچ جای داستان لودگی نبوده است و هرجا كه فضای داستان اجازه داده طنز را گنجانده‌ایم. در مورد این سه نفر هم باید بگویم در بین آنها رامین ناصرنصیر یك كمدین واقعی است بویژه در مورد علی دهكردی مخاطب با پیشینه‌ای روبه‌رو است كه اصلا طنز نیست. ما دهكردی را همیشه در نقش‌های جدی دیده‌ایم به همین دلیل حضور او در این نقش در ابتدا باورپذیر نیست ولی به مرور كه داستان پیش می‌رود بیننده به حضورش در این نقش عادت می‌كند.

    نقش علی دهكردی از آن نقش‌هایی است كه احساس می‌شود در روند كار دچار تغییر و تحول شده، درست است؟

    بله. در فیلمنامه شخصیت او شبیه شخصیت‌هایی بود كه آنها را در فیلم‌های قبل از انقلاب دیده بودیم و حتی پوشش كلاه مخملی و امثال هم برایش در نظر گرفته شده بود كه به نظر من اصلا باورپذیر نبود، به همین دلیل تغییراتی در آن داده شد.

    یكی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سریال تصویربرداری آن در لوكیشن‌های بیرونی و متنوع است كه البته بخشی از آن به اقتضای ساختار تاریخی آن است، ولی در هر صورت این مساله از نقاط قوت اثر شما محسوب می‌شود. انتخاب لوكیشن‌ها و طراحی دكور «مسافر زمان 2» چگونه بود؟
    شما می‌دانید كه چقدر ساخت سریال‌های آپارتمانی و دم‌دستی ساده است، ولی ما در این كار تمام سختی‌ها را به جان خریدیم تا اثری متفاوت از آنچه بیننده به دیدن آن عادت كرده است، ارائه كنیم. ما برای ساخت سریال به شیراز، مهد تمدن ساسانی رفتیم و در اطراف این شهر كار را تصویربرداری كردیم؛ چراكه پوشش گیاهی دوره ساسانی و اقلیم فارس كاملا با تهران متفاوت است و به همین دلیل به دل جنگل‌های بلوط اطراف شیراز رفتیم.

    روند و میزان دكورسازی چطور بود؟

    ما اگر می‌خواستیم كاری در خور تاریخ ایران در دوره ساسانی بسازیم، نیازمند بودجه‌ای بیشتر از سریال «یوسف پیامبر» بودیم، ولی در حالی كه سریال ما كد «الف ویژه» داشت حتی بودجه یك كار «الف» را هم نداشتیم و مثلا در مورد دكورها علی‌رغم این‌كه لازم بود شهر ساسانی را بسازیم ولی ناگزیر شدیم از دكور فیلم «مریم مقدس» استفاده كنیم و در خیلی جاها جلوه‌های ویژه به كمكمان آمد، اما باوجود همه این محدودیت‌ها سعی كردیم با نشان دادن كاریز، بیمارستان جندی شاپور، آسیاب بادی‌ها، بازار، قصر ساسانی و بویژه فرهنگ مردم آن دوران این امكان را برای بیننده فراهم كنیم كه تا حدودی با دوره ساسانی آشنا شود.

    دكورهای فیلم مریم مقدس مربوط به یك جغرافیا، تمدن و دوره تاریخی كاملا متفاوتی از دوره ساسانی است. قاعدتا ناگزیر به تغییرات زیادی در آن دكورها شدید.

    ما در اصل از سوله و ستون‌های آنجا استفاده كردیم. معماری رومیان در آن دوران كاملا با ساسانی تفاوت دارد مثلا در تزیین ستون‌ها رومیان از خط راست استفاده می‌كرده‌اند و ساسانیان از خطوط قوسدار. ما برای این كار از نقوش دوره ساسانی استفاده كردیم و همین‌طور در كلیت معماری دكورها هم تغییراتی دادیم.

    در مورد طراحی لباس چه كردید؟

    قبل از تولید این مجموعه تحقیقات 500 صفحه‌ای دانشگاهی درباره دوره ساسانیان داشتیم. علاوه بر آن عكس‌هایی از بنای نقش رجب واقع در شیراز كه مربوط به دوره ساسانیان می‌شد، گرفتیم و لباس‌ها بر مبنای عكس‌ها طراحی شد. من خودم به شیراز رفتم و از بنای نقش رجب دیدن كردم دراین حجاری بزرگ جشنی در دوره ساسانی به تصویر كشیده شده است كه در تصویر آن جزئیات باارزشی از نوع پوشش مردم آن دوران مشخص است و حتی دگمه‌ لباس‌های آنها دیده می‌شود كه این حجاری منبع مهم كار ما بود. برای رنگ لباس‌ها هم از گچبری‌های كاخ اردشیر بابكان در فیروزآباد الهام گرفتیم و از رنگ‌های بنفش و آبی فیروزه‌ای استفاده كردیم.

    آیا در شهرك سینمایی دكوری از دوران ساسانی موجود بود كه شما از آنها استفاده كنید؟

    از آن دوره هیچ چیزی موجود نبود و ما همه مایحتاج كار از لباس و چكمه گرفته تا سپر و دیگر ابزارآلات را ساختیم و پس از پایان كار آنها را تحویل شهرك سینمایی دادیم تا اگر گروه دیگری قصد كار درباره دوره ساسانی را داشت، بتواند از آنها استفاده كند.

