لطفا قبل از ايجاد تاپيک در انجمن پارسیان ، با استفاده از کادر رو به رو جست و جو نماييد
فاکس فان دی ال دیتا
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: شبکه های تلويزيونی ماهواره ای فرصت يا تهدید

  1. Top | #1
    پارسیان (شاپرزفا)
    Bauokstoney آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    ناظـر ســایت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    72,809
    میانگین پست در روز
    4.46
    حالت من : Asabani
    تشکر ها
    1,464
    از این کاربر 18,855 بار در 14,692 ارسال تشکر شده است.

    موضوع پیش فرض شبکه های تلويزيونی ماهواره ای فرصت يا تهدید

    شبکه های تلويزيونی ماهواره ای فرصت يا تهدید
    [ دکتر علی گرانمايه پور ]
    پارسیان (شاپرزفا)




    مقدمه
    در عصر حاظر را که عصر دوم رسانه ها و یا عصر ارتباطات می نامند پیشرفت علوم و فناوری،
    چنان رشد سریعی دارد که توان مقاومت در برابر آن به سختی امکان پذیر است و راه اندازی شبکه های
    متعدد ماهواره ای در سراسر دنیا نیز می تواند موجب نوعی جنگ روانی عظیم گردد. حتی ار بخواهیم
    ابعاد منفی را نادیده بگیریم و جنبه های مثبت موضوع مورد بحث را که ممکن است مفید و سازنده هم
    باشند در نظر آوریم، باز هم این واقعیت وجود دارد که کشور های دریافت کننده امواج ، هیچ گونه
    نقش و دخالتی در انتخاب برنامه نخواهد داشت و این امر بر خلاف اصل حاکمیت دولت ها در عرصه
    حقوق بین الملل است.
    اما پرسش قابل طرح این است که آیا چنین ممنوعیتی ، با علم و وقوف به سرعت چشمگیر
    پشرفت های فناوری و تمایل شدید بسر به فراگیری ار طریق دستیابی به جدیدترین اخبار و
    اطلاعات ، به تنهابب پاشخگوی نیازهای مذکور خواهد بود . با بررسی قانون ممنوعیت در ایران و
    عملکرد کشور های آسیایی در برخورد با این پدیده می توان راه حلی را برای مسئله مذکور به دست
    آورد.
    گذشته ار حقوق داخلی کشور ها ، در عرصه بین المللی نیز تا کنون اقدامات بسیاری به منظور
    ایجاد نفاهم میان کشورهای دریافت کننده آن صروت گرفته است . صدور قطعنامه های مختلف ارز جانب
    مجمع عمومی سازمان ملل تحد و تلاشهایی که از جانب ازمان هابب چون یونسکو ، میپو و یا
    اتحادیه ارتباطات دور ، صورت گرفته است ، اهمیت موضوع مورد بحث را نشان می دهد.

    در واقع دهکده جهانی با فناوری پیشرفته و پیجیدگی های روز افزون ، ((پاسخی واحد یا
    ساده ای)) برای مسائل بی شمار اجتماعی ، ---------- ، اقتصادی و زیست محیطی وجود ندارد .افراد و
    گروه ها هر یک از دریچه خود که معمولاً کم و بیش متاثر از تجربیات گذشته ، وابستگی سیاسی،
    دین ، جنسیت آموزش و وضعیت اقتصادی آنان است ، به مسائلی می نگرد . البته منفعت شخصی
    اغلی (اگر نه همیشه ) نقص اصلی را در همه تعاملات انسانی و ---------- های داخلی و خارجی ملت ها
    بر عهده دارد.
    عموماً در تعیین سطح درگیری یا فقدان آن در هر رابطه فردی ، گروهی و ملی دو سؤال اصلی
    وجود دارد :« در این رابط چه چیزی برای من وجود دارد ؟ ». و« من چه چیزی را از دست می دهم
    و چه چیزی به دست می آورم ؟ » . علاوه بر این ، قوی ترین انگیزه ها در هر حرکت یا سکون انسان
    منفعت شخصی و محافظت شخصی است و فرمول مورد استفاده در همه روابط انسانی این است:
    « چه کسی چه چیزی به دست می آورد ، علیه چه کسی و به چه قیمتی ؟ »

    تاریخ پیدایش ( پیشینهُ ظهور کانال های فارسی زبان ) :
    اختراع رادیو در اواخر قرن نوزدهم، روش های تبلیغاتی ---------- در عرصهُ بین الملل را به طور کلی
    متحول کرد و این امکان را به وجود آورد که پیام ها بدون آنکه نیازی به حضور فیزیکی باشد ؛ به این
    سو و آن سوی مرزها فرستاده شود و همین امر موجب شد که از دهه های آغازین قرن بیستم ، رادیو
    به مهمترین رسانهُ تبلیغات ---------- تبدیل گردد. به طوری که میزان علاقه و توجه به رادیو در دههُ
    1920 با شروع به کار ایستگاه های فرستنده و کانال های رادیویی یکی پی از دیگزی در جهان به
    سرعت افزایش یافت و تغییر موج رادیو به امید گرفتن ایستگاه های خارجی در اغلب کشور ها به یک
    سرگرمی تبدیل شد . اما شبکه های تلویزیونی از ابتدای پیدایش تا اواسط دهۀ 1980، به دلیل
    محدودیت های سخت افزاری تنها یک رسانهُ داخلی ، ملی و محلی قلمداد می شدند . ( جبارلوی
    شیستری ، 1382 ص 159)
    البته پیش از ورود ماهواره به ایران ، بیش 32 رادیو بر اساس تخمین هایی که زده شده برای
    ایرانیان داخل وخارج برنامه پخش می کردند که عبارتند از:

    1.رادیوBBC 2.رادیو آمریکا VOA 3.رادیو آلمان
    4.رادیو تاجیکستان 5.رادیو ترکیه 6.رادیو رومانی
    7.رادیو صدای ایران 8.رادیو فرانه 9. رادیو مسکو
    10.رادیو اسرائیل 11.رادیو چین 12. رادیو ژاپن
    13. رادیو پیام دوست 14.رادیو ایران 15.رادیو عربستان
    16.رادیو شبکهُ فارسی 17.رادیو صدای آشنا 18.ردایو صدای پژواک
    (ضیایی پور : ص 83 )