    موسیقی «مسافر زمان 2» یكی دیگر از نقاط قوت آن است كه حضور آن در سكانس‌ها خوب و به اندازه و تا اندازه‌ای در حال و هوای تاریخ آن روزهاست. روند تحقیقات‌ شما در زمینه موسیقی دوره ساسانی چگونه بود؟

    آقای گورنگی خیلی با علاقه و دقت كار ساخت موسیقی را دنبال كردند و تحقیقات گسترده‌ای درباره موسیقی زمان ساسانی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند در آن دوران ما اركستر هزار نفره داشتیم و موسیقی در اوج خودش بوده است. ایشان سعی كردند از سازهایی كه در آن دوران هم استفاده می‌شده استفاده كنند و در مورد سازهایی كه دیگر موجود نیستند هم از سازهایی كه نزدیك به آنها هستند بهره بردند. موسیقی هیچ جا از ما عقب نمانده و در همه میكس‌ها حضور دارد و من از آن خیلی راضی هستم.

    كارهایی مانند «مسافر زمان» كه شخصیت‌های داستان وارد تونل زمان می‌شوند در سینمای جهان و صنعت سریال‌سازی آنها نمونه‌های زیادی دارد، آیا شما از آنها الگو هم گرفتید؟
    من قبل از ساخت قسمت اول این سریال نمونه‌های خارجی زیادی با همین مضمون دیدم و روی آنها تعمق كردم، ولی امكانات ما با آنها آنقدر تفاوت دارد كه اصلا قابل الگوبرداری نیست. آنها در حیطه فناوری ‌ كه اتفاقا در كارهایی چون مسافر زمان خیلی كاربردی است از ما خیلی جلوتر هستند و ما در ایران فقط نیروی انسانی داریم و در بحث فناوری خیلی عقب هستیم. به هر حال خیلی جزئی مثلا در بخش‌هایی كه اشكبوس با ماشین مواجه می‌شود، نیم نگاهی به نمونه‌ای فرانسوی داشتم.

    در كل روند تولید این سریال چقدر زمان شما را گرفت؟

    ما 9 ماه درگیر تصویربرداری بودیم كه در این مدت به دلیل تعطیلات و مشكلات مالی 3 ماه كار متوقف بود و می‌توان گفت ما برای 21 قسمت 6 ماه پیوسته كار كردیم و هنوز هم درگیر مسائل فنی مثل صداگذاری، ویژوال افكت و دیگر مسائل 6 قسمت پایانی هستیم.

    آیا این اثر را می‌توان در حیطه آثار كمدی هم طبقه‌بندی كرد؟

    به نظر من این كار زیاد هم طنز نیست و آنجا كه حال و هوای طنز می‌گیرد، به دلیل اقتضای قصه و ورود شخصیت‌ها به دنیایی است كه با ساختارهای آن بیگانه‌اند و همین مساله موقعیتی طنز را به وجود می‌‌آورد وگرنه داستان، قصه‌های تلخی از تاریخ همچون پناهنده شدن خسرو پرویز را هم روایت می‌كند.

    شما این كار را در پرونده سریال‌سازی و فیلمسازی‌تان در چه جایگاهی می‌بینید؟

    در پرونده كارهای تلویزیونی‌ام این كار از همه آنها بهتر و محكم‌تر است و تجربه‌هایی كه من در این اثر كسب كردم، واقعا ناب و بی‌نظیر هستند و میتوانم بگویم همه تجربه 31 ساله من یك طرف و این كار طرف دیگر.

    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  4. Top | #124
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.50
    حالت مـن:
    Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,850 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض داستان هر ضرب‌المثل در تلویزیون

    داستان هر ضرب‌المثل در تلویزیون


    پارسیان (شاپرزفا)
    این مجموعه، روایت تازه ای از داستان‌ها و ضرب المثل‌های کهن ایرانی در قالبی جدید برای معرفی فرهنگ، و بازگویی موضوع های اخلاقی به‌زبان ساده است...

    ضرب‌المثل ها، داستان یك فرهنگ و یك عقیده است. به همین دلیل است مجموعه های تلویزیونی كه به تاریخچه این ضرب‌المثل ها می‌پردازد، هم زیاد است و هم جالب.
    مجموعه داستانی «مثل‌ها» در بیست و شش قسمت پنج‌دقیقه‌ای به کارگردانی غلامرضا ارژنگ ساخته شده است.
    این مجموعه، روایت تازه ای از داستان‌ها و ضرب المثل‌های کهن ایرانی در قالبی جدید برای معرفی فرهنگ، و بازگویی موضوع های اخلاقی به‌زبان ساده است. محمدرضا خوشحال سرمست، دستیار کارگردان و مشاور نور این كار می‌گوید: «مثل ها درباره ضرب‌المثل‌های كهن ایرانی است كه بیشتر نوجوان‌ها درباره آن شنیده‌اند، اما از چگونگی پیدایش آن چیزی نمی دانند. ما در این كار این شباهت‌ها را توضیح می‌دهیم.»