    آخرین رادیو یعنی رادیو فردا با سرمایه گذاری دولت آمریکا پخش برنامه های خبری و موسیقی
    به زبان فارسی را با هدف قرار دادن جوانان ایرانی آغار کرد (کمالی پور -1382)
    این سیگنال به همراه اینترنت ، فکس و تلفن بی سیم ایران را به سایر بخش های دهکدۀ
    جهانی متصل کرده اند (انتخاب /13 آبان 82 ) البته پس از پرتاب نخستین قمر مصنوع به مدار
    زمین موسوم به اسپوتنیک در چهارم اکتبر 1957 توسط اتحاد مجاهیر شوروی ، رمینۀ عصر جدیدی
    در تکنیک های ارتباطی به وجود آمد تا تلاش های بعدی برای پرتاب ماهواره های ارتباطی واقعی انجام
    پذیرد ... به طوری که آمریکایی ها توانستند از ماهوارۀ تله استار برای پخش بازی های المپیک جهانی 1964 توکیو از طریق شبکه های تلویزیونی کمک بگیرد ( معتمد نژاد ، 1371 :ص ص 294-295)
    به هر ترتیب ، ماهواره های ارتباطی را از نظر روند تاریخی پیدایش و کربرد های آنها ، به سه نوع
    طبقه بندی می کنند که عبارتند (معتمد نزاد ، 1371 : ص ص 296-299 )
    1.ماهواره های ارتباطی نقطه به نقطه:
    نخستین ماهواره های ارتباطی ، ماهواره های ارتباطی نقطه به نقطه نامیده می شدند ، زیرا فقط
    می توانستند پیام ها را از یک فرستندهبه یک ایستگاه گیرندۀ نیرومند برسانند تا از آنجا برای استفاهد عمومی پخش شوند .
    2. ماهواره های ارتباطی توزیع کننده :
    بعد از ماهواره های ارتباطی نقطه به نقطه ساخته و به فضا پرتاب شدند و توانایی آن را داشتند که
    پخش برنامه های تلویزیونی جهانی را تقریباً به صورت « شبه مستقیم » در آورند . زیرا علائم تلویزیونی
    منتقل شده از طریق این ماهواره ، بودن استفاهد از ایستگاه های تقویت کنندۀ زمینی ، مستقیماً به
    فرستنده های تلویزیونی معمولی انتقال یافت و از آنا برای استفاده عمومی پخش می کردید.
    3.ماهواره های ارتباطی پخش مستقیم :
    بعد از ساخت و استفاده از ماهواره های توزیع کننده برای پخش برنامه های تلویزیونی ، تلاش های
    برنامه ریزی شده ای انجام یافت که ماهواره هایی ساخته و پرتاب شوند که بتوانند برنامه های تلویزیونی را
    در سراسر جهان ، مستقیما ً از فرستنده به دستگاه های گیرندۀ تلویزیونی شخصی برسانند.
    نخستین آزمایش ها برای بهره گیری از این نوع ماهواره های ارتباطی در سال 1973 از سوی ایالات
    منحدۀ آمریکا در هشت ایالت با پخش دو ساعت برنامه تلویزیونی آغاز شد ، و نهایتا در اواسط دهۀ
    1980، نخستین ماهواره های ارتباطی پخش مستقیم {برنامه های تلویزیونی } برای استفادۀ عمومی
    در غرب به مدار زمین فرستاده شدند ( معتمد نژاد . 1371 : ص ص 298-299 ) .