    پارسیان (شاپرزفا)

    مجموعه مثل‌ها با روش عروسکی
    تک‌فریم و به شکل تلفیق حرکت عروسک با زمینه عکس از محل‌ها و فضاهای واقعی در حال ساخت است؛ یعنی به‌جای ساخت دكور برای پیش‌زمینه و یا پس‌زمینه، از عكس استفاده شده است. خوشحال سرمست درباره تكنیك كار می‌گوید:« عروسك‌ها جلوی پرده آبی حركت داده می شوند. سپس به جای پرده آبی عكس‌های مورد نیاز گذاشته می‌شود.»
    تكنیك این كار «پاپت‌ انیمیشن» (noitamina teppup) نام دارد؛ این تكنیك به معنی استفاده عروسك‌های تك‌فریم است. به گفته دستیار كارگردان، این روش به این صورت است كه از یك حركت عروسك عكس گرفته می‌شود و سپس حركت بعدی داده می‌شود و مجدداً یك عكس گرفته می‌شود. این كار توسط انیماتور یا عروسك‌گردان صورت می گیرد كه بنا به نیاز فیلم‌نامه و نظر كارگردان حركت داده می‌شود.


    پارسیان (شاپرزفا)
    برای هر ثانیه 12 حركت طراحی و اجرا می‌شود و به طور متوسط این حركت‌ها دوبار تكرار می شود، یعنی برای هر فریم 25حركت در نظر گرفته می‌شود، به‌عبارت دیگر برای هر دقیقه كه 60 ثانیه است، حدود 1500 فریم گرفته می‌شود. حالا خودتان حساب كنید كه برای 130 دقیقه این كار به چند فریم وعكس نیاز است؟
    گروه این كار برای این‌كه نوجوان‌ها ارتباط بهتری با كار برقرار كنند، از رودابه حمزه ای خواسته‌اند كه برای این كار شعر بگوید، به همین دلیل دیالوگ‌های كار شاعرانه است و با موسیقی همراه است.
    مثل (عكس 1). داستان این قسمت مربوط به‌دزدی است كه در حین دزدی دستگیر می‌شود، از او می‌پرسند كه چه كار می‌كنی؟ می‌گوید: دارم ساز می‌زنم. می‌پرسند: چرا صدا ندارد؟ می‌گوید:صدایش فردا در می‌آید. این قسمت این ضرب المثل را روایت می‌كند.


    پارسیان (شاپرزفا)

    مثل (عكس 2). به این دو عروسك توجه كنید. اسكلت این دو عروسك از جنس پلاستیك خاصی است كه به اسكلت انسان شباهت دارد. این اسكت با مفصل‌های پیچ‌و‌مهره‌‌دار ساخته شده است. این مفصل‌ها به دلیل حركت‌كردن، قابلیت ثابت ماندن در حركت‌های طراحی شده را هم دارند. بعد از ساخت اسكلت، روی آن را با ابر می‌پوشانند تا حجم بدن به شكل انسان شود. مرحله بعدی ساخت لباس است. سر عروسك از جنس خاصی به نام سیلیكون ساخته می‌شود كه بعد از آن كار رنگ‌آمیزی و گذاشتن مو شروع می‌شود.
    مثل (عكس 3). به دیوارهای كاه‌گلی نگاه كنید. این دیوارها عكسی است كه از اطراف ورامین گرفته شده. برای دكورآن بیشتر از عكس استفاده شده است. اما برخی چیزها را هم ساختند، مثل همین قلبی كه دست این آقاست ویا گاری‌ای كه در عكس اول دیدید.

    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  5. Top | #125
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.50
    حالت مـن:
    Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,850 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض گزارش تصویری سریال «در چشم باد»

    گزارش تصویری سریال «در چشم باد»


    پارسیان (شاپرزفا)
    محور اصلی داستان درباره یك خانواده است كه در شمال كشور زندگی می‌كنند و پدر خانواده، معروف به ایرانی از یاران میرزا كوچك خان جنگلی است. پس از كشته شدن میرزا...
    مسعود جوزانی نوشتن فیلمنامه در چشم باد را از سال 81 آغاز كرد و در سال 82 آن را به پایان رساند. محور اصلی داستان درباره یك خانواده است كه در شمال كشور زندگی می‌كنند و پدر خانواده، معروف به ایرانی از یاران میرزا كوچك خان جنگلی است. پس از كشته شدن میرزا، ایرانی همراه خانواده‌اش به تهران كوچ می‌كند و با دایر كردن یك چاپخانه فعالیت‌های ---------- خود را پی می‌گیرد. در ادامه سریال این خانواده را در دهه 20 و جنگ جهانی دوم می‌بینیم و در مقطع سوم زندگی آنها را در بعد از پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی می‌بینیم. سریال با فتح خرمشهر به پایان می‌رسد.


    پارسیان (شاپرزفا)
    پارسیان (شاپرزفا)
    پارسیان (شاپرزفا)
    پارسیان (شاپرزفا)
    پارسیان (شاپرزفا)
    پارسیان (شاپرزفا)
    پارسیان (شاپرزفا)
    پارسیان (شاپرزفا)
    پارسیان (شاپرزفا)
    پارسیان (شاپرزفا)
    پارسیان (شاپرزفا)
    پارسیان (شاپرزفا)
    پارسیان (شاپرزفا)

    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  6. Top | #126
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.50
    حالت مـن:
    Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,850 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض معرفی برنامه‌های تابستانی شبکه‌های مختلف تلویزیون

    معرفی برنامه‌های تابستانی شبکه‌های مختلف تلویزیون


    پارسیان (شاپرزفا)
    تابستان که می‌رسد فرقی نمی‌کند بچه مدرسه ای باشید یا دانشجو یا کارمند، تابستان همیشه تابستان است و تابستان یعنی سینما رفتن‌های دسته جمعی، پای تلویزیون نشستن...
    تماشاخانه داغ داغ داغ
    در تابستان، سینما، تئاتر و تلویزیون از گزینه‌های اصلی گذراندن اوقات فراغت هستند امسال این مجموعه‌ها چه برنامه‌هایی برای ما ردیف کرده اند.
    تابستان که می‌رسد فرقی نمی‌کند بچه مدرسه ای باشید یا دانشجو یا کارمند، تابستان همیشه تابستان است و تابستان یعنی سینما رفتن‌های دسته جمعی، پای تلویزیون نشستن، یعنی تا ساعت‌ها بعد از نیمه شب برای دیدن فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی بیدار ماندن. تابستان که می‌رسد همه جای دنیا انگار همین شکلی است، فیلم‌های خوب‌تر و پرفروش‌تر روی پرده سینماها می‌روند و برنامه‌های تلویزیونی ویژه تابستان ساخته می‌شوند. سینما و تلویزیون ما هم چند سالی است فرصت خوب روزها و شب‌های بلند تابستان را از دست نمی‌دهند، فیلم‌های خوب و البته بیشتر در مایه‌های کمدی در دو اکران تابستانی که تقریبا ً شامل 8 تا 10 فیلم می‌شوند روی پرده می‌روند و تلویزیونی‌ها هم هر چه می‌توانند باکس‌هایشان را پر از برنامه می‌کنند. چند سالی می‌شود که تلویزیونی‌ها تابستان را خیلی جدی گرفته اند. این جدی گرفتن از تولید برنامه‌ها و جنگ‌های تلویزیونی شروع شد. حالا 2 سالی می‌شود که نسل برنامه‌های زنده و شبانه را ملخ خورده و جایش را سریال‌های ویژه تابستانی گرفته. امسال هم اهالی تلویزیون یک بدعت به خرج داده اند و بعضی از سریال‌های هفتگی‌شان را که یک شب در هفته پخش می‌کنند تا دیگر هیچ کسی در شب‌های بلند تابستان بیکار نماند. برای آنهایی هم که اهل تلویزیون دیدن نیستند، اوضاع تئاتر اوضاع گرمی ‌است آنقدر که برای انتخاب یک نمایش خوب آدم به درد سر نمی‌افتد. این هم یک راهنمای جمع و جور برای این 3 ماه تابستان!!


    مقدم علیه مقدم

    کارگردان‌های باسابقه در شبکه‌های تلویزیون برای نشاندن مردم پای تلویزیون با هم رقابت می‌کنند.
    اگر امسال تابستان پای تلویزیون بنشینید باید برای دیدن برنامه مورد علاقه‌تان تصمیم گیری کنید. تقریبا ً هر 5 شبکه هم جشنواره فیلم‌های سینمایی دارند هم سریال‌های ویژه تابستان. بازار رقابت برنامه‌ها هم داغ است. با این تابستان فرصت دارید انتخاب کنید که کدام برنامه از کدام شبکه را ببینید یا نه.


    شبکه یک

    شبکه ملی رسانه ملی، امسال سفارش ساخت سریالی ویژه تابستان نداشته اما برای شب‌های تابستان برنامه کم ندارد و احتمالا ً تله فیلم‌های ایرانی را در روزهای آخر هفته روی آنتن ببرد.
    سریال «سایه تنهایی» که روزهای یکشنبه پخش می‌شد حالا به بهانه شب‌های بلند تابستان قرار است 3 شب در هفته و در شب‌های زوج روی آنتن برود. شاید این پخش 3 شب در هفته بتواند تماشاگرها را که تا حدی انتظار داشتند نمونه ایرانی «پرستاران» را ببینند به هیجان بیاورد، هیجانی که در خود سریال و اتفاق‌هایش چندان پیدا نمی‌شود.

    جز «سایه تنهایی»، هر روز صبح هم یک فیلم سینمایی در «جشنواره فیلم‌های تابستانی» شبکه یک پخش می‌شود. البته انتظار نداشته باشید هر روز یک فیلم دست اول ببینید، فیلم‌های این جشنواره تابستانی بیشتر برای گروهی است که وقت دارند 9 صبح جلو تلویزیون بنشینند.
    تنها برنامه نوجوانانه شبکه ملی هم برنامه «اگر می‌توانید از زمان ببرید» است که همان گروه برنامه «دخترانه» ساخته اند، احتمالا ً با همان حال و هوا. اما اوضاع بچه‌های کوچک‌تر خیلی بهتر است. «عمو پورنگ» بعد از غیبت چند ماهه اش با ایده‌های نو و یک برنامه متفاوت برمی‌گردد.


    برگ برنده:
    «در چشم باد» مهم ترین سریال شبکه یک است که با شروع تابستان بالأخره بعد از 5 سال، جمعه پیش اولین قسمتش ساعت 10 شب روی آنتن رفت تا جای «یوسف پیامبر علیه السلام» را بگیرد. قرار است در «در چشم باد» که مسعود جعفری جوزانی 2 سال برای نوشتنش زمان صرف کرده وقایع ---------- و اجتماعی 3 دوره از تاریخ ایران را مرور کنیم. سال‌های 1300، 1320، 1360 یعنی دوره قاجار و پهلوی، دوره جنگ‌هانی دوم و دوره فتح خرمشهر _ بعد از انقلاب _ را بینیم. «در چشم باد» که یکی از پرخرج‌ترین و عظیم‌ترین سریال‌های چند سال اخیر شبکه یک بوده، برای دیده شدن و ماندگار شدن چیزی کم ندارد. از جذابیت دیدن تاریخ ایران از زمان قیام میرزا کوچک خان جنگلی تا فتح خرمشهر گرفته تا پارسا پیروزفر به عنوان نقش اول سریال که همه زندگی و پیر شدنش را می‌بینیم، فیلمبرداری فیلم توسط علیرضا زرین دست و حسن پویا انجام شده و موسیقی فیلم، کار استاد حسین علیزاده است. دکورهای عظیمی ‌هم برای این فیلم ساخته شده، هم چنین مکان‌هایی مثل مسجد خرمشهر برای سریال بازسازی شده اند.