    پیسشینۀ آنتن های ماهواره ای در آسیا
    تا سال 1991 که هنوز شبکه STA (Region Satelite Television Asia ) شروع به
    کار نکرده بود ، به جزء چند کشور ، بقیه کشور های آسیایی فقط به تلویزیو محلی دسترسی داشتند،
    اما با گشایش این شبکه و پوشش 38 کشور آسیایی ، وضعیت کاملاً تغییر کرد . در آن زمان در 102
    کشور جهان ، تلویزیون مستقیماً توط دولت کنترل میشد . « یونسکو » در این مورد نوشت : «حتی
    در دموکراتیک کشورها ، مقامات سیایس هرگز دست به طور کامل از نفوذ بر این صحنه کوچک دست
    نکشیده اند».
    ده سال قیل از تاسیس شبکه STAR ، لوین تلویزیونی بیکگاه از طریق ماهواره ، در کرۀ جنوبی
    اتفاق افتاد.
    از سال 1981 ، تلویزیون ژاپن به پخش مستقیم برنامه های ماهواره ای دست زد ، به
    طوری که این برنام هاز طریق آنتن بشقابی در کره جنوبی قابل دریات بود.
    دولت کرهۀ جنوبی ابتدا از ورود آنتن های بشقابی و ملزومات آن جلوگیری کرد ، اما وقتی فشار
    آمریکا برای تجارت آزاد بر دولت آن افزاش یافت ، ناچار پس از 8سال ، این ممنوعیت را حدف کردو
    در سال 1989، استفاده از این وسیله را آزاد اعلام کرد. بنابر این دو سال قبل از شروع به کار بیگانگان را
    دریافت می کردند.
    علی رقم تمام تبلیغاتی که برای استفاده از آنتن های ماهواره ای می شد در سال 1993 ، تعداد
    آنتن های ماهوارهای برای هر یک صد هزار نفر جمعیت در کره جنوبی 43 دستگاه بر آورد شد که از
    اردن ، لبنان ، تایلند ،پکستان و هند کمتر بود.
    یک سال قبل از گشایش شبکه STAR ، وقوع جنگ خلیج فارس و حمله آمریکا و متحدانش به عراق سبب شد که توجه به ماهواره ، به ویژه در منطقه خلیج فارس و از همه بیشتر ، عربستان سعودی
    شکل گسترده ای به خود بگیرد.
    به این ترتیب یک سال پیش از گشایش شبکه STAR ، برخی از جوامع آسیایی از جمله عربستان سعودی، سریلانکا و ... نخستین تجربه را در دستیابی به اطلاعات دست اول به ظاهر کنترل
    نشده از طریق شبکه مهواره ای تلویزیون CNN کسب کردند (میزان بینندگان شبکه ماهواره ای
    CNN از هنگام آغاز بحران خلیج فارس تقریباَ دو برابر شد ) .
    بحران اشغال کویت و مشارکت عربستان سعودی در آزاد سازی کویت از تهاجم عراق نیز موجب
    روی آوردن مردم عربستان به تهیه بشقاب های آنتن ماهواره ای برای دریافت تصاویر خبری شبکه
    CNN _ا ز آنچه در یک جنگ غیر مترقبه در حال رخ دادن بود _ شد . این آ«تن ها ایتدا در هتل های
    جده . پس از آن در منازل اشراف عربستان نصب شد . آنتن های قوی حتی این توانایی را برای
    آنتن های معمولی همسایگان فراهم می کرد که امواج صادره را از نزدیکترین آنتن بشقابی دریاقت
    کنند.
    همان گونه که گفته شد ، تاسیس شبکه STAR نقطعه عطفی در تاریخ دریافت برنامه های
    تلویزیونی جوامع بیگانه در آسیا محسوی شد.
    شبکه تلویزیون STAR ، زمانی آغار به کار کرد که 14 سال از نخستین تجربه در پخش
    مستقیم برنام ههای تلویزیونی از طریق ماهواره گذشته بود و بسیاری از شبکه های تلویزیونی دیگر در
    آمریکا و اروپا از مدت ها پیش مشغول پخش برنامه بودند ، مانند اینتل ست در آمریکا ، سمفونی ،
    آسترا ،کپرنیک ، ایتال ست ، تله کام و ... در اروپا ، رادوگا ، گوریزیو در روسیه و غیره . اما در یان انواع
    و اقسام ماهواره های پخش مستقیم برنامه های تلویزیونی ، ماهواره مورد استفاده شبکه STAR از
    اهمیت ویژهای بر خوردار بود . اهمیت این ماهواره ار آن جهت بود که بیشترین سکنه سیاره زمین و
    پهناور ترین قاره آن را زیز پوشش می شد و از این نظر تا سال 1992 کاملا موفق بود.
    شبکه مذکور در نخستین سال پخش برنام ههای خود ، 65 میلیون دلار آگهی دریافت کرد . نرخ
    آگهی در سال اول عملکرد آن ، بین 1200 تا 1680 دلار برای هر 30 ثانیه بود . ضمن آنکه هرگاه
    آگهی دهنده ای حداقل 2 کیلیون دلار آگهی به شبکه STAr می پرداخت ، همه از این تخفیف ویژه
    بر خوردار می شد و هم آگهی او در ساعات پر بیننده تر به پخش می رسید . به این ترتیب ، محاسبات
    نشان می داد که شبکه STAR ، درهمان نخستین سال عملکرد خود 22 در صد از سرمایه گذاری
    اولیه را بازگردانهد بود و در واقع را اندازی این شبکه برای سرمایه داران آن کاملا شود آور بود چرا که
    قواعد مربوط به عرضه کالا و جلب مشتری را در عملکرد خود رعایت کرده بود.
    بر اسال این قواعد ، از دیدگاه صاحبان آگهی ، بینندگان بیشتر و ثابت تر می توانند انگیزه گزینش
    منبع ارسال و پخش آگهی محسوب شوند و به همین دلیل شبکه STAR برای تامین خواست آگهی
    دهنده و در نتیجه دستیابی به آگهی بیشتر و درآمد و سود بالاتر در جستجوی راه های افزایش تعداد
    گیرندگان پیام و جلب گزینش آنان به سوی کانال های ماهواره ای در مقابل کانال های تلویزیون محلی و
    فرستنده های زمینی بود . در همان زمان ، در برخی از گزارش های منتشر شده در ایران ، گفته می شد
    محتوای شبکه تلویزیونی STAR به گونه ای تهیه شده است که با طبع آسیایی ها تا حدودی سازگاری
    داشته باشد و این امر ، یکی از مهم ترین دلایل برای رعایت قواعد مربوط به جلب صاحبان آگهی بود.
    برای مثال ، خبرگزاری جمهوری اسلامی در تلتکس شماره 158 مخابره شده از دهلی نو در تاریخ
    20/12/70 ( همزمان با راه اندازی شبکه STAR ) نوشت : « ... برنامه کانال های مختلف استار TV
    در حال حاظر ، با زیرکی خاص تهیه و پخش می شود . در این برنامه ها که به نظر میرسد به طور
    مرحله ای به اجرا در می آید ، سعی شده است به آرامی ، فرهنگ غرب ارائه شود . در این روند ، ظرایف
    خاص روحی و فرهنگی مردن آسیا نیز در نظر گرفته شده است» .
    زیرکی مذور چیزی نیست جز همان زیرکی که هر صادر کننده کالایی از طریق آن سعی
    دارد با دستیابی به مشخصات سلیقهاب و نیاز مصرف کنندگان کالای خود را با آن منطبق کند.در
    بخش تحقیق و توسعه R&D)) موسسات صنعتی به چنین مقوله ای بسیار توجه می شود . برای
    مثال ، شرکت ژاپنی لوازم خانگی ناسیونال در دهه 1970 با آگاهی از سلیقه و ذائقه ایرانی ، پلوپز
    برقی ناسیونال را صرفا برای صدور به ایران طراحی کرد. اما باید دید که چنین پدیده ای در مورد «
    پیام » آن هم برای جوامع 38 کشور آسیایی نتا چه حد امکان پذیر است ؟ این سؤال بسیار مهمی است
    که پاسخ آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
    در آن زمان ، شبکه STAR به طور شبانه روزی از یک کانال سریال های تلویزیونی ، فیلم های
    سینمایی و برنامه های سرگرم کننده (STAR PLUS) پخش می کرد و از کانال های دیگر اخبار
    BBC ، ورزش (Prime Sport) ، موسیقی غربی و شوهای تلویزیونی VTV وقبالا MTV
    یک کانال هم به زبان هندی (ZEE TV)اختصاص یافته بود و کانال های دیگری به زبان های چینی،
    برمهای و پاکستانی.
    در همان سال ها ، به زودی رقبای دیگری نیز پیدا شدند ، از 25 می 1994 (چهارم خرداد
    1373) شبکه ORBIT با پوشش تلویزیونی خود در سطح آسیا به شبکه STAR پیوست و منطقه
    خاورمیانه و شمال آفریقا را زیر پوشش قرار داد.طیق اظهار گردانندگام ماهواره ، مخاطبان این شبکه
    که برنامه های تلویزیونی شبکه های آمریکا را که مستقیما عرضه می کرد ، از طبقات بسیار مرفه
    خاورمیانه بودند . از خصایص دیگر آ« نیز وجود پنج کانال به زبان عربی بود.
    تحولات مربوط به ماهواره های پخش مستقیم برنامه های تلویزیونی در سطح آسیا به قدری سریع
    بود که همه ، حتی محققان علوم ارتباطات را سر در گم کرده بود .Carole Trznkoff یکی از
    متخصصان برنامه ریزی رسانه ها در شبکه آزانس خاورمیانه در لندن گفت : « تخولات رسانه ها در
    خاورمیانه به قدری سریع است که برنامه ریزان و پژوهشگران ارتباطات به یک کابوس تبدیل
    شده است . در آن زمان ، مجله پیام یونیکو نوشت :« همه ما در مواجهه با تلویزوین – این جعبه
    اسرار آمیز – که تنها چند دهه پیش از این ، ناگهنا ظهور کرد ، راه خود را در هر دو سوی صفحه آن
    می یابیم . در یک سو تکنیک های مداخله و نفوذ ، توسعه و افایش می یابند و در سوی دیگر،
    بنندگان به تدریج یاد می کیرند تا دروغ را بر ملا سازند ، شواهد دروغ را در تصویر کشف کنند ودر مقابل موانع ایجاد شده توسط تلویزیون ، که تا کنون مطیع و منقاد و آن بوهاند ، مقاومت کنند».
    اما رویداد های بعدی در برخی از کشور های آسیایی نان داد که سر کرمی مورد بحث
    Crole Trznkoff نه تنها در آن سال ها که حتی امروز نیز ادامه دارد.
    اما بررسی ها نشان می داد که عکس العمل دولت ها در مفابل پخش مستقیم ماهواره ای برنامه های
    تلویزیونی به کونه ای بر روی طیف قرار می گرفت که میشد آنها را به شش دسته تقسیم کرد:
    گروه اول : کشور هایی که نه تنها آنتن ها را مجاز دانستند بلکه تهسیلاتی نیز برای دریافت
    برنامه ها توسط مردم فراهم آوردند 1.اسرائیل 2.سنگاپور 3.کویت 4 . هنگ کنگ
    گروه دوم : کشور هایی که مانی ایجاد نکردند اما برای نصب آنتن ، مالیات و عوارض در نظر گرفتند و در این ضمن به اقدامات رقابتی نیز دست زدند
    گروه شوم : کور هایی که برنامه ماهواره ای را مجاز دانستند اما به جستوجو و اجرای طرح های رقابتی
    نیز دست زدند
    گروه چهارم : کشور هایی که ضمن ایجاد ممنوعیت های قانونی به راه حل های رقابتی نیز دست
    زدند
    گروه پنجم : کشوره ایی که پشتوانه امکانات غنی نرم افزاری و سخت افزاری خود ممنوعینت
    قانونی ایجاد کردند

    گروه ششم : کشورهایی که تا آن تاریخ تصمیم رسمی و قانونی آنان مشخص نشده بود و اقدامات
    اساسی ای برای رقابت به عمل نیاورده بودند . بسیاری از کشورهای استقلال یافته آسیای مانه ، تک
    کشور گروه هقتم و ایران .