    شبکه 2

    اهالی این شبکه انگار امسال تابستان تصمیم گرفته اند بیشتر از بزرگترها؛ هوای بچه‌ها را داشته باشند به همین خاطر جدول برنامه‌های مخصوص بچه‌ها؛ یعنی همان کودک و نوجوان تقریبا ً پر و پیمان است.
    جز برنامه‌های کودک و نوجوانی که هر روز از ساعت 9 تا 30 : 11 پخش می‌شود، گروه کودک و نوجوان شبکه 2 هر روز از ساعت یک تا 3 جشنواره فیلم‌های سینمایی کودک و نوجوان را روی آنتن می‌برد. بعد از این فیلم‌ها برنامه کودک و نوجوان با برنامه «عصر بخیر بچه‌ها» تقریبا ً تا ساعت 6 عصر ادامه دارد. ساعت 6 عصر هم سریال «مدرسه ما» پخش می‌شود. «مدرسه ما» به سبک همه سریال‌های مدرسه ای درباره بچه‌های شر یک مدرسه است. با «مدرسه ما» فردوس کاویانی بعد از مدت‌ها در نقش مدیر مو سفید مدرسه به تلویزیون برگشته. مهران رجبی و اصغر نقی زاده هم به سبک طنز همیشگی‌شان نقش بابای مدرسه و ناظم را بازی می‌کنند. «شب بخیر بچه‌ها» هم که چند ماهی است ساعت 9 شب پخش می‌شود تا بچه‌ها را با قصه بخواباند _ که البته بعید است بچه‌ای با آن برنامه پر از جیغ و صداهای زیر بخوابد _ قرار است با وله‌های جدید و تابستانی پخش شود.

    *
    آنهایی که دل شان می‌خواهد نصفه شب هم تلویزیون‌شان را روشن نگه دارند امسال هم مثل هر سال می‌توانند «جشنواره تابستانی فیلم‌های سینمایی» را ببینند. همان جشنواره ای که چند سالی بهمن ‌هاشمی ‌مجری‌اش بود و یک مسابقه نه چندان بانمک داشت. اگر دوست دارید بعضی از فیلم‌هایی را که تا به حال چند بار دیده اید، باز هم ببینید، «جشنواره تابستانی فیلم‌های سینمایی» در خدمات شماست. البته تهیه کننده برنامه وعده داده که در این جشنواره فیلم‌های جدید یا دست کم فیلم‌هایی که کمتر تکرار شده‌اند را هم نشان دهد.

    برگ برنده:
    اما سریال ویژه تابستان شبکه 2 یک سریال پر و پیمان جذاب است با کارگردانی «سامان مقدم» که همه او را به عنوان کارگردان سینما می‌شناسند و برای اولین بار است برای تلویزیون سریال می‌سازد.


    شبکه 3

    با یک نگاه به فهرست برنامه‌های تابستانی شبکه 3 که لقب شبکه جوان هم گرفته، می‌شود گفت شبکه 3 پربرنامه‌ترین شبکه تابستان امسال است.
    سریال «پس از سال‌ها» که فقط یک روز در هفته پخش می‌شد از اول تابستان به سریالی 3 شب در هفته شبکه 3 تبدیل شده. دیدن سریال آرام و آهسته خواجویی که در تهران قدیم هم می‌گذرد برای طرفداران سریال‌های خانوادگی خوشایند است.

    اما اگر حوصله تان از سریال دیدن سر رفته و دلتان می‌خواهد فیلم‌های سینمایی جدید ببینید سری جدید «صد فیلم» به وعده تهیه کننده برنامه با فیلم‌های جدید و خوب هم چنان جمعه‌ها روی آنتن شبکه جوان می‌رود.
    برای آنهایی که دل شان می‌خواهد با دیدن یک مسابقه وقت بگذرانند و با اوج و فرود مسابقه هیجان زده بشوند و البته از دیدن مسابقه تقریبا ً حوصله سر بر «101» خسته شده اند، یک مسابقه زنده تدارک دیده شده. مسابقه «ستاره‌هاتو خط نزن» با اجرای داریوش کاردان و ژیلا صادقی قرار است از شنبه تا چهارشنبه پخش شود. احتمالا ً زوج کاردان و صادقی که هر دو مجری‌های ماهری در برنامه‌های زنده هستند، مسابقه را جذاب می‌کند.