    گروه اول :
    تحقیقات ما نشان می داد در راس گروه اول ، اسرائیل قرار داشت که تقریباً در تمامی منازل
    شهری و روستایی آن حداقل یک دستگاه گیرندۀ تلویزیون پیدل می شد . از همان آغاز گشایش شبکه
    STAR ، دولت اسرائیل نه تنها هیچ مانعی بر سر راه دریافت نکرد ، بلکه تسهیلات لازم را نیز فراهم
    آورد به طوری که که در دومین سال راه اندازی شبکه مذکور ، 145 هزار آنتن ماهواره ای در مانزل نصب
    شد و سال 1993 این تعداد به 410 هزار رسید . به این ترتیب ، نسبت آنتن ها ماهواره به یکصد
    هزار جمعیت ، 8913 دستگاه برآرود شد و این ، بالا ترین نسبت در قاره آسیا بود . اما در این کشور نیز
    همه واکنش هایی که نسبت به برنامه های تلویزیونی بیگنه وجود داشت ، مثبت نبود. برای مثال ،
    شیمون پرز ، وزیر خارجه اسرائیل در جایی گفت : « برنامه های ابلهانه ای که به زبان خارجی به ما
    می رسد ، به اندازه حمله به مرزهایمان خطرناک است » . یکی از کشور های دیگری که دریافت
    برنامه های تلویزیونی ماهوارهایی را مجاز دانست سنگاپور بود . این کشور کوچک با 2 میلیون و
    723 هزار جمعیت ، پس از ژاپن بالا ترین نسبت گیرنده تلویزیون یه یکصد هزار نفر را داشت (37800
    دستگاه برای هر 100 هزار نفر ) و در واقع تمامی منازل این کشور به تلویزیون دسترسی داشتند.
    در آن زمان عقیده وزیر اطلاعات سنگاپور درباره ماهواره ، انگیزه این استقبال را روشن کرد .
    او گفت بود : « اگر نمی توانی با پدیدده ای (ماهواره ) مقابله کنی ، با آ« کنار بیا » .
    از کشور های دیگر گروه اول کشور کویت را می توان نام برد که تعداد گیرنده های آن بالا و در حد
    کلیه منازل کشور بود . دولت کویت نه تنها استفاده ار آنتن ماهواره ای را مجاز می دانست ، بلکه ازطریق
    نظام بانکی ، از سال 1992 ، امکان خرید قسطی آنها نیز فراهم آورده بود . هنگ کنگ نیز که محل اسقرار
    فرستنده زمینی شبکه STAR بود ، استفاده از آنتن های ماهواره ای را کاما مجاز می دانست به طوری که
    در همان سال اول ، از یک میلیون و 600 هزار خانه ، 350 هزار خانه صاحب آنتن ماهواره ای شدند.
    گروه ششم کشور هایی بودند که درآن زمان با وجود آن که 4 سال از حضور شیکه STAR بر
    فراز کشورشان می گذشت هنوز تصمیم رسمی و قانونی ای در مورد آنتن های ماهواره ای نگرفته بودند و
    اقدامات اساسی لازم برای رقابت را نیز به عمل نیاورده بودند . حدس می زدیم که بسیاری از کشورهای
    تازه استقلال یافته آسیای میانه را بتوان در این گروه قرار داد. در آن زمان ، خروج از سلطه ایدئولوژی
    سوسیالیستی ، شیفتگی نسبت به نظام سرمایه داری غرب را به دنبال آورده بود و دراین راستا ، الگوی
    تلویزیون آرمانی نیز از این رکود مستثنی نبود . به عبارت دیگر ، الگوی آرمانی آنان همان چیزی بود
    که در محتوای برنامه های اکثر شبکه های ماهواره ای دیده می شد.
    اما در کنار این شیفتگی ، در اوایل ورود ماهواره با آسیا ، اوضاع اقتصادی این کشورها و فقر
    عمومی حاکم بر آنها ، دسترسی بسیاری از مردم را به ابزار های دریافت برنامه های ماهواره ای دشوار
    کرده بود . ضمن آنکه دولت های کشور های مذکور نیز توانیی جندانی برای سرمایه گذاری بر روی
    طرح های رقابتی با ماهواره نداشتند (محسنیان راد )

    پیشینۀ ظهور آنتن های ماهواره ای در ایران :
    به دنبال آن برخی محدودیت ها موجب شد تا در دهۀ 60 ویدئو های خانگی جای خالی فیلم های
    روز سینمایی دنیا و برنامه های تفریحی دیگر را پر کند . از سوی دیگر از همان زمان ، عموما در
    شهرهای مرزی ، تقویت کننده های آنتن های تلویزیون می توانستند امکان دیدن برنامه های تلویزیونی
    کشور های همسایه را فراهم کنند ، برنامه های کشور هایی چو شوروی سابق در شمال ایران و
    تلویزیون های کشور های عربی حاشیه خلیج فارس در جنوب ، بیننده های پروپا قرص داشت . این پدیده
    چنان رایج بود که هنوز هم با وجود آنتن های قوی ماهواره ، بسیاری از ایرانیان ساکن شهرهای نزدیک
    به مرز ، برنامه های تلویزیونی کشور های همسایه ایران را تعقیب می کنند.

    نخستین دیشهایی که در اواخر سال 71 و سال 72 به ایران وارد شدند ، دیش ها و گیرنده های
    «Analog» بود و از طریق آنها تنها میشد تعداد محدودی از کانال های ماهواره ای را دریافت کرد.
    در همان زمان اصطلاحاتی چون « ماهواره ترک » ، «ماهواره اروپا » و یا « ماهواره هند » در
    فرهنگ لغات عامیانه مردم ، خارج از ظوابط تکنولوژِک ماجرا باب شد تا به اصطلاح با همین فرهنگ لغات ، کار مردم راه بیفتد.
    ایرانیان می توانستد با جابه جا کردن جهت دیش ماهواره خود برنامه های متفاوتی را دریافت
    کنند . 12 تا 18 کانال ترک زبان در کنار معدودی از کانال های اروپایی ( مخصوصا ً ایتالیایی ) و
    کانال های هندی وعرب ، تنها کانال هایی بودن که به وسیله جا به جا کردن دیش ها قابل دریافت بود
    (حسینی -1380)
    در سال 79 بعد از پرتاب موفق مجموعه ماهواره ای Hot Bird ، گیرنهد های Digital نیز
    خیلی زود وارد بازار قاچاق آنتن های ماهواره در ایران شود . این ماهواره از سوی یک شرکت ایتالیایی
    - فرانسوی به فضا پرتاب شد.
    نخستین شبکه ماهواره ای فارسی زبان به گروه های شناخته شده ---------- تعلق دارند . این
    شبکه ها برنامه های خود را ار خاک اروپا وبا حمایت مالی عراق یا آمریکا روی آتن می فرستند ولی
    کم کمک شبکه های مستقر در خاک امریکا نیز به مجموعهیوسته اند که اعلام می کنند تنها هدفشان
    اداره رسانه ها مطابق با سلیقه های مخاطب است . این شبکه ها با پخش موسیقی و رقص و تصنیف در
    کنار پخش فیلم فارسی های پیش از انقلاب هدف خود را درظاهر سرگرمی سازی برای مخاطب عام با سلیقه آسان گیر قرار داده اند (سروش – اسفند 80 –فروردین 81 )
    به این ترتیب نخستین مقطع در بررسی تحولات مربوط به دریات خانگی برنامه های تلویزیونی
    مهواره ای در ایران با پنج خصیصه نمود یافت : 1. ورود آنتن ها به کشور ها ومتعاقباً تولید قسمتی از آنها
    در ایران ، 2. نصب و به کار گیری آنتن ها از سوی طبقاتی از جامعه که یکی از خصاصیص مشترک آنها
    رفاه مادی بود ، 3. طرح مقوله در تهاجم فرهنگی و صحبت از ماهواره ، به عنوان مصداق بارز این
    نهاجم و شکل گیری مباحث پراکنده تا مباحث دانشگاهی برای یافتن راه های مقابله با آن ،
    4. سکوت و
    در مواردی اظهارات ضد و نقیض از سوی برخی دولتمردان ، 5 . اظهارات محکم و بی تردید اکثر آیات
    عظام در مورد طرد و نهی برنامه های تلویزیونی ماهواره ای (پژوهش و سنجش – مهدی محسنیان راد)

    خلاصه انواع کانال های فارسی زبان و ویژگی های این کانال ها:
    در ایم بررسی ، حدود 21 کانال ماهواره ای که امکان دسترسی به انها فراهم تر بود مورد
    بررسی قرار گرفت، آمریکا بوده و4کانال دیگردارای مبدأهای دیگر غیر آمریکا می باشند . این
    کانال ها عبارتند از:
    نام شبکه مدیر شبکه موضوع تاریخ
    تاسیس مبدأ مکان و محل ارسال امواج
    آپادانا دلداده ---------- – اجتماعی 1380 آمریکا TELE STAR 12
    امید ایران نادر رفیعی اجتماعی - سرگرمی 1995 نامشخص HOT BIRD
    صدای آمریکا نامشخص ---------- 1377 آمریکا Tele Star 12
    کانال جدید علی جوادی ---------- 1383 لندن Tele Star 12
    آموزش خسرو مترجمی اجتماعی – سرگرمی 1383 آمریکا Hot Bird
    جام جم کوروش بی بیان اجتماعی سرگرمی 1381 امریکا Hot bird
    تماشا فرزان دلجو ---------- 1382 آمریکا Hot Bird
    تپش علیرضاامیرقاسمی اجتماعی – سرگرمی 1379 امریکا Hot Bird
    یاران علیرضا میبدی ---------- 1383 آمریکا Tele Star 12
    کانال یک شهرام همایون ---------- 1381 آمریکا Tele Star 12
    تلویزیون ملی ضیا آتابای ---------- 1379 آمریکا Tele Star 12
    ایران
    پارس امیرشجره ---------- 1379 آمریکا Tele Star 12
    موزیک ایران نا مشخص موسیقی 1383 دوبی Hot Bird
    ایران حمید شبخیز اجتماعی –سرگرمی 1379 آمریکا Hot Bird
    برنامه نویسی مهران اجتماعی – سرگرمی 1383 آمریکا Hot Bird
    پرشین نامشخص اجتماعی – سرگرمی 1382 آمریکا Hot Bird
    ما ( TV- (Ma مهران صدری ---------- 1383 امریکا Tele star 12
    رنگارنگ داور ---------- 1383 آمریکا Tele Star
    سینمایی ((ICC نامشخص فیلم سینمایی _____ آمریکا Hot Bird
    دیدار دکتر مورتون
    مظاهری اجنماعی-سرگرمی 1383 _____ Hot Bird
    مهاجر حمید ارپناهی اجتماعی- سرگرمی 1383 آلمان Hot bird
    سیمای آرادی (منافقین) خذف شده است


    انواع برنامه های این شبکه ها:
    1.آپادانا :
    - جلسه پرستش و دعای کلیسای ایرانین
    - اندیشه ---------- با مهدی جلالی
    - برنامه های ---------- با مهدی ذوالفقاری
    - موسیقی / شب دوشنبه با کیهان
    2.امید ایران:
    - برنامه نادر رفیعی
    - آهنگ های درخواستی با غزاله
    - شما وقانون با دکتر محمد ندیمی
    - دنیای امروز / موسیقی
    - اخبار / پیام های بازرگانی
    3.صدای آمریکا((VOA PERSIAN
    - برنامه خبرها و نظر ها
    - اخبار جمعه شب ها/ میزگردی با شما
    - برنامه ---------- زیر ذره بین
    4.کانال جدید((New Channel
    - برنامه آذر ماجدی (اعتیاد)
    - بدنسازی / موسیقی / خبر
    - برنامه مریم نمازی
    - برنامه همبستگی با کیوان جاوید
    - برنامه کودکان با ثریا شهابی
    5.آموزش ((ITC
    - آموزش کامپیوتر
    - اموزش ویندوز / پیام بازرگانی
    6. جام جم ((JAAM –E -JAM
    - برنام ه مرتضی قمصری
    - موسیقی / پیام بازرگانی
    - صبح با جام جم با معتمدی
    - برنامه مویقی با نما / برنامه یاران
    - آزاده / برنامه تغذیه گیاهی
    - برنامه صنعت فروش
    - اهنگ های درخواستی با غزل

    7.تماشا (:(TAMASHA
    - دنیای زنان / برنامه پرواز
    - پیام بازرگانی / فیلم
    - هم فال هم تماشا با فهیمه تأییدی
    - ایران رویای نیمه تمام با فرزان دلجو
    8.تپش (TSPESH – pbc):
    - برنامه آبی و قرمز / زیر سبیل سهر
    - پیام بازرگانی /فیلم
    9.یاران (AFN):
    - گفت و گوی ---------- با علیرضا نوریزاد
    - ---------- روز با تورج نگهبان
    - برنامه تاریخی استاد مشایخی
    - برنامه ---------- یا میبدی
    10.کانال یک (:(Channel One
    - برنامه نانسی به زبان ارمنی
    - برنامه کلینیک پزشکی
    - برنامه روانپزشکی با پریسا ساعد
    - بازگشت توانایی جنسی با جمشید
    11.تلویزیون ملی ایران (:(NI TV
    - دنیای عشق با آزیتا ساعیان
    - اخبار / موسیقی / پیام بازرکانی
    - گذر گاه تاریخ با ناصر انقطاع
    - برنامه ---------- با رافی خاچاطوریان
    - میزکرد ادبی
    - برنامه ---------- با ضیا آتابای
    - نگاهی به رویداد های ---------- با سیروس شرفشاهی
    - ایران و جهان در گردونۀ زمان
    - نیمه پنهان از بهمن فتحی
    12.پارس (:(Pars
    - جهان زیبای ما
    - موسیقی / اخبار /فیلم / پیام بازرگانی
    - مقاله ---------- با مهندس شهابی
    - برنامه نگاه با پرویز کاردان
    - حقوق و مهاجرت با دکتر حقیقی
    - نمایش با پرویز صیاد
    13.موزیک ایرانی (:(Pmc
    پیام بازرگانی / موسیقی / شو
    14.ایران ((Itn
    - برنامه آرایشی با مهناز پاکروان
    - سلام ای هموطن با حمید شبخیز
    - برنامه پزشکی / موسیقی
    - فیلم / پیام بازرگانی
    15.برنامه نویسی (:(IPN
    - دهکده جهانی /برنامه تغذیه
    - پیام بازرگانی /اخبار /فیلم
    - برنامه چلچراغ از کانادا
    - برنام اجنماعی با دکتر سلطانی
    - کلاس های گنج حضور
    - موسیقی خارجی / همشهری