    برگ برنده:
    برگ برنده تابستانی شبکه 3 سریال‌های تابستانی آن است. «رستگاران» و «سیاه چاله‌ها» که پخش اولی با کارگردانی سیروس مقدم شروع شده و فیلم برداری دومی‌ با کارگردانی رامبد جوان هنوز ادامه دارد. «رستگاران» که در همین چند قسمت اول نشان داده فیلمنامه قرص و محکم و پر تحرکی دارد با بازیگرهایی مثل آتیلا پسیانی، پوریا پور سرخ و کارگردانی سیروس مقدم که بعد از سال‌ها سریال‌سازی خوب بلد است تماشاگر را پای تلویزیون بنشاند، رقیب سریال‌های تابستانی امسال است. «سیاهچاله‌ها»ی رامبد جوان هم که البته قرار است اسمش عوض شود به سبک باقی کارهای جوان طنز است؛ البته نه یک طنز عادی. قرار است با سریال جدید جوان برای اولین بار آدم فضایی را روی زمین ببینیم. وقتی فیلمنامه یک سریال طنز با این موضوع عجیب را پیمان قاسم خانی با یک گروه نویسنده مثل محراب قاسم خانی و سروش صحت بنویسد و بازیگرهای مثل رامبد جوان، حمید لولایی، حسن معجونی و نصرالله رادش در آن بازی کنند یعنی می‌توانیم امسال تابستان بخندیم.


    شبکه 4

    این شبکه سریال‌های ویژه ای برای تابستان ندارد اما در برنامه روتینش تغییراتی پیش آمده. پخش برنامه‌های سینما اقتباس و سینما 4 شبکه 4 در تابستان هم چنان و احتمالا ً با فیلم‌های بهتر ادامه دارد. سری جدید «یک فیلم، یک تجربه» با پشت صحنه فیلم‌هایی که هنوز فهرست اش اعلام نشده روی آنتن می‌رود و سری سوم برنامه «گردش» با اجرای اینانلو شروع می‌شود.


    شبکه 5

    شبکه تهران جز سریال‌های هفتگی و «سینما 5»، یک «جشنواره فیلم» هم دارد که ساعت یک بامداد پخش می‌شود و البته همه فیلم‌هایش تکراری هستند. اما برنامه کودک شبکه 5 خوب است؛ «تماشاخانه» با انیمیشن‌های تکراری و جدید و «رنگین کمان» با عروسک‌های جدید و بازگشت عروسک چرا، برنامه‌های تابستانی گروه کودک شبکه تهران هستند.
    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  7. Top | #127
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.50
    حالت مـن:
    Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,850 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض گزارشی از سریال های سیما در ماه مبارک رمضان

    گزارشی از سریال های سیما در ماه مبارک رمضان


    پارسیان (شاپرزفا)
    در این مجموعه، آهو خردمند نقش عصمت خانم، مادربزرگ خانواده را بازی می کند و رضا رویگری آدم پولداری است که او را به اسم فریدون احتشام می شناسیم. بابک حمیدیان هم نقش نوه خانواده را ایفا می کند که ...
    شبکه های یک، دو، سه و تهران امسال نیز مانند سال های گذشته سریال هایی ر برای پخش در ماه مبارک رمضان تهیه کرده اند.
    به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، "نردبام آسمان"، "پاییز پدرسالار"، "پنجمین خورشید" و "به کجا چنین شتابان" سریال هایی هستند که در ماه مبارک رمضان از شبکه های سیما پخش خواهند شد.


    ** شبکه یک مجموعه "نردبام آسمان"
    مجموعه "نردبام آسمان" به کارگردانی "محمد حسین لطیفی" و به تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه یک سیما می رود.
    "نردبام آسمان" که روز پنجم اسفند ماه سال 86 کلید خورد، داستان زندگی "غیاث الدین جمشید کاشانی" منجم و ریاضی‌دان برجسته ایرانی است.
    فیلمنامه این مجموعه توسط حامد عنقا به نگارش درآمده و بازیگرانی چون ویشکا آسایش(آی بانو)، برزو ارجمند(معین)، سیامک احصایی(هوشمند)، حسن پورشیرازی(صفدر)، وحید جلیلوند(غیاث الدین کاشانی)، جمشید جهانزاده(حلاج)، سیاوش چراغی‌پور(قوش چی)، محمدرضا داوود نژاد(داروغه)، محسن زهتاب(مجیب)، بهرنگ علوی(قاضی)، شبنم قلی خانی(ویس)، مهدی فقیه(خوافی)، حسین سلیمانی(لطیف)، هدیش شاملو(اردای)، رحیم نوروزی(الغ بیک)، مجید یاسر(مهربان) در آن بازی کرده اند.

    ** شبکه دو سریال "پاییز پدرسالار"
    "پاییز پدرسالار" به نویسندگی و کارگردانی "مسعود شاه محمدی" و تهیه کنندگی "رضا جودی" است.
    شاه محمدی فیلمنامه این سریال را براساس طرحی از جابر قاسمعلی نوشته است.
    بازیگرانی چون چگیز جلیلوند، محمود عزیزی، شیرین بینا، برزو ارجمند، رحیم نوروزی، بهناز جعفری، رامین راستاد، محمود بنفشه خواه، فرشید زارعی فر و میرطاهر مظلومی در این سریال به ایفای نقش پرداختند.
    این سریال داستان فرخ، مرد بسیار متمولی است که روابط خوبی با دخترانش پوران، توران و لعیا و دامادهای خود خسرو و امیر دارد. او احساس می کند که دوران خانه نشینی و استراحتش فرا رسیده و می خواهد اموال و مسئولیت های تجاری اش را به دخترانش بسپارد اما برای این کار شرطی دارد.