    16. پرشین (: (Pen
    - ازدواج با مهران توکلی
    - هر روز با مهران
    - موسیقی / فیلم / پیام بازرگانی
    17. ما ( : ( MA _ TV
    -انجمن پادشاهی با فرود فولادوند
    - دمی با حافظ با حمید کشاورزینا / فیلم
    18. رنگارنگ (Rang – A – Rang) :
    - باغ . باغبانی و ----------
    - گفت و گوی ---------- با بهبهانی
    19.سینمایی (ICC) :
    - تیزر فیلم
    20.دیدار (Didar) :
    - دکتر کمالی
    - پیام بازرگانی / یلم /شو
    - برنامه ای پزشکی با مورتون مظاهری
    - برنامه ای ارمنی با جرج ماراگلف
    - به دنبال خورشید با فرخ جاوید
    21.مهاجر(MOhajer TV ) :
    - مصاحبه با مدیر شبکه
    - جشن ورزشی ارامنه
    - بی هدف با میلاد بابک
    - شو /پیام بازرگانی


    توضیح درباره محتوای کانال های ماهوارهای فارسی زبان:
    تحقیقات نشان می دهد که محتوای برنامه های تلویزیونی ایران ، هفت مقطع را طی کرده اند که
    پنج مقطع آن مربوط به پیش از انقلاب و دو مقطع دیگر آن مربوط به پس از انقلاب می باشد.
    چنان که به وضوح دیده می شود انقلاب اسلامی به عنوان مرزی مشخص ، محتوای دو مقطع قبلی را
    متفاوت از پنج مقطع بعدی کرده بود ، 45 در صد امروز ایران را کسانی تشکیل می دهند که
    هرگز مقاطع قبلی را لمس نکردهاند و پس از انقلاب اسلامی متولد شدهاند اما از سوی دیگر 23
    در صد جعیت ایران له هنگام پیروزی انقلاب اسلامی 20 سال و یا بشتر داشته اند محتوای
    تلویزیون مقاطع قبلی را در حافظه خود دارند و عده ای از آنها از محتوای تلویزوین فعلی راضی
    نیستند (محسنین راد) .
    چند ویژگی کانال های ماهواره ای :

    1.تک گویی در برابر گفت و گو
    تک سخنگویی (گفت وگوی یک نفره )
    بسیاری از برنامه های کانال های ماهواره ای ایرانی «رادیوی تصویری » هستند ، نه تلویزیونی که به
    طور یک نواخت شامل یک مجری می شود که پشت میزی نشسته و در یک تک گویی (صحبت طولانی
    یک نفره) و نه گفت و گو (تبادل آزادانه عقاید دو یا چند نفر ) می پردازد . اغلب شاخه های گل
    پرچم ایران با نشان شیر و خورشید ، اوراق ( یادداشت ها و نمابر ها ) ، تلفن همه جا حاضر ، دستگاه
    فکس که پیام های مکتوب بینندگان را بیرون می ریزد ، بر روی میز دیده می شود . در مقابل ، آزادی
    تی وی ، که شاید شدید ترین مخالف رژیم اسلامی در ایران در میان این کانال هاست ، تلفن ندارد و
    باز خورد مخاطبان را از طریق دستگاه فکی دریافت می کند .
    دستگاه تلفن یا فکس نکت اصلی بیشتر برنامه های ماهواره ای ایرانی هستند . ظاهراً از طریق
    تعداد تماس های تلفنی یا فکس هاست که این کانال ها میزان و سطح موفقیت و معروفیت خود را
    می سنجند . تهعداد تماس های تلفنی یا فکس بینندگان به عنوان نوعی میزان سنجی عملی مخاطبان
    برای یک برنامه خاص مجری دائماً مواظب دستگاه تلفن و فکس است و به محض اینکه چراغی
    روشن می شود و صدای دستگاه شنیده می شود ، جمله اش را قطع می کند ، نمابر را بر می دارد یا شروع
    میک ند به تبادل شفاهی که اغلب پر است از تعارف و سنان بی محتوا .
    از سوی دیگر ، کسانی هستند که با یک دیدگاه یا قصد خاص تماس می گیرند . این تماس
    گیرندگان معمولاً از بذله گویی پرهیز گکرده و به گونه ای مخالف مطالب ناخوشایند و اهانت آور درباره
    دولت ایران ، سیاستمداران ، سلتنت طلبان ، مشاهیر یا شخصیت های رادیو و تلویزیونی بیان می کنند .
    آنان اغلب با صدای بلند ، احساسی ، غیر منطقی و اتهمای سخن می کویند .
    اظهاراتآنان با هیجان زیاد ، عاری از دستور زبان و غیر مستند است.


    2. عمومی در مقابل خصوصی
    تعاملات تلفنی به عنوان مقدمه متعاف برای مشارکت بیننده ، فعالیتی معمول هستند که
    می توانند بینش پر معنایی را در فرهنگ ایرانی ایجاد نمایند بخصوص در سبک ارتباط .
    تماس گیرندگان اغلب مرزهای بین فضای خصوصی و عمومی را تشیص نمی دهند یا محترم
    نمی شمارند . به نظر میرسد که آنها این ضرب المثل معروف فارسی که هر سخن جایی و هر نکته
    مکانی دارد را فراموشمی کنند .
    پر واضح است که مکاتباتی مشابع موارد فوق مناسب تلویزوین و رادیو نیست . بعلاوه مقدار زمانی
    که تعارف یا متهم کردن ها می شود ، بسیار زیاد است گاهی به نظر می رسد که بینندگان تمایل
    دارند شخصیت های تلویزیون خود را با بیان عبارتی تحت تاثیر قرار دهند .« شما بی نظیرید ، شوی
    شما بهترین ااست ، کانال شما عالی است ، شما خیلی زیبایید ، من دوستتان دارم ، خاله من شما را
    دوست دارد ، همسایه ها شما را دوست دارند » و الی آخر .
    در پاسخ این گفتار ها ، مجری که از تعارفات لذت برده است ، به گونه ای مشابه پاسخ می دهد :
    « اختیار دارید .... من کوچیک شما هستم ... نوکر شما هستم ... خیلی لطف دارید ... ممنون هستم »از
    این ابزار احساسات ... « شما گل هستید» ! و الی آخر.
    نبود ارتباط بین اظهار نظرهای شفاهی و بخصوص تعارفات تو خالی و خد ستایی ها و چنین رفتار های
    معمول در میان ایرانی ها به طور لی باعث حیرت است . به عبارت دیگر به نظر می رسد این عده در
    لفظی بسایر موثر و در عمل به گفتار بسیار غیر موثر هستند .
    معمولاً تبادلات کوتاه است و اگر تامس گیرنده وارد مشاجه شود قطع می گردد . البه برخی
    نکات هوشمندانه معقول نیز از سوی برخی بینندگان و مجریان وجود دارد ولی به طور کلی به نطر
    میرسد که هردو طرف عقیده و هدف معینی دارند.
    3.تماس گیرندگان و دلایل
    عملاً ، همه کانال های ماهواره به غیر از یکی (تلویزیون آزادی ) ، تماس تلفنی بینندگان را
    پخش می کنند.
    در بسیاری موارد بینندگان و شخصیت های تلویزیونی هر دو تحلیل انتقادی و منطقی را کنار
    گذاشته و اغلب مغلوب احسلاسات تهاجمی می شوند. به عبارت دیگر ، رقابت بین این دو احساس
    منطق را تحت الشعاع قرار می دهد و این شاید یک نقطه ضعف بزرگ شیوه ارتباطی ایرانیان باشد
    که به صروت دقیق تر می توان از آن به عنوان « نبود ارتباط » یا «غیر ارتباط » (un communication )
    نام برد. ( به نظر می رسد که همه در صدد بی اعتباری ، مخالفت ، نادیده گرفتن و دور زدن
    یکدیگرند ) . البته موارد استثنایی نیز وجود دارد . واضح است که فته های یک مادر نگرنا از اعتیاد
    پسر یا دخترش به مواد مخدر یا زندانی که در گذشته شکنجه شده است نه تنها غیر منطقی بلکه
    بسیار احساسی نیز باشد .