    ** شبکه سه مجموعه "پنجمین خورشید"
    مجموعه "پنجمین خورشید" را علیرضا افخمی نوشته و کارگردانی کرده است و داوود هاشمی نیز تهیه کنندگی آن را برعهده دارد.
    حمیدگودرزی، شبنم قلی خانی، مریم کاویانی، انوشیروان ارجمند، مهدی سلوکی، شهرام قائدی، مهوش صبرکن، کامیار محبی، عسگر قدس، حسن نجفی، پندار اکبری، نسیم گرامی پور، طوفان مهردادیان و پیروز پیروزیان در این فیلم بازی کرده اند.
    در این سریال می بینیم:‌ مهدی و همایون دو دوست هستند که در سال 65 و در وضعیت بد اقتصادی زندگی می کنند آنها بر اثر حادثه ای عتیقه ای خاص پیدا می کنند که قابلیت سفر در زمان را دارد و مهدی همراه عتقیه 23 سال در زمان سفر می کند و در سال 1388 در تهران امروز خود را می یابد. مهدی که با پدیده های جدید و دور از ذهن مواجهه می شود دلبسته دختری به نام هما می شود و اتفاقات دیگری برای او می افتد که مجبور به بازگشت به سال 64 می شود.

    ** شبکه تهران مجموعه "به کجا چنین شتابان"
    این سریال را ابوالقاسم طالبی کارگردانی کرده و حسن شکوهی تهیه کننده آن است.
    به کجا چنین شتابان براساس فیلمنامه ای از ابوالقاسم طالبی و لیلی کریمان ساخته می شود.
    بازیگران این سریالی عبارت از عسل بدیعی، حسن شکوهی، حامد بهداد، آهو خردمند، رضا رویگری، بهروز بقایی، علی عمرانی، بابک حمیدیان، فریبا متخصص، پرستو گلستانی، شراره دولت آبادی، گیتی ساعتچی، نیلوفر شهیدی، فریدون مهرابی و حدیثه تهرانی هستند.
    در این مجموعه، آهو خردمند نقش عصمت خانم، مادربزرگ خانواده را بازی می کند و رضا رویگری آدم پولداری است که او را به اسم فریدون احتشام می شناسیم. بابک حمیدیان هم نقش نوه خانواده را ایفا می کند که دانشجوی رشته معماری است و از قرار معلوم با مجموعه کارهای اوست که به پیام اصلی سریال می رسیم.

    به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، شبکه های یک و تهران که مجموعه های "نردبامی بر آسمان" و "به کجا چنین شتابان" را برای ماه مبارک رمضان تهیه کرده اند، ممکن است به علت کمبود وقت از زمان اذان مغرب تا پایان شب، اقدام به پخش این سریال ها نکنند.
    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  8. Top | #128
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.50
    حالت مـن:
    Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,850 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض خانواده ایرانی در چند دقیقه

    خانواده ایرانی در چند دقیقه


    پارسیان (شاپرزفا)
    نام مرضیه برومند بیش از هرچیز با تلویزیون و برنامه‌های كودك و نوجوان گره خورده است و هنوز هم مخاطبان جعبه جادو نام او را با مدرسه موش‌ها و خونه مادر بزرگه، تداعی می‌كنند...

    وی همچنین سریال‌های تلویزیونی به یاد ماندنی و خاطره‌انگیزی ساخته كه مهم‌ترین آنها، آرایشگاه زیبا و كتابفروشی هدهد است كه پخش مجدد آنها هنوز هم می‌تواند پرمخاطب و جذاب باشد.
    كار جدید برومند در همه بچه‌های من را می‌توان تلفیقی از تجربیات قبلی وی دانست كه هم در قالب سریال عرضه می‌شود و هم مسائل خانوادگی و روان شناسی كودك و نوجوان را دستمایه خود قرار داده است.
    ضمن این‌كه این بار مرضیه برومند ساختار جدیدی را در فرم و روایت تجربه می‌كند، مجموعه همه بچه‌های من در قالب ساختار مینی‌مالیستی یا مینی سریالی عرضه می‌شود.
    در سال‌های اخیر این شكل از سریال‌سازی در تلویزیون ما پا گرفته است كه اتفاقا با شرایط زندگی مدرن بویژه در شهرهای بزرگ همخوانی دارد. فشردگی و محدودیت زمان در زندگی امروز و تمایل مخاطبان تلویزیون به برنامه‌های كوتاه مدت و فشرده موجب شده است ساختار سریال‌سازی و فرم آن تغییر كند كه نمونه‌های موفق آن را در سال‌ های گذشته با مجموعه‌هایی مثل «نیمكت»، «توی گوش سالمم زمزمه كن» و «مسافرخانه سعادت» كه همه آنها ساخته محمد رحمانیان بود قابل ردیابی است.
    این شیوه روایت و سریال‌سازی این حسن را دارد كه در زمان كوتاه 20 دقیقه‌ای بسیاری از سوژه‌ها و موضوعاتی را مطرح می‌كند كه مبتلابه جامعه و خانواده‌هاست لذا همین امر باعث می‌شود این سریال‌ها نه صرفا برای سرگرمی و داستان‌پردازی ساخته شود بلكه فرصتی باشد تا بسیاری از مشكلات انسانی و تربیتی در آن مطرح شود و سویه آموزشی آن افزایش یابد.
    در واقع یكی از كاركردهای اصلی این سبك از سریال سازی جنبه‌های آموزشی آن است كه بویژه در ژانر خانوادگی بخوبی جواب می‌دهد و مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرد. شاید به همین دلیل است كه پخش مجدد آن را در برنامه خانواده نیم‌روزی قرار داده‌اند تا خانواده‌های بیشتری مخاطب این برنامه باشند.
    «همه بچه‌های من» مثل آثار محمد رحمانیان به طرح مسائل و مشكلات خانوادگی، اختلاف و تفاوت‌های نسلی، ازدواج، اشتغال، مناسبت‌های عاطفی و انسانی، مشكلات زنان، عادات‌ها و سنت‌های غلط، نحوه برخورد با فرزندان و والدین، مسائل درسی، كنكور، دانشگاه و بسیاری دیگر از مسائلی می‌پردازد كه صرفا یك قصه معمولی نیست و مسائل و مشكلاتی است كه مردم در جامعه و خانواده با آن دست به گریبانند و همه این عوامل و عناصر، زیست جهان آنان را می‌سازد.
    اما این شیوه دارای ضعف‌هایی نیز است به این معنی كه ساختار اپیزودیك و مینی‌مالیستی همه بچه‌های من موجب شده است تا به طرح كلی و اجمالی مسائل و سوژه‌ها پرداخته شده و از بیان جزئیات و جوانب آن جلوگیری شود. قطعا كوتاه بودن زمان این سریال نقش مهمی در این مساله دارد و مانع از بسط دراماتیكی سوژه می‌شود.
    از سوی دیگر در این مجموعه مثل مجموعه‌های مشابه صرفا به طرح مساله اكتفا نشده است و كارگردان سعی كرده تا راه حل نیز ارائه دهد اما باز هم به دلیل محدودیت‌های زمانی و عدم پرداختن به جزییات بیشتری از این راه حل ناقص و ناكارآمد از آب درمی‌آید و چه بسا به راه حلی كلیشه‌ای و غیر كاربردی بدل می‌شود. به نظر می‌رسد در سریال‌هایی با چنین ساختاری اگر كارگردان بتواند به طرح درست و جامع موضوع بپردازد، كار خود را كرده است و لزومی به ارائه راه حل و پاسخگویی نداشته باشد.
    از جمله ویژگی‌های مجموعه همه بچه‌های من زن محور بودن است كه قطعا بی‌تاثیر از جنسیت كارگردان نیست. اگرچه قهرمان و شخصیت اصلی این سریال یعنی پریدخت یك زن است، اما برومند سعی نكرده از این موقعیت در جهت طرح شعارهای فمینیستی و غلیظ استفاده كند و سریال را به كانون ستیز با مردان تبدیل نكرده است.
    او تنها تلاش كرده است تا با محور قرار دادن یك زن تحصیلكرده و نقشی كه در حل مشكلات دیگران و پیشبرد داستان دارد به دفاع از زنان بپردازد و نقش اثرگذار آنان را به ویژه در محیط خانه و مدیریت خانواده برجسته سازد و پریدخت با بازی مهرانه مهین‌ترابی نمادی از یك زن تحصیلكرده و روشنفكر است كه در میانه سنت و مدرنیته ایستاده است و كارگردان سعی می‌كند به این واسطه تصویری معتدل و منطقی از یك زن ایرانی امروزی ارائه دهد كه از یك سو به ارزش‌های اصیل سنتی پایبند است و به آنها احساس تعلق می‌كند و از سوی دیگر دغدغه‌های یك زن مدرن را هم دارد و اسیر تعصبات كوركورانه نیست.
    برومند تلاش كرده است تلقی و تصور خود را از یك زن ایرانی در این مجموعه به تصویر بكشد و زنی را روایت كند كه با بهره‌گیری از ارزش‌ها و فرهنگ خودی به حل مشكلات انسان مدرن و امروزی می‌پردازد و تلفیقی از یك زن سنتی و مدرن است. اگرچه به نظر می‌رسد كارگردان به خود پریدخت به عنوان یك زن و قهرمان داستان كمتر توجه كرده و مسائل و مشكلات او را كمتر مورد نقد قرار داده است.
    همه بچه‌های من جدای از مضمون و قصه‌هایی كه در آن روایت می‌شود، به لحاظ فرم و شیوه روایت دارای جذابیت‌های زیادی است. ساختار اپیزود آن علاوه بر این‌كه باعث شده تا مخاطب قصه‌های متعدد و متنوعی را شاهد باشد، موجب شده تا در كنار بازیگران ثابت مجموعه در هر قسمت با بازیگران و شخصیت‌های جدیدی روبه‌رو شود كه هر كدام می‌توانند جذابیت‌های خاص خود را برای مخاطب داشته باشند.
    این تنوع و تعدد قصه‌ها و شخصیت‌ها موجب رنگ آمیزی و شاد شدن بیشتر مجموعه شده و در جذب مخاطب تاثیر زیادی دارد. مرضیه برومند بار دیگر با ساخت مجموعه‌ای تلویزیونی و این بار با همكاری یكی از كارگردان‌های توانای تلویزیون مسعود فروتن بازهم بخشی دیگر از خاطرات مخاطب این جعبه جادو را به نام خود ثبت‌‌كرد.

    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

کلمات کلیدی این موضوع

پارسیان (شاپرزفا) مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات جذب مدیر
مختصری از ما انجمن پارسیان در حال تغییرات اساسی در روند فعالیت خود می باشد و امید داریم تا دوباره با حضور گرم شما کاربران محترم بتوانیم پارسیان فروم را به جایگاه واقعی خود برسانیم.منتظر خبرهای جدیدی از طرف ما باشید...