    4.فرد گرایی در ماقابل جمع گرایی
    در بسایر موارد، تماس گیرندگانی که حرفی برای گفتن دارن ، جای شوالت سازنده به ابزار
    نظر های طولانی (و گاهی غیر مربوط وتهاجمی) رو می آورند . شاید این الگوی ارتباطی به این جنبه
    کلی بر می گردد که ایرانیان « همه چیزدان » هستند و نیازی به سوال کردن و تفکر « خارج از
    چارچوب » ندارند . عملا به نظر می رسد همگی عقیده ای ثایت و راسخ درباره مسائل اجتماعی،
    اقتصادی و سایسی ایران دارند . البته هرکس عقسده مختص به ود را دارد ولی مشکل این است که
    افکار گسیخته ، دوابط گسسته ، اهداف مبهم ، منطق تشکیک و عقاید اجباری به هواره خود شیفتگی
    با خود مداری یک گروه یا ملت را از دستیابی به وفاق در هر اقدامی دور می دارد.
    به نظر می رسد که هر ایرانی دارای یک عقیده و نقشه اصلی (هر چند تعریف نشده ) برای آینده
    ایران بهتر است و در حالی که همگی منتظر «کسی » از « جایی » هستند تا برای وضعیت جاری و
    مسیر آتی کسور «کاری » کند در طول تاریخ ، امید به یک «شخص » یه عنوان منجی ملت تاثیر
    مخربو معکوس بر رشد و توسعه نظام دولتی دمکراتیک در ایران داشته است. این دیدگاه محدود و
    انتظار غیرواقعی نه تنها محکوم به شکست است بلکه وضعیت اجتماعی دشواری به وجود آورده است
    که نیاز به مطالعه ، تجزیه و تحلیل و توصیف از سوی دانشمندان علوم اجتماعی است (کمالی پور-
    آبان 1382).

    5.حمایت عمومی در مقابل حمایت فردی
    پخش برنامه ، کاری بسیار پر هزینه ، رقابتی و زمان بر است و کاملا مشخص نیست که 11 کانال
    ماهواره ایرانی پگونه به فعالیت های خودادامه می دهند . مالکان و کارگزاران این کانال یکدیگر را به
    مرتبط بودن با سیا ، رضا پهلوی و منابع داخلی متهم می کنند و هیچ کدام منابع درآمد و حمایت های
    خود را به بینندگان اعلام نمی کنند. حتی مراجعه به سایت های اینترنتی این ایستگاه نیز اطلاعاتی
    ار ماموریت ، فلسفه ، مناب در آمد و وابستگان آنانن نمی دهند.
    تعدادی از کانال ها در برنامه خود ادعا کرده اند که از سوی کمک های عمومی و خصوصی
    ( حق عضویت ماهانه و اهدایی ) حمایت می شودن. بعضی از مالکین حتی ادعا کرده اند برای
    تاسیس و رائه خدمات تلویزیونی مجبور به فروش خانه و دارایی هایشان شده اند و این اقدام آنان به
    دلیل عشق به ایران ومخالفت با رزیم ایران بعضی نیز اشک ریزان تهدید می کنند که در صورت عدم حمایت مالی ازسوی ببینندگان مجبور به بستن ایستگاه خواهند شد (کمالی پور – آبان 1382).
    درواقع این شبکه ها با فضایی شیزوفرنیک وخیالی که سعی در القای وجود جو خفقان در ایران را دارند وبازگشت پیروزمندانه وعن قریب به وطن را نوید می دهند نتوانسته اند جایی در میان مخاطبان داخل کشور باز کنند . اما شبکه های سرگرمی ساز نیز علی رغم ادعای استقلال از احزاب ---------- نشان داده اند که در مواقع حساس از ناخنک زدن به مسائل ---------- هم بدشان نمی آید (سروش جوان اسفند 80-فرودین 81).
    بنا براین می توان گفت که این شبکه هیچ گوم=نه اطلاعاتت موثق و درستی را در اختیار خوانندگان
    قرار نمی دهد که در این باره می توان به خبر قتل کیانوش استقرارزاهده ( یکی از شخصیت های برره)
    در شبکه رنگارنگ شاره کردو این شبکه نیز در سال گذشته پدیده ای به نما هخا را معرفی کرده بود
    (روزنامه جام جم -1384)


    نوع مالکیت و نام ادراه کنندگان :
    همانو طور که ذکر شد آمارها نشان دهنده این واقعین اسن که مبدا اکثریت کانال ها در آمریکا
    می باشدو با این حال نیز همه می دانند که برای مثال مالکیت و فعالیت کانال ماهواره ای جام جم 2
    ایران از داخل بوده و نظام پخش آگهی تلویزونی را در آمریکا کاملا ازسوی آگهی دهندهگان حمایت
    می شود و نظام پخش آگهی های تلویزویونی در آریکا به حمایت های مالی بینندگان ، اهدا کنندگان
    خصوصی ، کمک های دولتی و پذیره نویسی های شرکتی فعالیت می کند . برای مثال ، در سایت
    اینترنتی رادیو فردا ای ن عبارت به وضوخ آمده است « رادیو فردا سرویس پخش بین المللی ایالات
    متحده است که هزینه آن از سوی کنگره آمریکا تامین می شود و توسط هیات پخش فرمانداران
    (BBC) که موسسه دولتی امریکایی است اداره می شود.
    معلوم نیست 11 کانا ماهواره ای ایرانی کنونی چگونه در دنیای بسایر رقابتی و پر هزینه حرفه
    رادوی تلویزیون ( یعنی هزینه های روزانه ، وسایل و تجهیزات ، امکانات استودیویی ، دستمزد ، بیمه،
    اجاره ها ، برنامه نویسان ، مجریان ، خدمات عمومی ، مخارج فرستنده های ماهواره ای و یره ) به کار
    ادماه می دهند . شاید عدد تخمینی 000/100 دلار در ماه برای هر یک از ایستگاه ها یک عدد
    محافظه مارانه باشد . به نظر نمی آید که ایستگاه تلیزیونی بتوناد پخش برنامه های منظم خود را
    صرفا از طریق فروش فرش های ایرانی ، بلیت کنسرت ها ، آگهی های تجاری و کمک های مالی بینندگان
    تامین نماید (کمالی پور -1382)
    کارکرد خبری – ---------- و تفریحی شبکه های ماهواره فارسی زبان :

    الف- برنامه های شبکه های ماهواره ای اخبار واقعی ایران را در اختیار مردم می گذارند
    6/45 در صد پاسخگویان با نظر یاد شده ، « موافق یا کاملا موافقند » و در مقابل 7/48 در صد
    نظر « مخالف یا کاملا مخالف » دارند ماینگین نظر های ابرار شده 5/2 است که نشان دهنده نظر نسبتا
    مخالف است ، اما شدت مخالفت زیاد نیست.

    ب- مقایسه میزا تاثیر عوامل مختلف در جذب بینندگان شبکه های ماهواره ای
    مقایسه نتایج مربوط به میزان تاثیر عوامل مختلف مطرح شده نشان می دهد تماشای فیلم های
    سینمایی و سریال ها و در مقایسه با سایر عوامل بیشترین تاثیر را در جذب بینندگان شبکه های
    سینمایی و سریال ها در مقایسه با سایر عوامل بیشترین تاثیر را در جذب بینندگان شبکه های
    ماهواره ای را دارد . درعین حال علاوه برفیلم سینمایی و سریال ها ، دیدن خوانندگان و
    هنر پیشه های ایرانی و تماشای برنامه های علمی – آموزشی در حد «زیاد » در جذب بینندگان
    شبکه های ماهواره ای موثر هستند . نمرات میانگین سه عامل دیگر یعنی ماشای برنامه های
    ورزشی ، آشنایی با زندگی ایرانیان ساکن کشور ها و شنیدن اخبار و تحلیل های
    ---------- درخصوص ایران را در حد « کم » نشان می دهد .

    ج-برنامه های مورد علاقه بینندگان شبکهاهای تلویزیونی ماهواره ای
    مهمترین برنامه های ماهواره ای مورد علاقه بینندگان این شبکه ها عبارتند از : فیلم های سینماییو
    سریال ها (30 در صد ) ، شو های تلویزیونی (5/21 در صد ) ، برنامه های عملی و آموزشی (4/14
    در صد ) و برنامه های ورزشی (7/10 در صد ) ، سایر وارد هریک از سوی کمتر از 10 در صد بینندگان
    مطرح شده و درجدول آمده است .


    جدول شماره – توزیع بینندگان شبکه ماهواره ای بر حسب نام شبه فارسی که بیشتر
    تماشا می کنند :
    شبکه فراوانی درصد
    جام جم (بیگانه ) 851 3/33
    تپش 419 3/16
    ITN 327 8/12
    P.M.C 316 4/12
    NITV 201 9/7
    طنین 141 5/5
    IPN 125 9/4
    پارس 65 5/2
    جام جم صدا وسیما (IRIB) 52 2
    آزادی 39 5/1
    سحر 22 9/0
    تماشا 10 4/0
    کانال یک 10 4/0
    VOA 7 3/0
    آپادانا 6 2/0


    دلایل و انگیزه های تماشای برنامه اهی ماهواره ای
    دلایل مختلفی در علاقه مندی افارد به تماشای برنامه های شبکه های ماهواره ای موثر هستند و
    بینندگان ای نشبکه ها با انگیزه های مختلف به تماشای برنامه ها و شبکه های مختلف آن مزنشینند .به
    منظور آگاهی از میزان تاثیر گذاری عوامل مختلف و موثر برخی از مهمترین و عام ترین این انگیزه ها و
    عوامل برای بینندگان شیکه های ماهواره ای خوانده شد و از آنها خواشته شد بگویند هریک از این
    موارد تا چه حد موجب شده است تا آنها برنامه های ماهواره را تماشا کنند . نتایجج به دست امده در
    ادامه آودره شده است.


    پیامد ها و تاثیرات روانی
    برای ایجاد و حساسیت ، لازم نیست این شبکه دست به کا خاصی بزنند (سورش جوان ،
    اسفند 80 فروردین 81 )
    نفس وجود ای ن شبکه ها با موضع ---------- مخالف کافی است نا در مواقع بروز بحران یا
    ناهنجاری های کوچک و بزرگ ، به دغدغهای برای حافظان امنیت کشور تبدیل شوند . نومنه آن
    عملکرد این شبکه ها در شادی های خیابانی بعد از بازی فوتبال و یا تاثیر گذاری شخصیت هایی مانند
    هخا و سوراسرافیل در پدیده هایی مانند 18 تیر ، کوی دانشگاه و تجمع پارک ملت می باشد . در حالی
    که همه به هدایت رفتار جمعی جوانان به سوی شیوه های غیر آسیب زا و مناسب تر می اندیشند ،
    شبکه های ماهواره ای مردمی که به هر حال از خانه های خند بیرون می آمدند در فلان میدان شلوغ
    شهر قرار تجمع می گذاشتند( سروش جوان ، اسفند 80 – فروردین 81) .
    از جهات دیگر شاید بتوان گفت یکی از ابعاد جنگ رسانه ای غرب علیه ایران که در هر ساعت از
    شبانه روز قابل بررسی ، مطالعه و استناد است ، همین جنگ رسانه ای مبتنی بر رادیو باشد که با
    ساده ترین ابزار ها (یک رادیوی موج کوتاه ) و در تمام قشرها ، از بیسواد تا دانشمند ، از زن و مرد تا کارگر و و... قابل شنود است.
    نمونه ای از جنگ رادیویی علیه ایران
    ایستگاه هی که خود را «صدای آزاد ایران » می خواند ، برای نخحستین بار در سال 1980 شنیده
    شد و ادعا می کرد که از منطقه ای زاد شده در ایران ، برنامه پخش می کند . این ایستگاه رادیویی در گزارشی ادعا کرد که آیت الله خمینی (ره) ، قدرت را از شاپور بختیار ، رئیس جمهور (!) قانونی ایران ،
    غصب کرده است . صدای آزاد ایران ، همچون دیگر رادیو های پیش از آن ، از آیت الله خمینی ( ره )
    خاوست تا استعفا دهد ف چرا که در غیر این صورت با جنگ داخلی رو به رو خواهد شد . در همان زمان
    رادیوی پنهانی دیگری به نام Radio Ouince de Septiembre که نیمی از جهان را پوشش می داد
    ، فعالیت های خود را آغاز نمود . این رادیو ادعا می کرد که از نیکاراگوئه پخش می شود و خواستار آن بو که از تاره کار ساندنیست ها از قدرت ک
    «« در جهان هیچ چیز بهتر از راستی نیست »»

  2. کاربر مقابل از Bauokstoney عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:

    رها... (Wednesday 23 May 2012-1)

کلمات کلیدی این موضوع

پارسیان (شاپرزفا) مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
تبلیغات جذب مدیر
پارسیان (شاپرزفا)
مختصری از ما انجمن پارسیان در حال تغییرات اساسی در روند فعالیت خود می باشد و امید داریم تا دوباره با حضور گرم شما کاربران محترم بتوانیم پارسیان فروم را به جایگاه واقعی خود برسانیم.منتظر خبرهای جدیدی از طرف ما باشید...